Jump to content

Kolesterol vid graviditet

Åsa Edberg

Recommended Posts

Generell fråga:
Kan ett kolesterol gå upp vid en graviditet och sedan sjunka ned till normal nivå efter födsel?
Vet man om högt blodtryck och högre kolesterol går hand i hand med tanke på att man många gånger kan få ett högre blodtryck i samband med graviditet som sedan går ner efter förlossning.

Tacksam om svar på denna fråga då det verkar som om många väntande mödrar under graviditet får ett högre blodtryck som vården väljer att medicinerna. Nyfiken på om dessa parametrar följs åt.
  • Like 2
  • Surprised 1

Jag har inte hört att man pratar om någon direkt koppling mellan kolesterol och blodtryck.. däremot kan väl LDL stiga under graviditeten så båda kan säkert påverkas av graviditeten men jag tror inte att man ska koppla ihop det på något annat sätt.

Kolesterol och dess eventuella farlighet är ju ett ganska omdiskuterat ämne... hursomhelst oavsett vad man tror om det så är kortvariga höjningar av kolesterolvärdet egentligen inte någon bryr sig om ... snarast kan man väl tro att om det sker måttliga förskutningar i kolesterolprofilen under graviditeten så är det antagligen för att det är bra för barnet eller så fyller det någon annan viktig funktion..... det som skulle kunna vara ett problem är t ex om antalet LDL-partiklar ligger högt under årtionden inte under en graviditet.

Rejält förhöjt blodtryck kan väl dock hänga ihop med havandeskapsförgiftning ...det kan säkert kvinnor här på forumet mer om. ;) 

• Like 4

16 timmar sedan, Åsa Edberg sade:

det verkar som om många väntande mödrar under graviditet får ett högre blodtryck som vården väljer att medicinerna

Nu är det 11år sedan jag var gravid senast men jag vill minnas att man då pratade om att blodtrycksökning var normalt under graviditet, och inget som medicinerades. Nu hade jag inte det problemet, snarare tvärtom att jag fick ännu lägre tryck än vanligt. Jag har aldrig hört om någon koppling, eller att det ens diskuteras, mellan kolesterol och blodtryck specifikt under graviditet. Det är ju så mycket som ställer om sig under en graviditet och jag tänker att det måste få göra så utan alltför stor inblandning utifrån. Om trycket ökar måttligt förstår jag inte om de medicinerar? Om det däremot lägger sig skyhögt kan det säkert finnas anledning men då borde det finnas andra parametrar att titta på också, tänker jag. Trycket kan ju öka av allt möjligt som sådant man äter och oro inför förlossning.

En annan grej som kan påverka blodtrycket och andra funktioner är bristande metylering. Metylering, eller B-vitamincykeln, är ett måste för ett stort antal processer i kroppen, bl a avgiftningen, och det tänker jag kan påverka. Tror man räknar med att runt 20% av befolkningen undermetylerar. Om den processen inte fungerar kan man få en mängd olika fenomen och jag inbillar mig att det kan bli extra många fenomen vid just graviditet.

Tyvärr inget svar på din fråga, dock.

• Like 5

On 2020-09-18 at 14:26, Åsa Edberg sade:
Generell fråga:
Kan ett kolesterol gå upp vid en graviditet och sedan sjunka ned till normal nivå efter födsel?
Vet man om högt blodtryck och högre kolesterol går hand i hand med tanke på att man många gånger kan få ett högre blodtryck i samband med graviditet som sedan går ner efter förlossning.

Tacksam om svar på denna fråga då det verkar som om många väntande mödrar under graviditet får ett högre blodtryck som vården väljer att medicinerna. Nyfiken på om dessa parametrar följs åt.

Det finns även andra sjukdomar som påverkar lipiderna, till exempel diabetes. Vid graviditet påverkas blodfetterna då både totalkolesterol och LDL ökar, medan HDL minskar (1). kombination av regelbunden fysisk aktivitet och god kosthållning ökar HDL (”det goda” kolesterolet) och förbättrar lipidbalansen.

Hämtat från www.fyss.se

Edited by Cederulla
Blev fel adress
  • Like 4

On 2020-09-18 at 14:26, Åsa Edberg sade:
Generell fråga:

Det lilla jag vet är att man screnar mödrar på MVC, för litta utav varje.

Och det är bra i princip, dvs det handlar antagligen mest om att kolla så att mor och barn får en så bra start som möjligt?

Iallafall så screnar de inte före man blir gravid.. iallafall inte på MVC!

Finns nog så mycket att screna före en graviditet.. iallafall så är en av grejerna när man väl blivit gravid en specefik sak och det är graviditetsdiabetes!

Har ingen anung om kolesterol och graviditet.. däremot har jag mer insikter om prediabetes/metabolt syndrom och förhöjda värden av kolesterol.. framförallt LDL-C!

Blodtryck är det samma.. är nästan linjärt samband med metabolt syndrom.. eller rättare sagt det är en av delarna i syndromet.

Hur som helst så är en graviditet en extra påfrestning på din kropp, det kan accentuera lite olika tillkortakommanden.

Om det går ner efter födseln kan jag eventuellt tänka mig.. grejen är väl hur din screning såg ut innan du blev gravid. dvs det handlar då mer om vilken hälsa/ditt metabola tillstånd du hade före?

• Like 2