Jump to content

Jag blir knäpp snart.

retha52

Recommended Posts

Jag har nu ätit LCHF i 2 månader och äntligen fått hjälp att börja röra på mig genom promenader, inga mil men minst 1 timme per dag och inget, absolut inget händer! Vet inte om jag äter för lite men känner mig rätt så "matle" och mår pest när jag väl ska sätta mig och äta. Jag gjorde den här resan för 10 år sen och gick utan problem ner 25 kg i vikt men nu är min kropp väldigt mån om att behålla vartenda gram. Vad hela friden ska jag göra. Vägrar ge upp!

• Like 2

Oj då, 25kg för 10år sen...? Och siffran "52" i ditt alias... Då kommer några kontrafrågor eftersom du inte ger så mycket info att nysta i. 
Har du nått eller passerat klimakteriet eller är du mitt i det?
Hur ser din LCHF ut? Har du behållit mejerierna eller uteslutit dem? Hur strikt är du? Äter du bakverk med t ex mandelmjöl?
Hur många gånger per dag äter du?
Tillämpar du någon form av periodisk fasta?

• Like 7

On 2020-09-06 at 19:47, MariaF sade:

Oj då, 25kg för 10år sen...? Och siffran "52" i ditt alias... Då kommer några kontrafrågor eftersom du inte ger så mycket info att nysta i. 
Har du nått eller passerat klimakteriet eller är du mitt i det?
Hur ser din LCHF ut? Har du behållit mejerierna eller uteslutit dem? Hur strikt är du? Äter du bakverk med t ex mandelmjöl?
Hur många gånger per dag äter du?
Tillämpar du någon form av periodisk fasta?

Nej den har jag passerat för flera år sen Jag har behållit smör och grädde och ost. Jag tycker jag är strikt, och äter inte några bakverk alls. Äter 3 ggr om dagen frukost, mellanmål och middag.

On 2020-09-06 at 21:46, HelgeK sade:

Hur lång tid tog det att gå ner 25 kilo för 10 år sedan?  Vad har du ätit under de 10 åren, och hur mycket har de gått upp under de 10 åren. Kan det vara så att du har mer leverfett, än du hade för 10 år sedan? Varför valde du att sluta med LCHF för 10 år sedan? Vad förväntade du skulle hända? Har din åderförkalkning ökat?   

Då för 10 år sen tog det mig 5 månader att gå ner, anledningen att jag slutade var att jag inte orkade laga 2 måltider en till mig och en till mitt X, så till sist fick jag nog bara. Men bara jag får tillbaka lite aptit kanske det vänder

6 timmar sedan, retha52 sade:

Nej den har jag passerat för flera år sen Jag har behållit smör och grädde och ost. Jag tycker jag är strikt, och äter inte några bakverk alls. Äter 3 ggr om dagen frukost, mellanmål och middag.

Det är svårare att gå ner efter klimakteriet. :( Det jag spontant kan tipsa om är att utesluta mejerierna. Kanske testa olika former av fasta (längd). dr Jason Fung finns bland Kostdoktorns videos men också i böcker och på nätet. Han har inspirerat många. En annan sak du skulle kunna kika på är Anna Halléns ALP (Annas LeptinProtokoll). Då cyklar man maten men hon brukar rekommendera den till de som hållit på länge med LCHF utan resultat eller då kilona efter klimakteriet krupit på trots att man inte ändrat så mycket. Själv gissar jag att de som passerat klimakteriet kan behöva detta direkt.
Tränar du? Det finns en form av lågintensiv träning (promenad/springa/cykla) som kallas MAF, Maximum Aerobic Function, framtagen av Dr Phil Maffetone som syftar till att öka fettförbränningen. Min personliga erfarenhet är att denna typ av träning slankar till kroppen, formar om den.

• Like 4