lchfvän Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 "Ovala symbolen" Ursprungsmärkning är ju något som man kan och bör vara observant på. I den lilla ovala symbolen på förpackningar står t ex: SE 465 EG SE betyder förstås Sverige, men vad gäller "hela produkten"? Helsvenskt eller delar? 465 är uppfödninggården? EG kanske betyder att produkten är gemensam för Europa? Minns att jag sett en förteckning på gårdsnummer, men var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Nu kan jag ha fel, men står inte SE för att köttet har ett svenskt ursprung, 465 eller en annan numerisk kod står för slakteriet och EG att slakteriet är EU-export godkänt. En gång i tiden satt det en oval ring runt slakterinumret för att markera detta. Rätta mig gärna om jag fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Idag tittade jag på ett paket torsk, djupfryst. I den ovala symbolen stod: EFTA NO nr? (minns ej) Det måste betyda att fisken är fiskad i Norge, och Norge är ju inte med i EG (EU) EFTA = European Free Trade Association Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrikat Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 SE betyder att produkten är förpackad i Sverige och numret står för den anläggning som packat produkten. Alltså säger det inget om ursprunget av produkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts