Jump to content

Statistisk risk vid övervikt?

Jeanette H-H

Recommended Posts

Hur stor är risken för allvarliga följder om man är man, strax under 40 år, 183 cm lång, väger ca 150 kg och inte motionerar. Har rökt två paket om dagen tills för fem år sedan och äter väldigt mycket socker men bra fetter.

Vad säger statistiken? Hur stor är risken för "allt möjligt"?

Personen i fråga sover också oregelbundet och har mycket ofta huvudvärk. Men går två gånger i året till tandläkare.

Risken för dödsfall är 100%...ty vi skall alla den vägen vandra.

Man måste komma ihåg att begreppet risk, eller "relativ risk" som det ofta brukar behandlas i vetenskapslitteratur, är i det närmaste ett legitimt bedrägeri man kan komma. Relativ risk säger inte nödvändigtvis så mycket då det ofta handlar om effekter av procent-på-procent. Relativ risk är alltså inte frekvens/förekomst vilket är lätt att glömma bort. Om man hittar en studie eller liknande som man tycker är riktigt bra/dålig så kan en god tanke ofta vara att gräva lite i det forskningsdata som förhoppningsvis finns att tillgå om man direktkontaktar de som utfört studien. Oftare än inte så visar det sig då att de ev. risker man talar om inte bör betraktas så allvarligt sett till datat de baseras på.

Är det ett exempel hämtat från verkliga livet eller har du något annat i tankarna?

Rör det en person du bryr dig om så finns det en väldig massa varningsklockor att stilla men det verkar du ju själv också inse med tanke på att du för dem på tal.

Tillägg: Ur det senare perspektivet så är det väl egentligen bara fullt utvecklade sjukdomar och/eller andra mycket viktiga hälsoaspekter som låg utbildning/dålig ekonomi som skulle kunna ställa till förutsättningarna för hälsa ännu mera.

Ja det är en person jag bryr mig om. Tanken var egentligen lite att för mig själv jämföra övervikt med rökning. (Vill förbereda mig mentalt om något skulle hända). Jag vet ungefär hur farligt rökning är. Kort sagt, varannan dör 20 år i förtid. Och i mina kretsar är det också de vars pappor som varit rökare som förlorat sina pappor alltför tidigt. Med vissa undantag förstås. De har gått bort just innan de skulle fått barnbarn.

Det här med relativa skillnader känner jag till. Dvs att en riskökning från 2% till 3% kallas 50%. Men det är inte alltid lätt att inse. Alltid bra att påpeka.