Gå till innehåll

Funderande mamma

Recommended Posts

Hej, ny på detta, men undrar en sak om vitamintillskott för barn, vi äter alla bra mat, men har ett barn som är petig med maten. Jag hittade detta det är ett multivitamin baserat på grönsaker och heter kids one daily, någon som vet något om dem eller har erfarenhet kring dem, tacksam för svar. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på innehållsförteckningen. Finns det något där du inte känner igen så gör garanterat inte immunförsvaret det heller utan kan gå in i red alert och se pillren som fiender.
Se till att barnen har fullgod lever- och njurfunktion om det blir aktuellt att ge dom kosttillskott.

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-10-01 at 10:39, Sussi76 sade:

multivitamin baserat på grönsaker

Låter som något avsett att attrahera veganer. Man blir alltid lite fundersam över produkter som annonseras avvikande - för att passa en viss kategori. Vitaminer är vitaminer är vitaminer oavsett ursprung. Är dina barn små under 30 kilosklassen? Då kan du likaväl använda normala vitaminvarianter för vuxna i famljen varannan dag - möjligen dela tabletterna. Knappast läge för olika tabletter för barn och vuxna (utom i dosering).

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Är det Greatlifes produkter? Megafood's Kids One Daily, som de säljer, är bra. Jag använder den som strös i maten eftersom mitt barn vägrar tabletter.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ser helt okej ut. Innehåller inte glukossirap&socker, aspartam, dylika sötningsmedel, skadliga färgämnen eller andra hälsovådliga tillsatser, som tyvärr många vitaminer riktade till just barn är fulla av. Mycket är rent ut sagt godis. 

Om jag får vara lite petig, så är jag inte imponerad över det faktum att tillverkaren använder sig av klorid för mineraler som magnesium- och zink. Det har inte den bästa biotillgängligheten, dvs svårt för kroppen att ta upp. Finns betydligt bättre och renare källor till just magnesium och zink. Själv skulle jag aldrig välja klorid.  

Något annat jag reagerar på är att tabletten inte innehåller järn. Då den absolut vanligaste bristen hos barn och ungdomar idag är järnbrist, är det lite märkligt att tillverkaren valt att inte ha med det. Kanske beror på att järn i större mängder kan vara toxisk för spädbarn?  

Om tillskottet är användbart beror på vad det "petiga" barnet vägrar äta. Är det liksom broccolin och grönsakerna som matvägras, så kan du absolut försöka lura i den lilla/lille en "one daily". Om det däremot vägras grejer som köttbullar, lever, ägg, nötter och extremt näringsrika livmedel, så är inte detta tillskott ett bra substitutet då det som sagt saknar järn och biotillgängligheten för andra mineraler är mindre bra.    

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Elinor sade:

Då den absolut vanligaste bristen hos barn och ungdomar idag är järnbrist,

Nu måste jag komma med en floskel; Källa på det? :) Och nej, inte så där drygt och "jag vill inte tro dig" utan ärligt, var kommer det ifrån? Var lär jag mig mer om det? Jag försöker lära mig så mycket jag kan om näring pga kinkigt barn och har inte hört talas om just att järnbrist skulle vara det vanligaste hos barn. Snarare att alla mineraler ligger lågt och att många av de mineralobalanserna bottnar i brist på magnesium, koppar, zink...

• Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg