Jump to content

Jag har fått sötsuget tillbaka.!


Liza
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit enligt LCHF i ca 2 månader nu och det första jag märkte var att sötsuget försvann och jag var mätt och nöjd hela dagen. Men nu ca 1 vecka tillbaka så är jag ofta sötsugen..mer än vad jag var innan jag började med LCHF. Jag äter på samma sätt som förut fast kanske lite mindre..enligt ShapeUp äter jag ca 800-1000 kalorier per dag och ca 10-15 g kolhydrater per dag. Jag har gått ner ca 3 kilo och blodtrycket har sjunkit, jag mår bra av att äta på det här sättet..bara jag slapp sötsuget.. :wacko:

Idag hoppade jag över frukosten, drack bara kaffe med kokosolja i och åt vid 12-tiden ett ägg och fröbröd med brieost på. Åt middag klo 16.00, strömminglåda med vispgrädde och smör i..och sallad..blev så sötsugen efteråt så jag var tvungen och äta lite påskgodis <_< ..det var faktiskt första gången jag äter sådant sedan jag började med LCHF..

Har ni andra fått tillbaka sötsuget efter en tid med LCHF eller är det bara jag som gör något fel..? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit LCHF i ca 6 år, numera upplever jag nästan aldrig sötsug men de första åren kunde jag trilla dit flera ggr. Jag tror inte att en före detta sockermissbrukare nånsin blir av med risken att trilla dit. Jämför med en före detta rökare som kan känna röksug decennier efter att han slutat.

Det blir i alla fall bättre. Det handlar om att hitta metoder för att stå emot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du inte hur stor du är men spontant låter 800-1000 kcal som väldigt lite mat. Kan det vara så att du behöver äta mer, att sötsuget egentligen är ett tecken på hunger även om det inte känns så i magen?

 

Eller så är suget psykiskt, det händer mig lite nu och då också, mer eller mindre kraftigt. Just nu kring påsk då godis är i fokus med påskgodis och påskägg på var och varannan bild blir det lätt att det nästlar sig in i tankarna. Mina strategier är att ta en kopp te med kokosfett i när suget sätter in och se till att du är mätt innan du går in i en butik, mindre risk att olämpliga saker slinker ner i korgen... Blir suget allt för mycket finns det små lakritspastiller av rent lakritsextrakt att köpa bl.a i lchf-butiken, det är ju inte det bästa att äta men mycket bättre än vanligt påskgodis. Förutsatt att du gillar lakrits förstås. Pastillerna är jättekraftiga i smaken så det räcker med 3-4 st. De har hjälpt mig genom den extrema sötsugsperiod jag hade ett par veckor efter att jag började. Tror det finns små pastiller av citron också för de som inte är lakritsfantaster. 

 

Jag vet att vissa reagerar med ökat sötsug när de äter mjölkprodukter. Prova låt blir grädde och ost ett par dagar och se om det blir bättre.

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Näe.. sötsuget har inte kommit tillbaka.. vi är födda med det, så det är konstant!

 

Det handlar mer om hur vi lyckas hantera det.. lättast är det om man är avslappnad, mätt och nöjd, med mat, livet som sådant och med sig själv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sötsug kommer och går. Har själv fått mkt kraftigt sötsug helt plötsligt även om jag då inte hade ätit sött på 6 månader. Tror det går i cykler också, speciellt om man är kvinna... Sötsuget kommer ofta från veckan innan  och undertiden jag har mens. Jag blir då också mkt hungrigare och blir tvungen att äta en extra måltid.

 

Dock så måste jag trösta dig med att antalet tillfällena med sötsug minskar och att sötsuget också minskar i styrka, ju längre man håller på med lchf. Så att säga ;) MEN, ibland så är det som om hormonerna spelar en ett spratt!

 

Det som är bra med lchf är att man blir extra känslig för smaken av socker. Om man har varit utan socker i någon-några månader, så mår man tillslut illa och får huvudvärk om man ger sig på att äta samma mängd och sort som man gjorde innan lchf.

 

Nu räcker 90-100 procentig choklad för att stilla begäret ibland. "Ta i trä"

 

Så mitt råd är: håll ut! Försök att stå emot och undvika socker under så många dagar-veckor-månader du kan. Ju längre du är utan desto mer intolerant blir du mot socker. Och då får du också en större negativ reaktion (läs huvudvärk, magont och lätt illamående) om du trillar dit. Vilket leder till att du att du undviker socker ännu mer i framtiden för du vet  av erfarenhet hur dåligt du mår när du äter socker!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så sötsugen av mig, därför kan jag unna mig lite steviasötade bakverk som jag gör själv. Men jag sötar ganska lite & jag har inte svårt att stå emot. Så för mig är det bara en liten guldkant på tillvaron ibland. Dock tål inte alla sötningsmedel pga att man kanske har ett sockerberoende det triggar, eller att det påverkar insulin hos vissa (?), sen kanske man inte vill använda det heller för det är onaturligt osv osv. Hur som helst får du försöka hitta ett bra sätt för just dig! Men jag är säker på att det finns något sätt för dig med. 
 

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du inte hur stor du är men spontant låter 800-1000 kcal som väldigt lite mat. Kan det vara så att du behöver äta mer, att sötsuget egentligen är ett tecken på hunger även om det inte känns så i magen?

 

Eller så är suget psykiskt, det händer mig lite nu och då också, mer eller mindre kraftigt. Just nu kring påsk då godis är i fokus med påskgodis och påskägg på var och varannan bild blir det lätt att det nästlar sig in i tankarna. Mina strategier är att ta en kopp te med kokosfett i när suget sätter in och se till att du är mätt innan du går in i en butik, mindre risk att olämpliga saker slinker ner i korgen... Blir suget allt för mycket finns det små lakritspastiller av rent lakritsextrakt att köpa bl.a i lchf-butiken, det är ju inte det bästa att äta men mycket bättre än vanligt påskgodis. 

Tack för svaret! Jag misstänker också att suget är psykiskt, min man köpte påskgodis hem och jag har letat efter LCHF recept på en god påsktårta, det var kanske det som triggade igång sötsuget..jag har ju aldrig varit speciellt sötsugen av mig. Jag har ca 10 kilo kvar att gå ner..jag skall testa dom där lakritspastillerna :)

Link to comment
Share on other sites

Näe.. sötsuget har inte kommit tillbaka.. vi är födda med det, så det är konstant!

 

Det handlar mer om hur vi lyckas hantera det.. lättast är det om man är avslappnad, mätt och nöjd, med mat, livet som sådant och med sig själv.

Jag blir sötsugen när jag har ätit och är mätt, aldrig när jag är hungrig eller ätit för lite. Förut blev jag sugen efter jag hade ätit potatis och pasta men sådan mat äter jag ju inte nu längre.. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar inse att mitt sug är mycket psykologiskt. Efter en lång dålig period på jobbet föll jag dit på 100 gr choklad med stevia i. Lite planerat, jag testar och ser om jag klarar lite choklad. Men det gjorde jag inte. Och jag måste säga fy va dåligt jag mådde efteråt. Kallsvettig, hög puls, dålig i magen och inte blev något egentligen bättre.

 

Det var en bra erfarenhet innan påsk, att ge efter gav inga positiva effekter, det var inte ens så gott under tiden. Jag var lite förvånad. Det blev liksom för mycket för att det skulle bli bra.

 

Men mig slår det till mer på om jag ätit för lite fett och om jag inte tränar. När jag tränar är huvudet med på ett annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar inse att mitt sug är mycket psykologiskt. Efter en lång dålig period på jobbet föll jag dit på 100 g i r choklad med stevia i. Lite planerat, jag testar och ser om jag klarar lite choklad. Men det gjorde jag inte. Och jag måste säga fy va dåligt jag mådde efteråt. Kallsvettig, hög puls, dålig i magen och inte blev något egentligen bättre.

Det var en bra erfarenhet innan påsk, att ge efter gav inga positiva effekter, det var inte ens så gott under tiden. Jag var lite förvånad. Det blev liksom för mycket för att det skulle bli bra.

Men mig slår det till mer på om jag ätit för lite fett och om jag inte tränar. När jag tränar är huvudet med på ett annat sätt.

Du har ett tydligt psykiskt sockerberoende, och då är nog det bästa att hålla sig borta helt från sött. När du känner dig sugen kan du ju försöka äta något riktigt fett istället? Det brukar hjälpa vissa vet jag.

Jag tror det kommer bli lättare att hantera ju längre du går på lchf :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag blir sötsugen när jag har ätit och är mätt, aldrig när jag är hungrig eller ätit för lite. Förut blev jag sugen efter jag hade ätit potatis och pasta men sådan mat äter jag ju inte nu längre.. :mellow:

Jag kan bli sugen på nåt dessertaktigt när jag har ätit, inte när jag är hungrig, vilket jag upptäckt ofta kommer om måltiden inte varit tillräckligt fet(?!)

Pre-LCHF var jag aldrig sötsugen efter maten och har aldrig varit någon dessertätare direkt, så detta är lite intressant känner jag.... Kanske kan det räcka att då ta en liten bit mörk, stark choklad, kanske den som innehåller chili rent av?! Man (läs jag) har alltid hört att lite choklad efter maten hjälper till med matsmältningen, huruvida det är sant eller ej vet jag inte..  ;)

Link to comment
Share on other sites

Högre stressnivåer än normalt och/eller kvantitativt/kvalitativt mindre sömn kan ofta misstolkas som "sötsug" eller hunger generellt. Kan det hänga ihop med det måhända? Så här års när klimatet ställer om så tycker jag det är fler som upplever sådant som är kopplat till detta. Sommartid är bara en aspekt och det kan ju även handla om ljusförändringar och annat som på ena eller andra viset påverkar. Sedan är det ju inte heller ovanligt att arbetsbörda eskalerar så här års på medelkneget för att sedan trappa av på sommaren.

 

Dina energinivåer var inte nådigt låga så jag är benägen att instämma i Labolinas funderingar om detta. En generell grundregel vid låga energiintag (som i 9 fall av 10 är feluppskattade) eller viktminskning i allmänhet är att se till att öka på energibehovet/-förbränningen med fysisk aktivitet. Det har flera positiva effekter och rör inte bara att få upp mängden man kan äta. Men jag tror det bör påpekas oftare än gjorts här att oavsett vad som ofta sägs om aktivitet inom LCHF-sfären så är det av godo att åtminstone inte kunna klassificeras som "stillasittande".  Visst, går det inte/kan man inte/har man inte tid/vill man inte så är det så. Men i annat fall är åtminstone promenader något man bör sträva efter att införliva i sin vardag. Tro mig, det är ingen större förlust att skippa åtminstone ett av tramsprogrammen på tv OM det innebär att man då får sig en halvtimme/timme av ex. promenerande. Livsstil har ju varit på tapeten i forumet nyligen så även om LCHF är en bra början så bör en livsstil även kompletteras med fysisk aktivitet oavsett vad Taubes eller någon annan missuppfattat och sprider vidare som sanning. Docs blogginlägg från idag spinner ju tyvärr också delvis vidare på den föreställningen (även om jag håller med om kritiken mot Coca Cola). 

Link to comment
Share on other sites

Sötsug kommer och gå, trotts 5 år sockerfri så kan jag ändå få rejäla sötsug, speciellt när mina kompisar sitter i soffan med en godispåse. Början fundera på om sötsug är genetiskt. Själv löser jag det med en frukt en liknande ;) 

Link to comment
Share on other sites

Högre stressnivåer än normalt och/eller kvantitativt/kvalitativt mindre sömn kan ofta misstolkas som "sötsug" eller hunger generellt. Kan det hänga ihop med det måhända? Så här års när klimatet ställer om så tycker jag det är fler som upplever sådant som är kopplat till detta. Sommartid är bara en aspekt och det kan ju även handla om ljusförändringar och annat som på ena eller andra viset påverkar. Sedan är det ju inte heller ovanligt att arbetsbörda eskalerar så här års på medelkneget för att sedan trappa av på sommaren.

 

Dina energinivåer var inte nådigt låga så jag är benägen att instämma i Labolinas funderingar om detta. En generell grundregel vid låga energiintag (som i 9 fall av 10 är feluppskattade) eller viktminskning i allmänhet är att se till att öka på energibehovet/-förbränningen med fysisk aktivitet. Det har flera positiva effekter och rör inte bara att få upp mängden man kan äta. Men jag tror det bör påpekas oftare än gjorts här att oavsett vad som ofta sägs om aktivitet inom LCHF-sfären så är det av godo att åtminstone inte kunna klassificeras som "stillasittande".  Visst, går det inte/kan man inte/har man inte tid/vill man inte så är det så. Men i annat fall är åtminstone promenader något man bör sträva efter att införliva i sin vardag. Tro mig, det är ingen större förlust att skippa åtminstone ett av tramsprogrammen på tv OM det innebär att man då får sig en halvtimme/timme av ex. promenerande. Livsstil har ju varit på tapeten i forumet nyligen så även om LCHF är en bra början så bör en livsstil även kompletteras med fysisk aktivitet oavsett vad Taubes eller någon annan missuppfattat och sprider vidare som sanning. Docs blogginlägg från idag spinner ju tyvärr också delvis vidare på den föreställningen (även om jag håller med om kritiken mot Coca Cola). 

Jag sover mycket bättre nu än förut och har också försökt att ta bort all stress från mitt liv..fick kärlkramp för 3 år sedan och gjorde en bypass operation så jag försöker undvika stress till varje pris.

Jag är ute och promenerar minst en timme varje dag, ofta 2-3 timmar om det är fint väder. Jag tänkte också ta upp träningen nu igen fast jag tycker det är så tråkigt att träna på gym -_- , mycket trevligare att gå ut och promenra.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sötsug kommer och gå, trotts 5 år sockerfri så kan jag ändå få rejäla sötsug, speciellt när mina kompisar sitter i soffan med en godispåse. Början fundera på om sötsug är genetiskt. Själv löser jag det med en frukt en liknande ;)

Tack för tipset..jag har ju undvikit frukt också men det är kanske bättre att äta ett äpple istället för godis..skall testa nästa gång jag blir sötsugen.. B)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset..jag har ju undvikit frukt också men det är kanske bättre att äta ett äpple istället för godis..skall testa nästa gång jag blir sötsugen.. B)

 

Det är ju dock inte LCHF, jag äter ju mer enligt paleo även om jag generellt är väldigt restriktiv med kolhydrater. Frukt vet jag kan trigga igång sötsug hos många, men jag klarar mig bra med en och jag strävar inte heller efter någon viktminskning så för mig är det bättre än att äta en påse chips eller godis ;) 

Link to comment
Share on other sites

Du har ett tydligt psykiskt sockerberoende, och då är nog det bästa att hålla sig borta helt från sött. När du känner dig sugen kan du ju försöka äta något riktigt fett istället? Det brukar hjälpa vissa vet jag.

Jag tror det kommer bli lättare att hantera ju längre du går på lchf :-)

Jo det är den diagnosen jag satt på mig själv. Sen är det rätt bra att ha fallit en gång nu eftersom det inte alls funkade som det brukade. I vanliga fall kommer ett lugn med första tuggan och sitter i även efter ätandet. Nu med snabbare puls och kallsvettning så blev de dubbelt obehag. Framförallt är mitt knark chokladen, den måste jag se till att hålla mig undan. Nästan allt annatär lätt att säga nej till :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har det likadant.. jag har aldrig varit någon söt-tjej, mer salt-tjej som i vräka i mig chips och ostbågar. Men efter jag börjat med LCHF/paleo så har jag blivit mycket mer sötsugen och kan till och med bli sugen på lösgodis, vilket jag aldrig blivit tidigare!
Ibland går det att stå emot men när klasskamraterna kommer med fika eller skolan bjuder på en bulle är det fasiken svårt att hålla sig. 
Haha att det ska vara på detta viset! Förbaskade socker

Link to comment
Share on other sites

På rak arm så äter du för lite därför återkommer sötsuget.
Prova med att få i dig minst 1200kcal om dagen så ska du se att det försvinner.

Nu såg jag inget inlägg om vikt och längd och ja det är relativt viktigt om man ska räckna ut ungefärlig dagligt intag.
Sen bör man även se över aktivitets nivå mm då det är relevant.

800 - 1000 kcal är bra lågt även för en väldigt smal och kort person.

Så öka intaget så ska du se att suget försvinner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ätit något sött som innehåller socker, stevia eller något annat på snart ett år. Jag märker också att smaken förändras sakta och mat som inte smakade sött innan, gör det nu. Det använder jag medvetet stilla mitt sötsug som man aldrig blir av med. Alltså, jag skippade medvetet allt sötat i början på mitt LCHF-liv. Jag beslöt mig att inte äta choklad eller enligt bakrecepter från nätet. Även steviaburken ligger oanvänd längst bak i något skåp. Istället äter jag t.ex paprika eller ölkorv när suget sätter i gång. De smakar sött numera och är hälsosamt mat för mig.

 

Mitt råd bli därför att kliva ur det blåa skåpet. Kasta det gamla livet åt kråkorna och börja ett nytt. Jag personligen ångrar inte mina beslut och har därför inte några laster... kanske ölkorven på sin höjd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som sagt innan så låter det som om du äter väldigt lite... tänk på att ämnesomsättningen anpassar sig efter det och kan motverka dina planer...

 

Men, till sötsuget: Om jag känner sötsug efter maten så brukar en kaffe funkar. Gärna med grädde och lite kanel i.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir sötsugen när jag har ätit och är mätt, aldrig när jag är hungrig eller ätit för lite. Förut blev jag sugen efter jag hade ätit potatis och pasta men sådan mat äter jag ju inte nu längre.. :mellow:

 

Jag håller med Paleo 2.0 faktiskt, öka ditt kaloriintag och ät mer fett. Det är då jag blir sötsugen i alla fall, om jag minskar på fettet....

Prova :)

Link to comment
Share on other sites

Om du har räknat rätt på att du äter ca 800-1000 kcal per dygn så är det på gränsen till svält och jag förstår inte att inte fler reagerar på det och säger att det är SJUKT lite kalorier.

Nu vet jag inte om du tränar eller hur aktiv du är men du förbrukar nog mer än 1000 kcal per dygn om du ligger i koma.

Jämför jag med mig själv som tränar varannan dag så märker jag snabbt att om jag äter mindre än 2000 kcal per dygn så ökar min aptit, mitt sötsug och jag känner mig svag efter några dagar om jag inte ökar mitt intag av kalorier. Jag är 175cm, väger ca 70kg, tränar och äter 2000-2500 kcal per dygn varav ca 60% är fett, 35% protein och resten kolhydrater.

 

Ät mer fett och mer kalorier så äter du nog mindre socker och andra kolhydrater och på sätt behåller din vikt, eller går ner mer, vad nu ditt mål är.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Självklart är du sötsugen på så lågt kaloriintag! Jag har läst nånstans att 1300kcal är vad kroppen använder upp om du ligger raklång i sängen hela dagarna... Öka till 1300 åtminstone, helst mer än så, så ska du se att det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är du sötsugen på så lågt kaloriintag! Jag har läst nånstans att 1300kcal är vad kroppen använder upp om du ligger raklång i sängen hela dagarna... Öka till 1300 åtminstone, helst mer än så, så ska du se att det blir bättre.

 

Du tänker på BMR eller basalförbränning dvs den energi som din kropp dagligen gör av med (utan träning eller aktivitet).

Det är helt individuellt då det har med muskelmängd mm att göra.

 

Link to comment
Share on other sites

För ca tio år sedan och innan det hade jag ett fruktansvärt sötsug, jag kunde inte gå förbi godishyllorna på affären utan att köpa en påse, som jag sedan tryckte i mig. Nu efter sju år med LCHF så förstår jag inte hur jag kunde äta detta och hur jag kunde tycka det var gott. Mitt sötsug är nog helt borta och jag tycker att det är äckligt om jag någon gång får för mig att testa något. Det jag fortfarande kan ha sug efter är ris, för det har alltid varit bland det godaste jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Du äter alldeles för lite! Det du tror är sötsug är antagligen hunger. Om du är kvinna, cirka 50 år och 150cm lång gör kroppen av med cirka 1400 kcal på ett dygn om du ligger helt stilla. Ät lite till så ska du se att sötsuget försvinner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...