Gå till innehåll

Vad ska ja ha som mål egentligen?

Recommended Posts

Hej,

Lite bakgrund. Är en trettioårig man, längd 176cm, vägde innan ja började med strikt keto 75 kg, nu ca 68 kg. Sysslar med både keto samt intermittent fasting, äter vid lunchdags o middag men inget mer. Har hållit på med keto sedan början av juli, så knappt tre månader nu. Intermitting fasting började jag med nån vecka sedan.

Rasar för tillfället än i vikt. Har lite kring magen midjemått kvar av extra massa. Men ser man på vettig BMI, så är jag under vad som klassas som bra nivå.

Målet mitt är att leva hälsosamt. Men undrar lite, vad borde ja ha som mål viktmässigt? Före arbetslivet tio år sedan vägde jag 62 kg. Samt ha bra värden på labbresultatet i längden.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, MikaelP!

Om målet är att leva hälsosamt, ja, då är det ju inte så mycket att orda om, eller hur? Du är ju ingen tungviktare och det som sitter runt midjan får du försöka bli av med på annat sätt. :) I LCHF-begreppets barndom pratade man om att LCHF är viktnormaliserande, dvs kroppen "väljer" vad den vill väga. Det är en förenklad förklaring till att biokemin i kroppen blir mer sund. Fett på magen kommer ofta pga stresshormoner så även om insulinet ligger lågt kan det ta lite tid att bli av med fluff. Tycker att du kan ligga lite lågt och se var du landar innan du funderar på vad som är lagom. Du kan ju ha 62kg som nån sort riktmärke. Tvivlar på att du kommer fortsätta rasa om du äter rejält med näringstät mat.
Tränar du? Tung styrka är bra för muskelmassan och bidrar också till hormonregleringen. Du kan visserligen öka lite i vikt men det spelar ju ingen roll. Lågintensiv träning typ MAF är bra för fettförbränningen men ger också mer ork i vardagen. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag brukar säga längden minus 100 för medelålders och äldre, och längden minus 110 för yngre. Gränsen mellan yngre och äldre är individuell?
Om man har för låg önskevikt är det risk att man blir hungrig för att kroppen har en högre 'setpoint'.

• Gilla 6
  • Boom 1
Länk till inlägg