Gå till innehåll

Recommended Posts

13 timmar sedan, Tommy sade:

Hej har en fråga åt en vän, Blodtrycket på morgonen Kan vara 165/70 har jag varit o cyklat kan det vara 102/55    Hon har Diabetes

Att din vän har 55 i blodtryck efter att hon har cyklat kan handla om att hon har förlorat mycket salt, speciellt om hon svettades. Hon bör se till att äta 1-2 tesked salt efter träning. För låg saltnivå kan orsaka lågt blodtryck. 

Att hennes blodtryck är högt kan handla om det höga blodsockervärdet. Om hennes blodsockervärde sänks kan även blodtrycket bli lägre.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Tommy sade:

Hej har en fråga åt en vän, Blodtrycket på morgonen Kan vara 165/70 har jag varit o cyklat kan det vara 102/55    Hon har Diabetes

Svårt att direkt svara på din fråga. - Det finns ju flera effekter av personens diabetes som vi inte vet något om. - Vilken typ av diabetes? D1 eller D2?

Tar personen mediciner - insulin och/eller andra mediciner?  - Hur gammal är personen? Mår hon dåligt när det blir så stora blodtrycksförändringar? Är personen vältränad eller har hon litet sämre kondis? Är hennes diabetes välreglerad eller har hon ett blodsocker med stora svängningar? Finns det andra sjukdomar som inverkar? Finns hjärt- kärlsjukdom?  -- Stiger pulsen när blodtrycket sjunker?

Ja som du märker av det jag skriver så är det mycket svårt att ha någon seriös uppfattning om det du frågar om om man inte vet mer.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

halloj gott folk, ska till sköterskan i morron och kolla mitt  blodtryck, nu kommer det att visa sej troligtvis att det är över 160/90 skall jag falla till föga och gå med på att börja med medicinering? jag e 63 år

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Rörmokare Jonsson sade:

halloj gott folk, ska till sköterskan i morron och kolla mitt  blodtryck, nu kommer det att visa sej troligtvis att det är över 160/90 skall jag falla till föga och gå med på att börja med medicinering? jag e 63 år

Vad har du testat för att få det lägre? Kost, motion och sömn? Har du provat allt detta och det ändå är högt. Ja då skulle jag nog testa medicin.

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Cederulla sade:

Vad har du testat för att få det lägre? Kost, motion och sömn? Har du provat allt detta och det ändå är högt. Ja då skulle jag nog testa medicin.

frågan är om jag varit tillräckligt seriös i att äta och motionera och om jag nu under ett års tid inte fixat det så kanske medicin måste till, men det jag undrar på är om det inte för oss äldre kan vara normalt med högre tryck

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Rörmokare Jonsson sade:

frågan är om jag varit tillräckligt seriös i att äta och motionera och om jag nu under ett års tid inte fixat det så kanske medicin måste till, men det jag undrar på är om det inte för oss äldre kan vara normalt med högre tryck

Hur ser dina värden i övrigt ut? Blodsocker, hdl och triglycerider bl.a

https://www.senioren.se/expert/ta-blodtrycket-med-ro/

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag förmodar att du menar totalkolesterol. Men ensamt är det inte så intressant. Det viktiga är Triglycerider och Hdl och kvoten mellan dem. Blodtrycket är ju för högt. Har du möjlighet att ta det hemma? Det kan vara skillnad. Vad är du beredd att göra för att få ett lägre bltr?

• Gilla 2
Länk till inlägg