Gå till innehåll

Hur får jag fart på fettförbränningen?


Recommended Posts

Jag behöver lite input i en fråga kring viktplatåer.

Är 57 år och har ätit lchf i en tid. Äter ca 20-25 g kolhydrater / dag.

Äter 16:8 varje dag. Promenerar till och från jobbet (45 min i vardera riktning). Dricker 2 glas vin fredag/lördag kväll. Försöker att äta bra och nyttigt och ingen skräpmat.

Ändå går jag inte ner ett ända gram. Vad gör jag för fel? Äter jag för lite? Måste jag skippa alkohol helt? Beror det på min ålder?

Tacksam för tips och råd.

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol kan absolut vara en faktor. Kan ju vara värt att prova. Du äter nyttigt säger du, vad äter du då? :)
Som kvinna så är det ju så orättvist att till exempel mjölkprodukter kan vara en bromsande faktor. 
Hur har du det med dina hormoner? Även de ställer till det...

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, yogagumman sade:

Jag behöver lite input i en fråga kring viktplatåer.

Är 57 år och har ätit lchf i en tid. Äter ca 20-25 g kolhydrater / dag.

Äter 16:8 varje dag. Promenerar till och från jobbet (45 min i vardera riktning). Dricker 2 glas vin fredag/lördag kväll. Försöker att äta bra och nyttigt och ingen skräpmat.

Ändå går jag inte ner ett ända gram. Vad gör jag för fel? Äter jag för lite? Måste jag skippa alkohol helt? Beror det på min ålder?

Tacksam för tips och råd.

 

Det finns alltid en risk att man är frisk, då spelar det inte samma roll vad man äter.. hur man äter!

Finns även en risk att på grund av din ålder/gener/aktivitetsnivå/kön inte går ner till en vikt du vill.

Iallafall så verkar det att du gör som de flesta LCHFare, äter mer sällan, äter mer fett som E%, dvs ditt energibehov och du promenixar som alla över 40-50 borde göra, samt unnar dig lite vin på helgen.

Så min första fråga är.. hur mycket väger du, den andra är hur lång är du, den tredje är sitter kilona på fel ställen?

Dvs det kan vara lite utav varje.. tex smalfet/fett på helt fel ställen/på tok för lite muskler eller minskad ämnesomsättning på grund av ålder/kön.. kvinnor verkar mer problem med Thyroidhormonerna som reglerar ämnesomsättningen.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina promenader ut? Det finns något som kallas MAF, Maximum Aerobic Function, som jag gärna slår ett slag för. Om man mäter sin puls medan man tränar/promenerar och försöker hålla sig så nära det pulstal man får av formeln 180 minus ålder (dvs 123 i ditt fall) så hjälper du kroppen att i första hand bränna fett. Det kan ta 4-6 månader och du kanske inte märker så mycket på vågen men men det slankar till kroppen. Går du däremot en Power Walk, dvs en rask promenad, så bränner du mer muskelglykogen (=socker).

  • Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och svar. Ska försöka utveckla ämnet lite. Mina promenader gör jag i medelhastighet (tror jag) det tar 45 minuter att gå 4 km. Jag kan inte gå snabbare tyvärr då jag har lite problem med höftleder. Jag har ingen stor övervikt, väger nu ca 64 kg och är 168 cm lång. Skulle vilja landa på 60 kg som har varit min trivselvikt innan jag fyllde 50. Mina extrakilon är alla placerade på magen och ingen annanstans direkt och det känns helt omöjligt att få bort bukfettet. Jag har testat TSH (sköldkörteln) men enligt läkaren så har jag normala värden. När det gäller min kost så tycker jag att jag äter hyfsat bra. Jobbar på skola så det är alltid skolmaten som gäller. Varierar mellan kött, fisk och vego. Tar aldrig pasta, ris eller potatis utan väljer istället rotsaker/sallad/grönsaker. På kvällen  blir det någon lchf-rätt från kostdoktorns receptsamling. Kan vara en bit paj med sallad, eller lax och rotsaker eller grillad kyckling med wokgrönsaker alltid med en fet sås till. Känns som jag äter mindre och mindre men jag går snarare upp än ner : ( 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, yogagumman sade:

Tack för alla tips och svar. Ska försöka utveckla ämnet lite. Mina promenader gör jag i medelhastighet (tror jag) det tar 45 minuter att gå 4 km. Jag kan inte gå snabbare tyvärr då jag har lite problem med höftleder. Jag har ingen stor övervikt, väger nu ca 64 kg och är 168 cm lång. Skulle vilja landa på 60 kg som har varit min trivselvikt innan jag fyllde 50. Mina extrakilon är alla placerade på magen och ingen annanstans direkt och det känns helt omöjligt att få bort bukfettet. Jag har testat TSH (sköldkörteln) men enligt läkaren så har jag normala värden. När det gäller min kost så tycker jag att jag äter hyfsat bra. Jobbar på skola så det är alltid skolmaten som gäller. Varierar mellan kött, fisk och vego. Tar aldrig pasta, ris eller potatis utan väljer istället rotsaker/sallad/grönsaker. På kvällen  blir det någon lchf-rätt från kostdoktorns receptsamling. Kan vara en bit paj med sallad, eller lax och rotsaker eller grillad kyckling med wokgrönsaker alltid med en fet sås till. Känns som jag äter mindre och mindre men jag går snarare upp än ner : ( 

Vi får inse att vi inte är 25. Har samma problem fast 66 år. Sista åren har vågen stått still oavsett mat och träning. Har aldrig förr haft ngt fett på magen. 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, yogagumman sade:

Känns som jag äter mindre och mindre men jag går snarare upp än ner : (

Eftersom du inte har större övervikt än så kanske Anna Halléns ALP kan vara något? Då cyklar man maten men det tycks rucka de mest envisa kilon oavsett ålder. För om du verkligen äter mindre och mindre (om du skulle mäta och få det bekräftat) så är det en varningssignal på att du äter för lite - ett vanligt fel hos kvinnor.

9 timmar sedan, yogagumman sade:

Mina promenader gör jag i medelhastighet (tror jag) det tar 45 minuter att gå 4 km.

Det jag tipsade om, MAF, är individuellt, 4km kan lika gärna gå både snabbare och långsammare. Troligen långsammare, eftersom det styrs av att få igång fettförbränningen, inte antal meter per tidsenhet. Vid den puls som ligger på 180-ålder ligger, för de allra flesta, den punkt "på kurvan" där fettförbränningen byts mot primärt glukosförbränning.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå från 16:8 till OMAD och drick

ett glas vatten med 1msk Äpplecidervinäger på morgon och ha lite tålamod så löser du ditt problem och noll alkohol 

 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Nisse sade:

Gå från 16:8 till OMAD och drick

ett glas vatten med 1msk Äpplecidervinäger på morgon och ha lite tålamod så löser du ditt problem och noll alkohol 

 

Men vilket tråkigt liv! 

  • Gilla 2
  • Haha 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju inte mycket till övervikt så det kan vara knepigt. Om du vill gå en lite mer extrem LCHF-väg så skulle du kunna testa Carnivore typ 1-2 veckor många verkar tappa vikt på det. ( För mig låter det också som ett tråkigt liv men det kan vara värt ett försök och en del verkar inte alls tycka att det är tråkigt). Funkar inte det så är det nog inte LCHF som kan ta bort de sista kilona.... Då kan det ju vara värt att testa olika varianter av fasta. :)

  • Gilla 5
  • Boom 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...