plommonbarn Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Ska fatta mig kort, även om det är en lång story. Har alltid haft lätt att gå upp i vikt i perioder, men en dag vägde jag 93 kg och ville förändra mitt liv. Började gymma och började med lchf, gick ner till 71 kg och mådde jättebra. Gick ner 20 kg på 6 månader! Men sen kom livet emellan ! Började jobba natt, och med jobbet fick jag grova sömnstörningar, nattåt på natten och började äta potatis , socker etc! Fick även panikångest på slutet, som gjorde att jag tillslut slutade jobba natt, och här är jag idag! Väger mer än någonsin.. 98 kg... Nu vill jag ha tillbaka mitt liv och funderar att börja med lchf en gång för alla. Vill inte skylla allt på nattjobbet att jag gick upp så himla mycket i vikt, men tror faktiskt att det har mycket att göra med det. Nu vill jag ha alla tips , erfarenheter kanske nån varit i samma sits som mig ? Känns tungt att börja om IGEN men känner att denna gång måste det funka, hållbar viktminskning. Aldrig vägt så här mycket i mitt liv, inte ens förut innan min viktresa... mår så dåligt att jag låtit det gått så långt och jag lovade ju mig själv förut att aldrig gå tillbaka till min gamla vikt. Snälla, om du har några råd , tips.. ja allt mottages tacksamt. Hur hitta du motivationen andra gången om man misslyckats tidigare? Har massor med frågor...om du varit i samma sits som mig som kört lchf förr men gått upp igen så kom gärna med tips eller idéer hur man kommer igång igen.. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Jag vet inte om jag är rätt person att ge goda råd i din situation. Men det jag spontant tänker på är att du så gott det går inte ska tänka på vikt utan på hälsa och välmående. Om du tänker att du ska äta LCHF för att det gynnar din hälsa kanske det är enklare att börja om, än om du är helt fokuserad på att gå ner i vikt. Det finns väl en viss risk att det inte kommer att gå lika fort och enkelt en andra gång utifrån erfarenheter som dryftats här på forumet. Men oavsett vikt tror jag att LCHF är en hälsosammare kosthållning än alternativen. Lycka till med din kostomläggning! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 Jag börjar också om... stup i kvarten... Fast numera ser jag det inte som att börja om utan som en cykeltur. Ibland vinglar jag ner i diket och när jag tagit mig upp därifrån så fortsätter jag cykla, jag går inte hem först och börjar om. (Metaforen har jag snott men den funkar för mig.) Så sätt bara igång. Vinglar du lite ett tag så var snäll mot dig själv, man kan ju vara lite rostig när man inte cyklat på ett tag. Och jag håller med @SGK, fokus på hälsan så bör vikten klara sig själv. Det som kan spela in är din ålder (gissar att du är kvinna?), stressnivåer och sådant som påverkar din hormonella status. Men det tar vi när du kommit igång ordentligt. Vill du träna fettförbrännande finns det några olika sätt; 1. Tung styrka. 2. HIIT 3. MAF (min favorit, slankade till min kropp rejält när jag kört ett tag) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plommonbarn Posted September 18, 2020 Author Share Posted September 18, 2020 3 timmar sedan, MariaF sade: Jag börjar också om... stup i kvarten... Fast numera ser jag det inte som att börja om utan som en cykeltur. Ibland vinglar jag ner i diket och när jag tagit mig upp därifrån så fortsätter jag cykla, jag går inte hem först och börjar om. (Metaforen har jag snott men den funkar för mig.) Så sätt bara igång. Vinglar du lite ett tag så var snäll mot dig själv, man kan ju vara lite rostig när man inte cyklat på ett tag. Och jag håller med @SGK, fokus på hälsan så bör vikten klara sig själv. Det som kan spela in är din ålder (gissar att du är kvinna?), stressnivåer och sådant som påverkar din hormonella status. Men det tar vi när du kommit igång ordentligt. Vill du träna fettförbrännande finns det några olika sätt; 1. Tung styrka. 2. HIIT 3. MAF (min favorit, slankade till min kropp rejält när jag kört ett tag) Tack för ditt meddelande Maria Jag är 31 nyss fyllda år. Stressar mycket men blivit lugnare nu då jag inte längre jobbar, så mycket tid kan jag lägga på träningen. På måndag tänkte jag sätta igång, och som du skriver se det som en cykeltur och bara fortsätta om man skulle ramla.. Har aldrig provat HIIT ska kolla upp det, tung styrka är roligt! MAF? Oj mycket nytt när man inte tränat på länge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 MAF har funnits sen 70-talet men jag lär dig gärna allt jag kan! Får det inte riktigt att funka men det är nog stressen som ställer till det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts