Jump to content

Hjälp!

Bill

Recommended Posts

Hej! Tänkte slänga ut en fråga här då jag inte hittar svaret på nätet. Har ätit strikt lchf i 5v nu men hamnar inte i ketos. Har varit uppe som mest på 0.9 men oftast runt 0,3-0,4 på morgonen.

Har fastat 48h 24h 36h varje måndag och kör 16/8 på dom andra dagarna.

Står att man ska äta tills man blir mätt. Men det blir sjukt mycket mat för mig och jag måste ha fått i mig kolhydrater någonstans eftersom jag inte hamnar i ketos och jag är hungrig.

Jag har ätit ost annars mycket ägg och kött.

Funderade på om någon har ett mat schema på exakt mat jag ska äta för att hamna i ketos och gå ner i vikt. Min hunger verkar vara ett problem så jag får väga maten och räkna kalorier ändå som jag gjort tidigare och fått resultat. Vill egentligen ifrån det, men får inga resultat utan går upp av det här.

Tipps någon?  :)

• Like 1

Hej, det finns otroligt mycket information om detta ämne på Martina Johanssons blogg. Skulle råda dig att kika in där. Annars kan jag tänka mig att det inte är kalorier du ska ska räkna på utan mer fördelningen av fett, proteiner och kolhydrater. Om du inte blir mätt så behöver du kanske öka på fettet.

• Like 6

2 timmar sedan, Bill sade:

Hej! Tänkte slänga ut en fråga här då jag inte hittar svaret på nätet. Har ätit strikt lchf i 5v nu men hamnar inte i ketos. Har varit uppe som mest på 0.9 men oftast runt 0,3-0,4 på morgonen.

Hej och välkommen hit. Du ger inte så mycket info om dig själv. Ålder, vikt, livssituation, träning? svårt att ge konkreta råd utan. Men 0,3-0,4 är inte helt tokigt. När tar du testet? vilken mätmetod använder du? blod? kiss? utandning?  Får vi denna infon ska vi nog hjälpa dig.

• Like 6

Guest Tureborgaren

Att vara i ketos betyder bara att du bränner fett, men det säger inget om var fettet kommer ifrån: din mat eller ditt kroppsfett. Om du har  mycket kroppsfett att "leva av" behöver du inte ha så mycket fett i maten. Lassar du på med fett går du inte ned i vikt. Protein är det mest mättande näringsämnet och är svårt att överäta. Kombinera gärna med fiberrika vegetabilier.

Om du är bekväm med att läsa på  engelska rekommenderar jag denna artikel från Optimising Nutrition: Want to lose fat? DON’T aim for stable blood sugars!

Som Cleppa skriver...du är i lätt ketos ...har du någon orsak till att du vill djupare i ketos? :)

Äter man en massa kalorier går man antagligen upp i vikt ...även om en del ifrågasätter det ... om man äter en mycket strikt LCHF kost med i princip 0 kolhydrater .. är det orsaken till att du vill djupare in i ketos?

Lite som Erik2 säger ... du kanske borde fasta mindre ...äta typ 2-3 gånger om dan och istället vara petig med vad du äter ... om du blir hungrig mellan målen drick t ex  fettkaffe ... inte ost och liknande ... när du fått ordning på det ... kan du gå över till att fasta om det behövs.

Egentligen har jag lite svårt att tro om du äter ost, ägg och kött (med hög fetthalt) ...att din ketos inte skulle hamna högre ...äter man rent kött, ägg och lite ost ...då råkar inte kolhydrater slinka in. 😉 

• Like 4

Tack för så många svar! Jag ska gå igenom alla och prova tipsen.

Jag är 41år 170lång väger 77kg. Vill ner till 70-72kg och bli av med sockersug. Samt hälsosammare kost.

Tränar i snitt 12h kondition och två pass styrketräning i veckan. Haft några veckor med 17h träning nu under dom fem veckorna.

Idag stack jag ut på 4h rullskidor på fett kaffe och bara vatten med mig. Hade 0,3 i keto. Blev energi tom efter 2,5h så jag fick stanna på en mack och köpa ägg samt Barbel. Tog ketos mätaren efter passet där jag enligt Garmin brände 2000kcal hade 0,8 i keto. Åt 5ägg och en fett kaffe till lunch.

Nu till middag. 4st mindre hamburgare utan bröd eller dressing. Åt Ädelost och spenat till.

Hungrig nu.

Tror jag fått i mig kolhydrater från såser. Cesar sås, vitlöks sås, bea osv. Brukar ta sallad till luch någonstans med sås till. Sen verkar det som jag äter för mycket. Men idag har jag bränt 4000kcal så det funkar när jag vägt mat och legat på 2500-3000kcal. Då har jag gått ner ca 0,5kg i veckan men det är så fruktansvärt drygt att väga och ta med matlådor hela tiden. Nu funkar det bättre även om träningen blivit sämre och jag stått still och gått upp ett/två kg sedan jag började.

• Like 2

On 2020-09-18 at 05:21, Bill sade:

Har fastat 48h 24h 36h varje måndag och kör 16/8 på dom andra dagarna.

Står att man ska äta tills man blir mätt. Men det blir sjukt mycket mat för mig och jag måste ha fått i mig kolhydrater någonstans eftersom jag inte hamnar i ketos och jag är hungrig.

Jag har ätit ost annars mycket ägg och kött.

Funderade på om någon har ett mat schema på exakt mat jag ska äta för att hamna i ketos och gå ner i vikt. Min hunger verkar vara ett problem så jag får väga maten och räkna kalorier ändå som jag gjort tidigare och fått resultat. Vill egentligen ifrån det, men får inga resultat utan går upp av det här.

Tipps någon?  :)

Så länge du mäter ketoner.. speciellt genom stick i fingret så är du i ketos!

Hallå, det är inget speciellt med att vara i ketos.. förutom eventuellt äldre lågaktiva överviktiga diabetiker!

Du menar nog "optimal ketos", det är främst för lågaktiva bantare med rätt rejäla fettdepåer?

Och du tänker nog inte bygga upp sagda optimal förutsättningar?

Dvs vad är det för vikt du vill bli av med, var på kroppen sitter den, abdominalt eller subkutant?

Vill du uppnå "optimal ketos" så öka på kalorierna, främst fett.. grejen är att jag inbillar mig att det är fel råd till dig och du i stället borde öka protein till iallafall 1,5 gram per kilo och dag i snitt eller över, samt öka på kalorier i form av fett oxå!

Dvs 5 veckor är nada, ge det tre månader som en inkörsperiod, sen ytterligare tre månader för utjämning, dvs jag får hintar om att du tränar på energiunderskott, det är inte vägen att gå, man skall tillföra protein i proportion till aktivitetsnivån för annars är det muskler man förbrukar!

Man tränar alltid på energiöverskott.. protein/fett/vitaminer/mineraler/spårämnen/annat!

Dagar då man inte tränar kan man gärna köra strikt keto, med minimalt med kalorier men med åtminstone minibehovet av protein/vitaminer/mineraler/spårämnen!

Dvs du får övertyga mig om att du faktiskt behöver gå ner i vikt helst då av hälsoskäl.. grejen är att träning leder till att man går upp i vikt, speciellt muskelvikt!

Det bästa med träning är om man får lov att byta ut fettdepåer mot muskler, dvs man kan väga lika mycket, men får en hälsosammare kroppskomposition.. för övrigt så ser en sådan som regel estetisk bättre ut!

• Like 1