Gå till innehåll

LCHF under graviditeten

Recommended Posts

Hej, är det någon här inne som är gravid och äter LCHF ? Eller har den erfarenheten?

Har själv ätit LCHF hela det här året och det är inte första gången jag äter det när jag blivit gravid men nu är det första gången jag lyckats hålla maten så pass strikt som jag gjort och jag mår som regel bra. 

Däremot hade det varit så intressant att höra någons erfarenheter som kanske gått igenom en hel graviditet på LCHF ,oavsett strikt, måttligt eller liberalt. 

För hur mycket jag än "vet" att jag borde äta så lite kolhydrater som möjligt så har jag fått ge vika pga illamående m.m och inte orka följa min tänkta bana men denna gång har jag goda förhoppningar och jag vet inte om det är för att jag ätit så strikt som jag gjort men jag har inte besvärats alls lika mycket av illamående denna gång. Det är jag tacksam för! 

Hoppas någon kan ge lite tips eller skriva lite erfarenheter som kan vara mig till nytta på vägen. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inga erfarenheter av detta. Jag hittade lchf för sent för det. 
Men jag funderar på om du kan hitta något genom att söka. På det här forumet. Och på kolhydrater.ifokus; på den tiden som vi skrev om precis allt där har säkert någon skrivit om graviditet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack , jag har tittat på båda länkarna och det ger mig motivation att fortsätta som jag gör. 

Jag ska fortsätta så långt det går trots rådet från barnmorskan att inte äta LCHF som gravid. 

Det konstigaste är att jag ibland inte känner mig gravid när jag mår så pass bra som jag gör. Men jag kanske måste starta en tråd vart jag skriver om denna resa så kanske någon annan finner lite tröst ,tips och motivation för deras resa som gravid på lågkolhydratskost. 

• Gilla 7
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...

Nästan en månad sedan jag skrev sist. Det går fortfarande bra att äta LCHF kost. Däremot märker jag att jag ibland behöver tillföra ex lite ketchup eller något annat till mina maträtter , får lätt kväljnings känsla annars. Och ibland tillåter jag mig att dricka mjölk till vissa måltider. 

Har också vid något tillfälle ätit bröd som inte är LCHF och har upplevt hur kroppen reagerar på det, (uppblåst och gasig, även en sträv känsla i munnen,) tycker att det är jobbigt att de suget finns nu under graviditeten men accepterar det och har försökt äta LCHF bröd istället de gånger jag tar bröd. 

Är ändå så enormt glad och lättad att jag fortfarande mår så bra som jag gör och att vikten har gått ner lite eller står stilla, jag går inte upp ännu vilket är bra för min själv känsla. 

Försöker se detta som en period då jag kan lära mig mer om min kropp och hur den reagerar i denna situation och kanske ge vidare kunskapen till någon annan i framtiden. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kul att det går så bra! Hur långt gången är du? 
Jag är övertygad om att om lite ketchup är det som behövs för att hålla illamåendet borta så är det ingen katastrof på nåt vis! Värre om det är mackor eller chips, eller fikabröd. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-10-14 at 12:38, Sessan sade:

tillföra ex lite ketchup

Är det sötman i ketchup du vill åt, eller kan det vara syran? I så fall kan du prova att ersätta med äppelcidervinäger lite här och var. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag går alldeles snart in i vecka 17. Känns väldigt konstigt att jag är gravid och ändå mår såhär bra. 

Visst märker jag nu att det kommit in lite mer onyttiga saker men ännu håller jag det på en bra nivå och vikten står stilla. 

Ketchup äter jag för att få in lite sötma i vissa måltider som blir för "torra" i min mun. Men just nu känns allt som bara lyckas fortfarande få mig att äta LCHF som helt ok att äta, även om det inte är något jag skulle äta i vanliga fall. 

• Gilla 1
Länk till inlägg