Gå till innehåll

Frukost som en kung?

Recommended Posts

Ni har säkert hört det: "Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig."

Det finns undersökningar som visar på att äta tidigt ger bättre viktnedgång än äta sent, trots att kalorier är samma. Har ingen undersökning att länka just nu, men om det stämmer bör väl fastan läggas senare på dagen hellre än tidigare om man t.ex. kör 16:8 ?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimising Nutrition | Eat like a king for breakfast [Data Analysis] 

"We interrogated more than half a million days of food diaries to see whether it is actually helpful to eat like a king for breakfast."

https://optimisingnutrition.com/breakfast-like-a-king-lunch-like-a-prince-and-dinner-like-a-pauper/

Referenser finns i slutet av inlägget.

För egen del funkar det bäst rent praktiskt att fasta på förmiddagen. Men jag gissar att det vore bättre att göra tvärsom.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Allt fler pratar om att äta frukost och tidig middag och långfasta fram till nästa morgon, den senaste i raden jag läste detta hos är Martina Johansson/Next Level Biohacking. Anna Hallén har talat om det ett tag också. Någon av keto-kändisläkarna också men jag minns inte vem. Jag mår bäst av att äta på morgonen men suget kommer alltid på eftermiddag/kväll (stressrelaterat). Sedan tror jag att det finns de som mår bättre av tvärtom men det kan ju finnas andra skäl till det, epigenetiska sådana till exempel.

Anna Hallén uttrycker det bra i ett inlägg på facebook:
"Ett forskningsresultat är inte en sanning för alla i alla sammanhang. Det är bara en sanning, i isolerad form, för just den målgruppen det är forskat på. Du kan inte som medelålders kvinna mitt i klimakteriet dra slutsatser om dig från en forskning på smala unga män." 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Sen är det mycket trevligare att äta middag på kvällen som "en kung", tycker jag! Då har inre ro och avslappning infunnit sig. Man är klar med dagens alla bestyr och kan verkligen fokusera på maten, hur fin den ser ut, smakar gott och känns i munnen. Än mer så om man lever i en större familj och middag är enda chansen för alla att slappa och umgås ihop. 

På morgonen är i alla fall jag ofta på språng och lite splittrad, man tänker framåt och planerar medan man läser nyheter i mobilen och störs av oväsen från gatan och gården. Då är det inte så njutningsfullt att äta, utan jag mest trycker i mig något. Jag kan lika gärna skippa det. Upplever också att jag blir mer hungrig under dagen om jag äter en rejäl frukost, konstigt nog. 

Men säkerligen är det bäst att äta mest på morgonen och efter den cirkadiska rytmen, för att tarmrörelser, metabolism och hormonproduktion kickas igång då efter att ha gått på lågvarv under natten. Fast vad man äter spelar ändå 100% mer roll än exakt när man äter. Så länge det inte blir så att man frossar och småäter på kvällar och proppar i sig mat innan läggdags, så tror jag knappast det är någon katastrof att hoppa frukost som en del i fastan.

• Gilla 4
Länk till inlägg