Tr0llet Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 Hej! Försöker förstå mig på kolesterol och statiner. Eftersom det finns mängder av olika alternativ som måste beaktas och jag har begränsad tid att läsa på, fuskar jag och frågar er En person har lågt HDL, LDL inom referensvärdet och höga triglycerider (över 3) och har DM II som är helt bananas. Äter Simvastatin sedan många år tillbaka. Kostomläggning är svårt, finns en psykiatrisk diagnos i bakgrunden. Har ni tankar på det här? Undrar Tr0llet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 Det första jag tänker på är att "statiner under många år" kan ge sockersjuka (DM II) som biverkning. Det andra jag tänker på är att LCHF, eller kanske ännu bättre ketogen kost, kan ge stabilare psyke. Läs vad Georgia Ede skriver om det. Kolesterolvärden brukar bli bra när man äter bra mat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 58 minuter sedan, Tr0llet sade: Hej! Försöker förstå mig på kolesterol och statiner. Eftersom det finns mängder av olika alternativ som måste beaktas och jag har begränsad tid att läsa på, fuskar jag och frågar er En person har lågt HDL, LDL inom referensvärdet och höga triglycerider (över 3) och har DM II som är helt bananas. Äter Simvastatin sedan många år tillbaka. Kostomläggning är svårt, finns en psykiatrisk diagnos i bakgrunden. Har ni tankar på det här? Undrar Tr0llet Jag får en massa tankar! Vi börjar med LDL och statiner, alla skall ha helt klart för sig att det finns gammal och god forskning som linkar högt LDL till en allt för tidig död i CVD! Det var på den gamla goda tiden då man bara gjorde en vanlig lipidpanel. Senare har man gjort nyare studier och gör även en APO-kvot, som visade sig bättre förutbestämma en förtida död i CVD! Iallafall så finns det nästan iallafall ett linjärt samband mellan höga LDL och APO-b, men bara nästan. Det finns även ett "nästan" linjärt samband med hög ålder och högt LDL, dvs alla nästan alla iallafall som är pensionärer har ett på tok förhöjdt LDL jämfört med unga friska grabbar, det är även så att det betraktas av vissa som ett sjukligt tillstånd med lågt LDL vid äldre dar? Dvs man spekulerar i om det har med ålder att göra och att LDL transporterar mer triglycerider för att de behövs.. men man kan iallafall hålla koll på APO-kvoten.. som skulle kunna indikera något annat, typ DM2 eller FH. Oså kommer vi osökt till statiner, de är syntetiskt framställda mögelgifter, de verkar på mevalonsyntesen, de inhiberar de ensymer som framställer kolesterol, Q10 och prenyleringen av proteiner, samt litta annat, andra viktiga saker faktiskt. Dvs det kan knappast vara brist på möglig/giftig mat som man har brist på? Så går vi till DM2.. Insulin triggar kolesterolproduktion i dina celler medans Glukagon nedreglerar detta! Dvs det är dina egna celler som står för åtminstone 90% av kolesterolet i blodet. Oså igen till LDL.. främst LDL-p eller APO-b, det är som Peter Attia nämner.. its a number game.. pekar mer åt FH.. och din kompis har LDL inom normalt intervall, såå troligen inte FH! På det höga triglycerier.. vilket antyder Insulinresistens.. det benäms även med andra ord, tex hyperinsulinemi eller typ 2 diabetes! Som redan nämnts, statiner har som en vanlig och allvarlig biverkan just DM2, och det har litta med det jag redan skrivit! Oså till några länkar; Oså; 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Om jag förstått rätt tänker man att statiner ska hindra kolesterol från att täppa till kärlen genom att minska på kolesterolet. Om det finns skäl att åtgärda tilltäppta kärl så kan man naturligtvis fundera på behandlingar (bättre kost t.ex.). Men då bör man ju först och främst veta att det faktiskt föreligger ett problem, dvs tilltäppta kärl. Har man inte det behövs ju inga åtgärder. Sen verkar det som att vården glömmer eller inte känner till att kolesterol behövs som byggstenar i kroppen. Och bland annat för hormoner av olika slag. Kan tänka mig att om man stryper mängden kolesterol kan det påverka kroppen på många negativa sätt, som iAnna ger exempel på. Min egen pappa drabbades svårt av polyneuropati, vilket gjorde honom helt hjäplös under hans sista tid i livet. Det är en känd biverkan av statiner. Och han hade inte ens högt kolesterol, utan ordinerades statiner rutinmässigt för att han hade haft en hjärtinfarkt. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 Oj vad många, långa svar. Tack! Finns det NÅGON nytta med att äta statiner? Ser nu närmare på labsvaren. HDL ligger just under referensvärdet, och trigly är 3,25. Inget alarmerande alltså. Eftersom högt trigly + lågt HDL är dåligt, och statiner kan ha en VISS verkan på båda, kanske det är i just dessa fall som de är till någon nytta? Hur är dessa värden i kombination med DM II? Är det motiverat att äta statiner även därför? Hinner inte just nu se på filmer och läsa på närmare, får spara dem till senare.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Jag har läst någonstans (kanske i någon av Uffe Ravnskovs böcker eller på DietDoctor) att om statiner gör nytta så handlar det om en viss antiinflammatorisk verkan. Och det kan man ju få av andra läkemedel eller kost. Sen vet jag inte om statiner gör skillnad på LDL och HDL. Att man har lite lågt HDL kanske beror på att man äter statiner. Men jag har inte läst på så jag vet hur det ligger till med det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Oj vad många, långa svar. Tack! Finns det NÅGON nytta med att äta statiner? Ser nu närmare på labsvaren. HDL ligger just under referensvärdet, och trigly är 3,25. Inget alarmerande alltså. Eftersom högt trigly + lågt HDL är dåligt, och statiner kan ha en VISS verkan på båda, kanske det är i just dessa fall som de är till någon nytta? Hur är dessa värden i kombination med DM II? Är det motiverat att äta statiner även därför? Hinner inte just nu se på filmer och läsa på närmare, får spara dem till senare.. Räkna ut kvoten HDL/Triglycerider. https://smartlabz.se/pages/blodfetter-hdl-triglycerider-kvot 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Här är lite mer matnyttigt om kvoten TG / HDL: https://www.docsopinion.com/2014/07/17/triglyceride-hdl-ratio/ Mäter man med europeiska mått (som vi gör i Sverige), ska kvoten TG/HDL gärna vara väl under 1. På LCHF verkar vi ofta få kring 0,5 eller t.o.m. lägre. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 3 timmar sedan, Kjell Granelli sade: Mäter man med europeiska mått (som vi gör i Sverige), ska kvoten TG/HDL gärna vara väl under 1. På LCHF verkar vi ofta få kring 0,5 eller t.o.m. lägre. Ja men det kanske inte förvånar, särskil för yngre, med tanke på att vi s.k. "äldre, äldre", som t.ex. jag, hamnar på 0,7/1,4=0,5 medan jag för tre år sedan, direkt före LCHF-start, låg på 1,30/0,95=1,38. På något ställe såg jag idealet ligga <0,87. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 8 timmar sedan, SGK sade: ...Sen vet jag inte om statiner gör skillnad på LDL och HDL. Att man har lite lågt HDL kanske beror på att man äter statiner. För min del var det så: HDL=0,95 mmol/L, med statiner före LCHF-start för tre år sedan, nu 1,4 utan statiner. LDL från livsfarligt låga värden före LCHF-start alltför långt under 3 mmol/L, som läkarna älskade, till 4,5 några månader senare. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 8 timmar sedan, Tr0llet sade: Oj vad många, långa svar. Tack! Finns det NÅGON nytta med att äta statiner? Ser nu närmare på labsvaren. HDL ligger just under referensvärdet, och trigly är 3,25. Inget alarmerande alltså. Eftersom högt trigly + lågt HDL är dåligt, och statiner kan ha en VISS verkan på båda, kanske det är i just dessa fall som de är till någon nytta? Hur är dessa värden i kombination med DM II? Är det motiverat att äta statiner även därför? Hinner inte just nu se på filmer och läsa på närmare, får spara dem till senare.. Vi får reda ut några saker, dvs en vanlig lipidpanel.. hur man går tillväga och hur man räknar. Man tar blodprov, sen skiljer man ut tot-c och HDL-c och sen så börjar man räkna, Tot-C- HDL-C*0,45 trgl=LDL! Det är Friedevalls formel.. funkar i snitt, på unga och medelålders som är friska i övrigt.. mellan tummen o pekfingret! https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/3350/Lipids%c3%a4nkande%20behandling%20vid%20kardiovaskul%c3%a4r%20prevention.pdf?a=false&guest=true 6 timmar sedan, Cederulla sade: Eftersom högt trigly + lågt HDL är dåligt, och statiner kan ha en VISS verkan på båda, kanske det är i just dessa fall som de är till någon nytta? Statiner påverkar inte just de värdena.. utan främst LDL-C! För att slippa förklarar vad Cummins gjorde bättre än mig så hoppar vi snabbt fram till APO-kvot, dvs vetenskapen går vidare, dvs man har opptäckt att andelen APO-lipoproteiner har en större inverkan på CVD! Dvs APO-kvoten.. APOa1/APO-b, de är då litta samma som HDL-P/LDL-p! Dvs det är de Apoliproteiner som fastnar i kärlväggen som för med sig tex kolesterol och trgl som ´sen då kan oxidera och bilda plack. Finns fler anledningar till att lipoproteiner binds in i kärlväggen, tex glucodiserade LDL, ox-LDL, en del patogener eller toxiner. Triglycerider per se är dessto lurigare att mäta, man skall vara fastande i 12 timmar samt varken druckit alkohol eller nyttjat tobak på 14 dar, samt ingen stress eller psykisk sjukdom som spela spratt.. ingen ångest för att ta prover, oså skall man sitta minst 15 minuter innan blodprov. Det är därför man tar APO-kvot i stället iomed att det inte påverkas mer än marginellt om man ätit frukost eller om man tar provet på eftermidagen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post POS Posted September 17, 2020 Popular Post Share Posted September 17, 2020 Referensvärden i all ära, men de speglar ju vilka värden som uppmäts i befolkningen i stort. Huruvida dessa värden är "bra" eller "dåliga" beror på mer saker och här får man försöka förlita sig på de forskningsresultat som gjorts. Även här så finns det starka åsikter hur resultaten ska tolkas. Jag har under 10 år försökt läsa på om kolesterol i allmänhet och hur man ska tolka sina värden i synnerhet. Enligt min nuvarande inhämtade kunskap så anser jag följande: * HDL ska vara högt och rekommenderad nivå är över 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor). Med LCHF kost brukar oftast HDL-värdet ligga runt 2 eller mer. HDL brukar gå upp med ökat fettintag. * Triglyceriderna ska vara låga. Rekommenderat är att värdet är 1,5 eller lägre, men gärna under 1,0. Triglyceriderna brukar sjunka när kolhydratintaget minskar. * LDL- och totalkolesterolvärdet är ganska ointressanta, annat än att för att räkna fram vissa kvoter (se nedan). Det vetenskapliga underlaget för att enskilt använda dessa värden för riskbedömning får anses vara väldigt svagt. Däremot så är det främst dessa värden som påverkas mha statiner, vilket kan ligga bakom sjukvårdens intresse för dessa värden; det finns ett piller som kan visa på påverkan på två kolesterolvärden. HDL och triglyceriderna påverkas i väldigt, väldigt liten del av statiner. Att tänka på är att LDL-värdet oftast är ett framräknat värde enligt Fridewalds formel. Det är ett forskningsresultat från 1972. Det har visat sig att den formeln är ganska dålig på att uppskatta LDL-värdet för personer med högt HDL och låga triglycerider (dvs saker som är bra). För att dessa personer ska få en bättre uppskattning av LDL-värdet, rekommenderas att använda den s.k. "iranska formeln", ett forskningsresultat från 2008. I denna formel uppskattas LDL-värdet enligt LDL = total kolesterol/1,19 + TG/0,81 - HDL/1,1 - 0,98 För att räkna ut sitt LDL-värde, och jämföra dessa med de olika formlerna, se denna sida, https://www.thecalculator.co/health/LDL-Calculator-683.html (i Sverige anges alla värden i mmol/l, så välj rätt formulär) * Kvoten Totalkolesterol/HDL. En viktig och bra riskbedömningskvot. Rekommenderas vara under 6, gärna under 5 och mycket bra om den är under 4. * Kvoten Triglycerider/HDL. Ska vara så lågt som möjligt. Rekommenderad nivå är att vara under 0,87. * Remnant kolesterol uppskattas enligt formeln Totalkolesterol - HDL - LDL. En rekommendation är att ha ett värde under 0,5, men min bedömning är att forskningsläget är mer svagt gällande hur man ska tolka värdet av remnant kolesterol. Sedan har vi apo-värdena, eller oftast omnämnd i samband med kvoten "apo-kvoten". Här kan man behöva tjata lite på sin läkare för att man ska få apo-testerna inkluderade i provkartan. Alternativt så får man gå till en privat provmottagning. Apo-kvoten är ett utmärkt värde för riskbedömning då ingående värden är faktiska mätvärden. Apo-kvoten ska vara så låg som möjlig och rekommenderad nivå är under 0,9 (män) eller 0,8 (kvinnor). Diet doctors snabbkurs i kolesterol är en utmärkt start om man vill börja läsa in sig på ämnet. https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol 7 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Det är kronligt med blodfetter, så det finns jämförande studier, mellan Svenskar och de som bor på Kitava.. en sk ursprungsbefolkning som typ inte får CVD! "The findings in the previous post are all pretty much expected in a population that doesn't get heart disease. However, things started to get interesting when Lindeberg's group measured the Kitavans' serum lipids ("cholesterol"). Kitavan and Swedish total cholesterol is about the same in young men, around 174 mg/dL (4.5 mmol/L). It rises with age in older Swedish men but not Kitavans. Doctors commonly refer to total cholesterol over 200 mg/dL (5.2 mmol/L) as "high", so Kitavan men are in the clear. On the other hand, Kitavan women should be dying of heart disease left and right with their high middle-age cholesterol of 247 mg/dL (6.4 mmol/L)! That's actually higher than the value for Swedish women of the same age, who are far more prone to heart disease than Kitavans. The fun doesn't stop there. Total cholesterol isn't a good predictor of heart attack risk, but there are better measures. LDL on Kitava is lower in males than in Sweden, but for females it's about the same until old age. HDL is slightly lower than Swedes' at middle and old age, and triglycerides are higher on average. Judging by these numbers, Kitavans should have cardiovascular disease (CVD) comparable to Swedes, who suffer from a high rate of cardiovascular mortality." These data are difficult to reconcile with the hypothesis that certain patterns of blood lipids cause CVD. Kitavans, particularly the women, have a blood lipid profile that should have them clutching their chests, yet they remain healthy.There is a theory of the relationship between blood lipids and CVD that can explain these data. Perhaps blood lipids, rather than causing CVD, simply reflect diet composition and other lifestyle factors. Both on Kitava and in the West, low HDL and elevated triglycerides imply a high carbohydrate intake. Low-carbohydrate diets consistently raise HDL and lower triglycerides. On Kitava, carbohydrate comes mostly from root crops. In the West, it comes mostly from processed grains (typically wheat) and sugar. So the blood lipid pattern that associates best with CVD and the metabolic syndrome in the West is simply a marker of industrial food intake." http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/08/cardiovascular-risk-factors-on-kitava_14.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts