Jump to content

Kristin - Vägen från Artros

Kristin Hovensjö

Recommended Posts

Började med Lchf igår 7/9. Har kört tidigare räknat kalorier och 5:2. 

Behöver gå ner 10 kg på grund av min atros i höfterna och knät. 

Jag undrar över om det är för tidigt att väga mig 9/9?  Min våg så konstig kan visa 70-92 beroende står och flyttar på den.  Vill inte deppig hel dag inte gått ner något och tappa motivationen och börja igen äta dåligt med kolhydrater.  

Vill ha någon slags koll gör rätt eller fel? 

Ska jag väga mig 1 gång i veckan% månaden eller inte alls?  Eller mäta midjemåttet eller en kombination av vägning och mätning?  Eller ska jag mäta mig 1 gång i veckan och om 1 månad väga mig. 

• Like 1

Just nu, Kristin Hovensjö sade:

Tack nu har jag inte råd köpa ny våg. Så fungerar på att mäta mig och känna på kläderna.  

Just nu, Kristin Hovensjö sade:

Tack nu har jag inte råd köpa ny våg. Så fungerar på att mäta mig och känna på kläderna.  

Ja det verkligen varierar per dag och gång.  Men kanske väga mig ändå? 

• Like 2

Om du inte funkar med batteribytet ... så kan du få en ny våg för 130 kronor (det tjänar du in på en 2-dagars fasta. 😉

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/halsa-och-massage/personvagar/personvag-005043?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

...om du  inte vill/har råd att göra det så tycker jag att du mäter dig med måttband istället ....helt meningslöst att väga sig på en våg som kan visa så mycket fel.

• Like 6

21 minuter sedan, Peter B sade:

Om du inte funkar med batteribytet ... så kan få en ny våg för 130 kronor (det tjänar du in på en 2-dagars fasta. 😉

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/halsa-och-massage/personvagar/personvag-005043?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

...om du  inte vill/har råd att göra det så tycker jag att du mäter dig med måttband istället ....helt meningslöst att väga sig på en våg som kan visa så mycket fel.

Om jag byter batteri eller köper ny våg samma sak igen.  Jag vill och har inte råd att köpa en ny våg.  

Då mäter jag mig istället än att väga mig på en våg visar så mycket fel. 

Men hur ska jag veta då gått ner något?   För på mig brukar siffrorna på vågen vara mer minskning än på måttbandet. 

Om jag mäter midjemåttet och väger mig om en månad hållit på med Lchf ett tag ok? 

Självklart kan man det! 5 dagar med LCHF och 2 dagar med bara 500 kcal från ägg. 👍

LCHF handlar om fördelning av makronutrienterna.

5:2 handlar om att äta lagom i 5 dagar och bara 500 kcal i 2 dagar.

Funkar även med vegan, husmanskost och skräpmat.

• Like 2
  • Thanks 1

1 timme sedan, Kristin Hovensjö sade:

Jag tycker känner mig tyngre nu äter lchf än mot när jag åt mat med mycket kolhydrater i. 

Kan detta stämma? Är det så att fett väger mer kolhydrater eller tvärtom? 

Samma som iAnna!

Iallafall.. i början med LCHF/Keto.. så är det helt normalt att känna sig tung, det är omställnigen, vi kallar det för riddarrustningen, det tar emot att gå upp för en trappa!

Det i sig handlar om brist på glukos för musklerna, det är det som är meningen med LCHF/Keto.

Då blir de tvungna att gå över till fettförbräning, och det tar bara 6-12 månader.

• Like 4

1 timme sedan, Kristin Hovensjö sade:

Kan man köra 5:2 & Lchf eller bara dumt? 

Bäst funkar 5:2 med LCHF/Keto.. men man skall igenom omställningen först.

Dvs nu kommer litta biokemi, dvs tanken med LCHF/Keto är att ställa om kroppen till en högre fettförbräningsförmåga, det kan ta en tid, snabbast går det för hjärnan och hjärtat iomed att de har en massa ketolytensymer, brukar ta 3-4 veckor!

Metoden är enkel.. dvs man äter rätt lite kolisar, varvid levern gör ketoner utav fett, som ersätter ansenliga mängder glukos.. hur som helst är det vanligt att må lite dåligt under den perioden, 3-4 veckor.. det är dimperioden.

Nästa grej är musklerna.. det är riddarustningsperioden, kan ta månader innan man fått musklerna att bränna fett i stället för glukos.

Dvs litta samma symptom som vid vanlig bantning/fasta/16:8/5:2.. brist på kalorier/glukos!

Det enda jag kan lova dig är att om du tagit dig igenom omställningsbesvären.. 3-4 veckor för hjärnan/hjärtat, samt ytterligare tid kanske månader för musklerna, så har du ställt om din kropp till en bättre förmåga att leva av dina energilager, samt att skifta mellan dem utan att du ens tänker på det.

Då blir det helt normalt att äta 16:8, samt 5:2 liknande om man inte är hungrig, dvs vi har hundratusentals kilokalorier lagrade att ta utav.. äter man mindre ena dagen blir man bara hungrigare nästa dag.

• Like 2

3 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Men hur ska jag veta då gått ner något?   För på mig brukar siffrorna på vågen vara mer minskning än på måttbandet. 

Om jag mäter midjemåttet och väger mig om en månad hållit på med Lchf ett tag ok? 

Är det viktigt för dig att vågen visar "rätt siffra" eller är det viktigare att bli slank? Jag tänker att om man blir slankare spelar inte vikten i sig nån roll, man är liksom per automatik lättare om man är smalare. Jag tycker du kan köra med måttband.

Ett annat tips är att skapa en personlig tråd där du kan samla alla dina frågor så är det lättare att hitta tillbaka senare om du vill dubbelkolla nåt tips eller hur det var i början. Vi är många som har sådana trådar. ^_^

• Like 4

Om jag byter batteri eller köper ny våg samma sak igen.  Jag vill och har inte råd att köpa en ny våg.  

Då mäter jag mig istället än att väga mig på en våg visar så mycket fel. 

Har oxå haft en sådan våg, det finns bättre, men min hamnade på återvingen, i bingen för uttjänt elektronik!

Om du bara skall mäta en sak så är det byxlingen.. dvs vikt/fett i den regionen är inte bara osnyggt utan i första hand ohälsosamt!

Dvs vill du ha hälsan och leva ett långt friskt liv eller är det viktigare med en viss vikt på en bra våg?

Nu så har du inte nämnt var dina kilon sitter, utan jag bara nämner att det är allmänt erkänt att bukfett är mer ett tecken på hälsoproblem än subkutant fett, oavsett vikt.

Oså på det så är det estetiskt snyggare med en smalare midja.. oavsett kön.. oavsett vikt!

• Like 2

28 minuter sedan, MariaF sade:

Är det viktigt för dig att vågen visar "rätt siffra" eller är det viktigare att bli slank? Jag tänker att om man blir slankare spelar inte vikten i sig nån roll, man är liksom per automatik lättare om man är smalare. Jag tycker du kan köra med måttband.

Ett annat tips är att skapa en personlig tråd där du kan samla alla dina frågor så är det lättare att hitta tillbaka senare om du vill dubbelkolla nåt tips eller hur det var i början. Vi är många som har sådana trådar. ^_^

Det är viktigare att blir slankare då inte vågen heller spelar någon roll.  Måste få bort min atros och smärta/ värk från den.  Då kör jag med måttband. Hur gör man ett personligt tråd?  Ok då vet jag låter bra att dubbelkolla något tips eller hur det var i början.  

30 minuter sedan, MariaF sade:

24 minuter sedan, Zepp sade:

Har oxå haft en sådan våg, det finns bättre, men min hamnade på återvingen, i bingen för uttjänt elektronik!

Om du bara skall mäta en sak så är det byxlingen.. dvs vikt/fett i den regionen är inte bara osnyggt utan i första hand ohälsosamt!

Dvs vill du ha hälsan och leva ett långt friskt liv eller är det viktigare med en viss vikt på en bra våg?

Nu så har du inte nämnt var dina kilon sitter, utan jag bara nämner att det är allmänt erkänt att bukfett är mer ett tecken på hälsoproblem än subkutant fett, oavsett vikt.

Oså på det så är det estetiskt snyggare med en smalare midja.. oavsett kön.. oavsett vikt!

Ok då vet jag inte bara jag har sån våg.  Låter inte vara kvar tills batteriet går ut. Ok jag ska mäta midjan/ byxlinjen sitter i först hand. Ja inte bra ha fett vid byxlinjen som jag har och sätt sig på höfterna och knät.   Vill ha ett hälsosamt liv och leva ett friskt liv.  

Ok då vet jag. Precis snyggare med smalare midjan oavsett vikt och kön. 

1 timme sedan, iAnna sade:

Man brukar säga att muskler väger mer än fett. Annars tror jag att 100 g fett och 100 g kolhydrater väger lika mycket. 🙃

Har du testat att väga dig eller är det bara en känsla?

Bara en känsla.  Vågar inte väga eftersom konstig våg är 70-90 kg.  Sedan har jag precis börjat. Började i måndags.  

• Like 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Samma som iAnna!

Iallafall.. i början med LCHF/Keto.. så är det helt normalt att känna sig tung, det är omställnigen, vi kallar det för riddarrustningen, det tar emot att gå upp för en trappa!

Det i sig handlar om brist på glukos för musklerna, det är det som är meningen med LCHF/Keto.

Då blir de tvungna att gå över till fettförbräning, och det tar bara 6-12 månader.

Tack då vet jag att det är normalt att känna sig tung i början och med omställningen.  Precis gå uppför en trappa bra beskrivning. 

Ja precis vet mening att det ska vara brist på glukos för musklerna. Visste inte att var så lång tid innan musklerna går över till fettförbränning. 

• Like 1

Självklart kan man det! 5 dagar med LCHF och 2 dagar med bara 500 kcal från ägg. 👍

Toppen har kört 5:2 tidigare verkligen tappat på det.  5 dagar med Lchf och 2 dagar med 500 kcal från ägg osv. 

• Like 1

Då kör jag 5:2 på torsdag och söndag. Brukar annars på måndag men började då med Lchf. 

• Like 1

55 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade:

Tack då vet jag att det är normalt att känna sig tung i början och med omställningen.  Precis gå uppför en trappa bra beskrivning. 

Ja precis vet mening att det ska vara brist på glukos för musklerna. Visste inte att var så lång tid innan musklerna går över till fettförbränning. 

Mm.. borde ha skrivit.. kan ta 6-12 månader för stillasittande äldre överviktiga diabetiker/metabolt syndrom!

Oså finns det friska vältränade före detta glukosladdande som testat LCHF, speciellt om de är motionärer/längdistanslöpare/cycklister, som redan hade en hyfsad fettförbräning i musklerna, de får en svacka i början, sen så går det fort över.. max två månader.

Dvs ta dig igenom hjärndimman först, den är jobbig, många ger upp, eller så gör du som jag, drar ut på det i tre månader, dvs det tog mig tre månader innan jag fattade!

Misstänker starkt att du redan har en del av omställningen i musklerna.. iallafall om du vill veta mer så kan du kika på Maffemarias tråd.

Dvs Maffetons träningsmetoder linkar starkt till LCHF/Keto, det kan vara kul att förstå hur det fungerar.. dvs man måste inte vara marathonlöpare!

• Like 3

9 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Hur gör man ett personligt tråd?

Man startar en tråd med ett namn man kommer ihåg och ställer alla frågor där, oavsett ämne. Många skriver också ner reflektioner. Den dyker upp som oläst i listan när något nytt skrivs i den så svar brukar man få ändå. Man kan förstås också gå in på sin profil och se vilka ämnen man startat också. Vi har personligare trådar (de drar iväg ibland, våra trådar gör lätt det...) här som heter saker som "Vardagsliv", "Effies erfarenheter", "Sockerfri månad" osv. Min egen heter "Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag" och visar mig tydligt mitt ekorrhjul av stress och stressätande.

• Like 5

Jag har precis börjat med Lchf. 

Jag har en kompis som kört lchf tidigare men slutat med det och gått över till att äta kolhydrater.  Hon gått ner 5 kg med det.  Känns inte gått ner med Lchf ännu men kört så kört tid. 

Känner att jag orkar mer, har mer energi, sover bättre & lite bättre hud. 

Atroser känns lite bättre om jag har tejpat knä.  

Nu funderar jag ska gå över äta kolhydrater igen, fast mår så bra på LCHF.  För att kolhydraterna ger snabbare viktnedgång.  Fast jag vet egentligen handlar om långsam viktnergång.   

Är bättre viktnedgången tar långsamt och jag mår bra än går fort? 

• Peter B changed the title to Kristin - Vägen från Artros

Är bättre viktnedgången tar långsamt och jag mår bra än går fort? 

Eftersom det primärt är artrosen du vill åt så tycker jag du ska vara väldigt försiktig med kolhydrater. Kolhydraterna bidrar till inflammationstillstånd i kroppen och förvärrar artrosen. Satsa på hälsan i första hand, vikten är sekundär. För om lederna är inflammerade kommer smärtan finnas kvar även om du blir lättare. Stirra dig inte blind på vågen, se till helheten istället. :wub:

• Like 2
  • Thanks 1

5 minuter sedan, MariaF sade:

Eftersom det primärt är artrosen du vill åt så tycker jag du ska vara väldigt försiktig med kolhydrater. Kolhydraterna bidrar till inflammationstillstånd i kroppen och förvärrar artrosen. Satsa på hälsan i första hand, vikten är sekundär. För om lederna är inflammerade kommer smärtan finnas kvar även om du blir lättare. Stirra dig inte blind på vågen, se till helheten istället. :wub:

Då fortsätter jag med Lchf. Väldigt försiktig med kolhydraterna mår så bättre utan dem.  

Ska satsa på hälsan i första hand och sedan kommer vikten som en bonus i andra hand. 

Ja smärta kommer finnas kvar fast blir lättare. 

Jag ska inte stirra mig bind på vågen slutat väga mig.  Mäter midjemåttet, känner på kläder och hur jag mår. 

Se till helheten bra. 

• Like 4
  • Thanks 1