Gå till innehåll

Era bästa recepttips för frysta matlådor

Recommended Posts

Hej,

Jag firar 1-års jubileum med LCHF, har nått min målvikt för ca 8 månader sedan och hållit den mha måttlig LCHF numera (en och annan liberal rätt slinker med också).

Nu till frågan: har nu bytt jobb och det innebär ett långt pendlingsavstånd. Då hinner jag inte laga mat varje kväll utan får göra storkok på helgerna. Jag fryser in en del av matlådorna  för att inte behöva äta så enformigt hela veckan. Använder ganska mycket frysta råvaror i min matlagning (ffa kött, fisk, grönsaker). Har för mig att det inte är så hälsosamt att frysa in dem en gång till. Eller spelar det ingen roll om det är färdiglagat?

Vill också be om tips på era älskningsrecept  för fryslådor. Har blivit en del grytor för min del, börjar tröttna på dem nu.

Ha en bra dag!

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett lyckat resultat! 

Man kan se det från olika håll... om man använder helt färska fina råvaror och tillagar dem precis som man ska äta dem så är det säkert bättre ... men om du jämför mot mig och många andra som inte orkar förbereda maten ordentligt utan går ut på någon restaurang istället och försöker få maten LCHF-vänlig där ... då ger din metod mycket bättre matkvalitet. 🙂

• Gilla 3
Länk till inlägg

Recept kommer jag inte med. Men några tankar.

Det är väldigt skönt att ha frysen full av färdig mat. Och har man lagat den själv, så vet man vad som är i. Håller alltså med Peter B. 

Jag tror på att det är bra att variera. Själv skulle jag kunna leva på olika kombinationer av köttfärs och kål (kostdoktorns vitkålsgratäng, köttfärsgryta med vitkål, lök och skinka, kålpudding...) men försöker se till att det finns dels både fisk, fågel, vilt och nötkött, dels olika färger på grönsakerna.

Och olika konsistenser. Grytor, gratänger i långpanna, kött med sås (men sås brukar inte bli så kul fryst och uppvärmd). Det finns de som gillar matiga sallader också (inte från frysen 🙂 ).

• Gilla 4
Länk till inlägg

Härligt att du hittat LCHF och att du trivs med det.

Det finns mängder med recept att hitta ute på nätet och framför allt här på Diet Doctor.

Kål, köttfärs och ost i alla de former som Effie skriver om är en oslagbar kombination. För att få upp fetthalten så adderar man en klick smör.

Köp blomkål när det är billigt och gör blomkålsmos som går utmärkt att frysa in, sen gör man en stor stek eller två på fläskkarré och skivar upp. Till det adderar man smör så slipper man såsen.

Kan inte tänka mig att det spelar någon roll om du fryser igen efter tillagning, endast smaken som Peter skriver, men tillsätter man smör när man ska äta så blir det ju gott.

Man adderar smör till allt....mums

• Gilla 3
Länk till inlägg