Peter B Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Hur blir jag av med de sista kilona och helst snabbt? Frågan kommer upp med jämna mellanrum på forumet. Här kommer svaret! Helt gratis ;-) Vid nyår bestämde jag mig för att försöka att bli av med mina "sista" 10 kilon. Innan har jag läst på här hos kostdoktorn, så allt jag skriver här är egentligen redan känt :-) Men jag tänkte sammanfatta hur jag gått tillväga. Den här metoden borde fungera för ALLA som klarar att träna samtidigt. Förutsättningar 1:a Januari 2013 1. Längd 186 cm 2. Vikt 85 kg 3. BMI 24,6 På gränsen till övervikt. 4. Normal kroppskonstitution Målsättning: Bli smal (10 kg viktnedgång) inom 3 månader. 1. 75 kg 2. BMI 21,7 Metod. 1. Kost, strikt LCHF, ca 10 g kolhydrater/dag. 2. Träning, hårda intervallspinninngpass ca 4-5 ggr/vecka. 3. Vid behov minska kostintaget för att bibehålla viktminskning. Tekniska tillbehör. 1. Withings Wifi våg som också mäter fett %. 2. Blodketonmätare 3. Pulsmonitor, varför inte ett pulsband från Wahoo med bluetooth koppling till en Iphone. Varför är tillbehören nödvändiga. 1. Du är en tekniknörd och livet blir mycket roligare med lite gadgets. 2. Du får total kontroll på läget och kan snabbt sätta in extra åtgärder om inte utvecklingen går åt rätt håll. Förberedelser (1 månad) 1. Träna hyfsat många intervallpass innan du sätter igång, typ 2-3 ggr/vecka i minst en månad, annars kommer du få svårt att hålla intensiteten under passen 2. Ät någorlunda LCHF likt minst en månad innan du sätter igång. Genomförande, varje dag. Morgon: Mät blodketoner (Om värdet sjunker under 1,0 mer än 3 dagar efter varandra så äter du antagligen för mycket kolhydrater eller proteiner, se då omedelbart över din kost) Invägning, notera ditt värde (om du inte har en våg som gör det åt dig). Jämför med tidigare värden. Kontrollera att fett% också går åt rätt håll. Frukost: Lite rysk yoghurt med linfrön, hembakat mandelbröd med smör och lite ost, kaffe med kokosolja. Lunch: På jobbet, ät fisk eller kött och sallad, undvik alla andra tillbehör, undvik halvfabrikat. Middag: Fisk/kött/ägg med stekta grönsaker, gärna med fet sås och avocadosallad. Mellanmål: Blir du hungrig mellan målen så är det typ kaffe med kokosolja eller ägg med majonäs som gäller. Drick: Vatten, kaffe, tee så mycket du kan och vill (sanningen är väl att jag ibland tagit en Cola Zero också). Kväll: Intervallpass (Spinning), mät pulsen under passet. Notera intervalltopparna med hög intensitet, ca 10 slag från maxpuls, utnyttja träningspasset på detta sätt för att få bästa effekt. Det finns många olika sätt att träna intervall, spinning, löpning, roddmaskiner, etc. Styrketräning är däremot helt ointressant för att plocka bort de sista kilona. VIKTIGT: Extra åtgärder Om du under en vecka gått ner mindre än 1/2 kilo sätt in följande åtgärd. Hoppa över middagen och kör sedan ditt intervallpass ändå, drick bara efteråt. Ingen mat förrän frukost dagen efter. Detta kommer mer eller mindre garanterat att kraftigt höja din ketos och trigga en omedlebar viktnedgång. Det kanske inte är helt nyttigt att göra detta, men knappast farligt heller. Men av just denna anledning är det bra om man ätit LCHF någon månad innan man sätter igång med det här programmet så att kroppen lärt sig att bränna fett. Dagen efter återgår du till normala rutiner. Jag genomförde denna extra åtgärd ca 5 gånger. Det är lite jobbigt men väl värt mödan. Kommer jag att vara hungrig? I huvudsak kommer du inte vara hungrig under perioden, antagligen lite sugen på extra mat ibland men det är inte alls så jobbigt som det är att äta pulverdieter. Unna dig gärna lite vin på fredag och lördag till maten . Ät dig ordentligt mätt då och då, om det känns jobbigt. Det var allt. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Fantastiskt inspirerande Peter! Gratulerar till en fin prestation!!! Med mina 181 cm och 82 kg har jag också några kvar som verkar sitta fastklistrade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Tack Kjell Du kanske ska ta och bita ihop 2 månader och ta kilona Egentligen kommer väl den stora utmaningen nu efteråt .... att anpassa kost och aktivitetsnivå så man etablerar sig för gott under 80 kilo.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Jo jag kom ner till 80 med ett par veckors P/F i januari men det har segat sig upp ett par kilo... Just nu har jag tagit fram förbaskat gott bröd ur ugnen, så kalorirestriktion står inte omedelbart på menyn Posta framöver hur det går att hålla vikten och vilka korrigeringar du gör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Och jag blev magsjuk och genom det fastade jag också lite längre pass per dygn. Och så tog grädden slut hemma. Så det blev många timmar på fettkaffe. Och jag var egentligen inte hungrig. Så nu är jag igen på stadig väg neråt. Fast det ju inte är så bråttom. Jag har liten baby som jag ammar. Bra inlägg, skulle jag egentligen skriva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Bra jobbat! Jag hade ju 85kg som slutmål, men ska nog revidera det till 80-82kg, så jag har lite spelrum. Jag har pendlat upp och ner på 86-88 ett bra tag nu, men jag har inte alls fokuserat på vikten. Dags att ta tag i den igen om ett par veckor kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Härligt Peter B! Hoppas du skriver ett inlägg om ett år och berättar hur du gjort för att hålla vikten. Är jag ute och cyklar om jag gissar att du tänker fortsätta i liknande anda? M.v.h. OO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Intressant artikel. Noterar att du har Wahoo's pulsband. Vilken app använder du ? Själv så kör jag Wahoos egna då jag försöker notera min kaloriförbränning under mina pass. En sak som jag märkt när jag tränar hårt är att min viktnedgång stannar av. Ser att du då rekommenderar att inte äta efter träning. Det är ju ngt som man tror att man "måste" göra. Har du, eller ngn annan, liknande upplevelse om att viktnedgången stannar av? Tidigare har jag noterat allt jag ätit, men har släppt det mer och mer.. Känns som att jag gör något rätt även om det kanske inte är 1 kilo i veckan längre. Har också försökt att sätta tidsatta mål att nå målvikt, men inser att det får ske när det sker. Målet är 84kg och just idag är det 7kg kvar. Jag mäter inte blodketoner, verkar lite för "meckigt" men jag blev intresserad av din våg. Vad är det för en sort? Skulle gärna hitta en våg som går att koppla till iPhone (har inte letat ihjäl mig) Dock försöker jag väga mig på samma våg på gymmet minst en gång i veckan. Har funkat bra hittils. Kort och gott, mycket svammel i mitt inlägg, men några frågor Här är min viktresa (finns även lite diagram som går att kika på) enmantill.wordpress.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne-Marie de Jong Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Hur blir jag av med de sista kilona och helst snabbt? Frågan kommer upp med jämna mellanrum på forumet. Här kommer svaret! Helt gratis ;-) Vid nyår bestämde jag mig för att försöka att bli av med mina "sista" 10 kilon. Innan har jag läst på här hos kostdoktorn, så allt jag skriver här är egentligen redan känt :-) Men jag tänkte sammanfatta hur jag gått tillväga. Den här metoden borde fungera för ALLA som klarar att träna samtidigt. Förutsättningar 1:a Januari 2013 1. Längd 186 cm 2. Vikt 85 kg 3. BMI 24,6 På gränsen till övervikt. 4. Normal kroppskonstitution Målsättning: Bli smal (10 kg viktnedgång) inom 3 månader. 1. 75 kg 2. BMI 21,7 Metod. 1. Kost, strikt LCHF, ca 10 g kolhydrater/dag. 2. Träning, hårda intervallspinninngpass ca 4-5 ggr/vecka. 3. Vid behov minska kostintaget för att bibehålla viktminskning. Tekniska tillbehör. 1. Withings Wifi våg som också mäter fett %. 2. Blodketonmätare 3. Pulsmonitor, varför inte ett pulsband från Wahoo med bluetooth koppling till en Iphone. Varför är tillbehören nödvändiga. 1. Du är en tekniknörd och livet blir mycket roligare med lite gadgets. 2. Du får total kontroll på läget och kan snabbt sätta in extra åtgärder om inte utvecklingen går åt rätt håll. Förberedelser (1 månad) 1. Träna hyfsat många intervallpass innan du sätter igång, typ 2-3 ggr/vecka i minst en månad, annars kommer du få svårt att hålla intensiteten under passen 2. Ät någorlunda LCHF likt minst en månad innan du sätter igång. Genomförande, varje dag. Morgon: Mät blodketoner (Om värdet sjunker under 1,0 mer än 3 dagar efter varandra så äter du antagligen för mycket kolhydrater eller proteiner, se då omedelbart över din kost) Invägning, notera ditt värde (om du inte har en våg som gör det åt dig). Jämför med tidigare värden. Kontrollera att fett% också går åt rätt håll. Frukost: Lite rysk yoghurt med linfrön, hembakat mandelbröd med smör och lite ost, kaffe med kokosolja. Lunch: På jobbet, ät fisk eller kött och sallad, undvik alla andra tillbehör, undvik halvfabrikat. Middag: Fisk/kött/ägg med stekta grönsaker, gärna med fet sås och avocadosallad. Mellanmål: Blir du hungrig mellan målen så är det typ kaffe med kokosolja eller ägg med majonäs som gäller. Drick: Vatten, kaffe, tee så mycket du kan och vill (sanningen är väl att jag ibland tagit en Cola Zero också). Kväll: Intervallpass (Spinning), mät pulsen under passet. Notera intervalltopparna med hög intensitet, ca 10 slag från maxpuls, utnyttja träningspasset på detta sätt för att få bästa effekt. Det finns många olika sätt att träna intervall, spinning, löpning, roddmaskiner, etc. Styrketräning är däremot helt ointressant för att plocka bort de sista kilona. VIKTIGT: Extra åtgärder Om du under en vecka gått ner mindre än 1/2 kilo sätt in följande åtgärd. Hoppa över middagen och kör sedan ditt intervallpass ändå, drick bara efteråt. Ingen mat förrän frukost dagen efter. Detta kommer mer eller mindre garanterat att kraftigt höja din ketos och trigga en omedlebar viktnedgång. Det kanske inte är helt nyttigt att göra detta, men knappast farligt heller. Men av just denna anledning är det bra om man ätit LCHF någon månad innan man sätter igång med det här programmet så att kroppen lärt sig att bränna fett. Dagen efter återgår du till normala rutiner. Jag genomförde denna extra åtgärd ca 5 gånger. Det är lite jobbigt men väl värt mödan. Kommer jag att vara hungrig? I huvudsak kommer du inte vara hungrig under perioden, antagligen lite sugen på extra mat ibland men det är inte alls så jobbigt som det är att äta pulverdieter. Unna dig gärna lite vin på fredag och lördag till maten . Ät dig ordentligt mätt då och då, om det känns jobbigt. Det var allt. Lycka till! Inspirerande läsning då jag som tydligen många andra har några kilon kvar. Har ätit LCHF i många år men behöver nu en kick Svårt ibland med maten när jag har en inbiten kolhydrats ätande sambo. Bra tips om intervallträningen. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts