Jump to content

Var på hälsoundersökning...

Limp

Recommended Posts

... men jag bröt min fina trend beträffande kolesterolet. Nu är det nog inga alarmerande siffror egentligen, men jag får ändå fundera ut hur höja det goda kolesterolet. Det jag också funderar över, är vad som orsakat försämringen under det senaste halvåret ! 

Mina senaste blodfettsvärden:

kolesterol.gif

Någon vänlig själ som känner för att kommentera ?

Kan tilläggas att jag var fastande vid provtagning.

Hur har det varit med viktförändring i samband med de olika mätningarna? Jag har inte läst på men jag skulle bli förvånad om inte värdena påverkas av om man går upp eller ner i vikt.

Motionerar du på samma sätt och lika mycket nu som vid tidigare mätningar?

Ett totalkolesterol mellan 5-6 för en som är 50+ är inget onormalt, snarare rätt bra.

Det som saknas för att siffrorna skall se finare ut är ett högre HDL, det har du svårt att göra något åt, förutom det du redan gör.

Egentligen är det antagligen genetiskt, vilket bara betyder att du måste vara extra noga med dina livstilsfaktorer.

Man har experimenterat med medecin som höjer HDL, det påverkar inte hälsan på varesig kort eller lång sikt.. utan högt HDL är snarare ett resultat av något annat.. som i sig är positivt.

Ett totalkolesterol mellan 5-6 för en som är 50+ är inget onormalt, snarare rätt bra.

Det som saknas för att siffrorna skall se finare ut är ett högre HDL, det har du svårt att göra något åt, förutom det du redan gör.

Egentligen är det antagligen genetiskt, vilket bara betyder att du måste vara extra noga med dina livstilsfaktorer.

Man har experimenterat med medecin som höjer HDL, det påverkar inte hälsan på varesig kort eller lång sikt.. utan högt HDL är snarare ett resultat av något annat.. som i sig är positivt.

Det som är mest känt för att höja HDL är motion av uthållighetstyp.

Jag tycker mig minnas att i någon tidigare tråd om kolesterol som jag inte hittar just nu så länkade någon till en studie gjord redan på 90-talet som visade att det inte var ovanligt att en stor viktnedgång, oavsett metod, gav ett högre kolesterol under en tid beroende på att kroppen släpper på sina fettreserver och att det då kan ses som helt normalt med ett något högre värde under och en tid efter en stor viktnedgång, ett värde som normaliseras när vikten stabiliseras.

Det skulle kunna vara en förklaring till att dina värden är en aning högre nu.

Triglyceriderna är låga och fina, vilket betyder att din lever haft vettigare saker att göra på morgontimmarna än att producera fett  :)

Jag skulle gissa att det var annorlunda när du vägde 45 kg mer.

Motion höjer HDL sägs det - kan du tänka dig att börja med långpromenader någon månad och sen testa igen? Nu när det börjar bli varmt  :)

... men jag bröt min fina trend beträffande kolesterolet. Nu är det nog inga alarmerande siffror egentligen, men jag får ändå fundera ut hur höja det goda kolesterolet. Det jag också funderar över, är vad som orsakat försämringen under det senaste halvåret ! 

Mina senaste blodfettsvärden:

kolesterol.gif

Någon vänlig själ som känner för att kommentera ?

Kan tilläggas att jag var fastande vid provtagning.

Inget jag skulle bli ledsen över. Har själv haft totalkolesterol på över 12,

Be dom att kolla apokvoten nästa gång.

Triglyceriderna är låga och fina, vilket betyder att din lever haft vettigare saker att göra på morgontimmarna än att producera fett  :)

Jag skulle gissa att det var annorlunda när du vägde 45 kg mer.

Motion höjer HDL sägs det - kan du tänka dig att börja med långpromenader någon månad och sen testa igen? Nu när det börjar bli varmt  :)

Vi får se vad framtiden har med sig beträffande motion. Just nu har jag i alla fall ingen lust... jag mår för bra helt enkelt och vill njuta av det istället för att ha träningsvärk eller skoskav :rolleyes: Jag ska dock besöka företagshälsovården och fråga efter mina gamla provresultat från tiden före "uppvaknandet". De borde finnas hos dem sedan datorisering av dito.

Jag har 20 kg kvar att minska i omfång, så det är kanske ingen större ide för att försöka få till mätning till hösten igen om det stämmer att viktnedgång kan höja kolesterolet. Men om ett år bör jag haft normaltvikt sedan länge och då blir det intressant och boka en ny undersökning. 

• Like 1

Cykelturer när det är vackert väder är väl underbart! Vill man må bra långsiktigt så funkar det nog inte utan att röra på sig. För att höja HDL behöver man ju inte blåköra heller.

Vi brukar hänga cyklarna på bilen och åka till nya ställen och sedan cykla på upptäcktsfärd dit man aldrig skulle komma med bil.

• Like 3

• 2 weeks later...

Nu är döden nära :(

Nej, skämt å sido :) Var på VC idag och fick svar på mina 50års tester.

Hur ska jag reagera på följande?

50 år

Längd 178cm

Vikt 84kg

Midjemått 98cm

Blodtryck 137/93

BMI 26,5

LDL 4,0

HDL 1,0

Fp-Glukos 5,1

P-Glukos 4,5

Kolesterol 6,0

Triglycerider 2,1

Yes!!

50 år

Längd 178cm

Vikt 84kg

Midjemått 98cm

Blodtryck 137/93

BMI 26,5

LDL 4,0

HDL 1,0

Fp-Glukos 5,1

P-Glukos 4,5

Kolesterol 6,0

Triglycerider 2,1

Yes!!

Ser jättebra ut förutom Triglycerider som är ganska höga. Hade du fastat 12h innan testet?

Du är lite kort!  <_<

Och så kunde du bli lite yngre!

Ja altså , sen så, inte helt perfekta lipoproteiner.. vad tänker du göra åt det?

Lågt HDL.. ät mer mättat fett, om du inte redan gör det!

Om man säger som så.. låga HDL, rätt höga Trg, = Metabolt syndrom, men du är inte ensam och det handlar om summan av alla riskfaktorerna.

• Like 1

Du är lite kort!  <_<

Och så kunde du bli lite yngre!

Ja altså , sen så, inte helt perfekta lipoproteiner.. vad tänker du göra åt det?

Lågt HDL.. ät mer mättat fett, om du inte redan gör det!

Om man säger som så.. låga HDL, rätt höga Trg, = Metabolt syndrom, men du är inte ensam och det handlar om summan av alla riskfaktorerna.

Ska försöka jobba på ålder och längden

• Like 2

Går du på LCHF, och i så fall hur länge har du gjort det? 

Sedan 1 Oktober 2012

50 år

Längd 178cm

Vikt 84kg

Midjemått 98cm

Blodtryck 137/93

BMI 26,5

LDL 4,0

HDL 1,0

Fp-Glukos 5,1

P-Glukos 4,5

Kolesterol 6,0

Triglycerider 2,1

Yes!!

Förbränningen verkar ju inte helt optimal. Går du neråt eller uppåt i vikt eller står still?

Det går sakta, sakta neråt

Då kan man inte skylla värdena på att det går uppåt i alla fall. Triglycerider brukar ju ligga lågt hos dom som äter LCHF och samtidigt ligger ju HDL lågt och det undre blodtrycket högt. Vad brukar du äta? Motionerar du?

Jag har läst bloggar och fora i en del år, och tycker det verkar vanligt att kolesterolvärden höjs när man börjar äta LCHF, för att efter något drygt halvår fördela sig till bättre värden än tidigare. Och du har hållit på ganska exakt ett halvår. Ta om proverna om ytterligare ett halvår och se vad som hänt.

Ska försöka jobba på ålder och längden

Kan inte vara svårt att köpa en antiage creme och ett par skor med höga klackar (alt. stylor för att få ett perfekt värde :)) Såg förresten att det finns anti age tandkräm också om du skulle behöva :)

• Like 1

Då kan man inte skylla värdena på att det går uppåt i alla fall. Triglycerider brukar ju ligga lågt hos dom som äter LCHF och samtidigt ligger ju HDL lågt och det undre blodtrycket högt. Vad brukar du äta? Motionerar du?

Frukost, Bulletcoffey och kokt äg

vanlig lchf

vanlig lchf

Kan vara så att mitt H står för HÄLSOSAMT

H*n har antagligen metabolt syndrom, så då är det inte konstigt att triglycerider är höga efter endast 6mån på LCHF.

H

H*n har antagligen metabolt syndrom, så då är det inte konstigt att triglycerider är höga efter endast 6mån på LCHF.

Han :)

Personligen har jag erfarenhet av att alla värden blir högre (både de onda och de goda) när man har druckit för lite ett par dagar före provtagningen. Koncentrationerna av alla ämnen blir lite högre. Det brukar visa sig i att det rinner dåligt med blod ner i provrören också, men det kanske inte gällde i ditt fall.

Personligen har jag erfarenhet av att alla värden blir högre (både de onda och de goda) när man har druckit för lite ett par dagar före provtagningen. Koncentrationerna av alla ämnen blir lite högre. Det brukar visa sig i att det rinner dåligt med blod ner i provrören också, men det kanske inte gällde i ditt fall.

Nej, så uppfattade jad det inte