Toxisk nivå av d vitamin

tomha

Recommended Posts

Jag fick svar från hälsoundersökning idag, och det visade sig att jag har toxiska nivåer.(348). 
’har inte tagit något tillskott under sen maj så jag blev lite förvånad.

Hur  farligt är detta?
’kan det bero på att jag äter frystorkad lever?

kan det bero på att jag gått ned dryga 20 kilo vikt senaste halvåret?

• Like 2

On 2020-09-17 at 22:43, tomha sade:

har inte tagit något tillskott under sen maj

Hur stor dos av D-vitamin tog du i maj och tidigare? Själv låg jag tidigare på 158 nmol/L med 5000 IE dagligt intag D3, medan jag nu ligger på 127 nmol/L med 2000 IE D3 dagligen.

För den som tvekar på det lämpliga med kosttillskott, kan vara skäl att kika på nedanstående relativt färska sammanställning:

940072406_ScreenHunter_2384Sep_2101_31.thumb.jpg.ac66daeb0973398c8ec2a8509af132c7.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

Låter verkligen helmysko att du har så höga nivåer! Jag äter själv d-vitamin tillskott oktober-maj och resten av tiden får solen och maten göra jobbet. Jag ligger som högst på 120/130 nmol/L på sommaren och som lägst(slutet av vintern) på 90/100 nmol/L. 

Dina värden beror absolut inte på tillskott av frystorkad lever, för den produkten innehåller inte de mängderna d-vitamin. Tror snarare det beror på att du ätit för starka doser d-vitamin fram till maj, att det är något som fortfarande sitter i från en längre tids exponering av tillskott. Äter du livsmedel som är berikade med höga doser av d-vitamin, som t.ex Bregott och vissa andra matfettblandningar? Även vanliga mejerier är berikade, men inte i de mängderna som fetter dock. Det skulle kunna vara en faktor också.  

Att ha för höga nivåer av d-vitamin kan bland annat leda till förhöjda halter av kalcium i blodet. Men då mår man extremt dåligt med bland annat hjärtklappning och en totalt lamslående trötthet med mera, så det hade du nog märkt.  

• Like 2

On 2020-09-17 at 22:58, tomha sade:

Intressant är att min läkare använder 250nmol/liter som toxiskt, och diet doctor säger över 375.

Du har hur som helst förhöjda värden av D-vitamin.. vilket skall undersökas noggrannare!

Dvs du har onomalt höga värden av D-vitamin i blodet vilket kan vara toxiskt under längre tider!

Iallafall, det interagerar med kalciumomsättningen i kroppen, det är då det kan bli toxiskt!

Dvs det kan leda till att kalcium tas från din benstomme och i stället lagras in i mjuk vävnad, såsom muskler/hjärta eller blodkärl.

Oså på det, folk som tar höga doser D-vitamin rekommenderas även att ta K2.. dvs det finns kombopreparat.

Sen till näringslära, man skall bara äta lever en gång i veckan, det vet alla.. eller var 14 dag, leverpastej kan man säkert äta varje dag iomed att det innehåller så lite lever.

Hur som helst så har jag aldrig hört talas om "frystorkad lever"!

Grejen är fortfarande att man inte skall äta lever mer än en gång per vecka på grund av de höga D-vitaminnivåerna.

Och i vilken mat använder du "frystorkad lever", lever från vilket djur, dvs det skiljer mellan olika levrar från olika djur!

Och vad äter du egentligen för mat, för jag kan garantera att du inte får några toxiska nivåer D-vitamin av en levergryta per vecka!?

Du säger att du inte tar några tillskott.. med de nivåerna borde ta kopiösa mängder K2!

Osen till naturligt samt frystorkat/tillskott, de funkar lika dant, speciellt för fettlösliga vitaminer, som lagras i levern, det e därför man bara äter levergryta max en gång i veckan, det är gammal kunskap!

Sååå utsättningskost, skippa den frystorkade levern och ät levergryta max en gång i veckan, ta tillskott av K2 eller surkål till din levergryta!

Dvs jag känner inte till något sjukligt tillstånd som genererar på tok för höga D-vitaminivåer.. så i första hand misstänker jag den frystorkade levern, det är rätt lätt undersökt!

Testa kycklinglevergryta med bacon, när dina D-vitaminnivåer normaliserats.

Oså har man mätt på sk naturbefolkningar som äter typ vanlig mat och visstas ute i solen, dvs de får det mesta från solen, de brukar landa på 125!

• 2 weeks later...