Oggro Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Jag har sedan ungefär sex veckor tillbaka kört en relativ strikt LCHF (ett dagsintag på cirkus 5-15 kolhydrater) och blivit frälst! Hälsovinsterna har varit stora och många med en total avsaknad av omställningsbesvär. Även om någon större viktminskning inte varit en utav dem, tyvär. Så efter fem veckor (en vecka tillbaka i tiden) så påbörjade jag en fakir diet bestående enbart utav smör, ägg och bacon. Allt ifrån noll gram protein per dag (enbart smör) till ett maximum utav 4x ägg och 1x paket bacon (125g) per dag. Men alltid ett totalt energiintag på 1900-2200 kcal, beroende på hunger, per dag då. Detta gav mej ett raketskjut på viktminskningen! Minst två hekto per dag har runnit av mej under veckan och muskelpartier har blivit betydligt mer framträdande. Men samtidigt, sedan dag ett utav fakir dieten, har jag upplevt en påträngande trötthet, muskelsvaghet, frusenhet samt apati i varierad grad. Det har påverkat mitt arbete samt fritid och börjar bli outhärdligt. Tror ni det är någon form utav omställningsbesvär jag upplever eller är mängden protein så låg att kroppen börjar tjuta högt sedan dag ett? Näringsbrist av någon form är det icke (mineraler, vitamin, etc -behoven har jag alltid varit mån om att uppfylla fram tills denna vecka, nu intas det av hälso-the och kosttillskott). Tack o hej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Energibrist mest troligt.. i kombo med glukosbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oggro Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Käka mer och vänta in att kroppen ställer om sej från 5-10 kolhydrater per dag till 0 kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Eller utrusta sig med tålamod och ta det den trista normala vägen, med lagom mycket kolhydrater från bra livsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Skulle rekommendera periodisk fasta som en lösning på ditt problem. Du maximerar fettförbränningen och orken bättre. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oggro Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Jag som precis börjat uppskatta att äta smör direkt ur byttan! Jag har faktiskt kört periodisk fasta under 1,5 veckor nu! Det är något som passar mej bra, speciellt till den senare dieten. Ett mål innan arbete och ett efter, båda på cirkus 1000 kcal 90-100% fett. 1-2 koppar vitt the och 1-2 koppar svart kaffe under faste timmarna. Tyvär är det inget som hållit besvären under fakir dieten i schack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Läste: "Vetenskapen har tydligt visat att ämnesomsättningen inte sjunker under de maximala 36 timmarna som periodisk fasta kan pågå. Under längre perioder utan mat eller med lågkaloridieter sjunker däremot ämnesomsättningen, men som sagt, då är det tal om något helt annat." Skulle tippa att du kör en lågkaloridiet med en LCHF knorr på - resultatet är sjunkande ämnesomsättning med alla de symptom du beskrivit. Pröva ät 500 Kcal mer per dygn. Jag kör en 16/8 timmars fasta där man äter 2000 kcal direkt kl 12.00 och sedan 500 kcal ca. kl 19.00. Halva 16 tim fastan består då av sömn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oggro Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Tror du har rätt, allt jag funnit tyder på detsamma, men jag har svårt att förstå hur en 2000 kcal per dag är en lågkalori-diet. Men jag borde förståss lyssna på kroppen, antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Tror du har rätt, allt jag funnit tyder på detsamma, men jag har svårt att förstå hur en 2000 kcal per dag är en lågkalori-diet. Men jag borde förståss lyssna på kroppen, antar jag. Problemet är att du fokuserar på lågkalori. Fokusera på LCHF istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Okej, kanske inte en så populär post men jag mådde inte heller toppen när jag fakirade. Jag mådde helt ok men saknade lite "spark". Så det gör jag helst inte igen. 10-15 gr kh klarar jag toppen, och mår bra av, men fakir gjorde mig lite låg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Jag äter nog en 30 gr kh / dag och jag mår toppen! Väljer man rotfrukt & lite grönsaker så mår man ju inte kasst av dom. Även mjölkprodukter gillar jag att äta en del, men det är ju inviduellt vad som fungerar för just dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Om man fryser och blir trött är det rsik att man sänkt ämnesomsättningen. Du kanske inte ska vara så totalstrikt. Kolhydrater i rimlig mängd är inte giftigt. Grönsaker med smör är gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Det är flera olika bud här som vanligt, LCHF i nötskal Svar som ofta förbryllar när man är ny. Ditt kaloriintag kan man ju inte säga ngt om om man inte vet övriga värde, kön,ålder,nuvarande vikt,målvikt mm. Men på ngt sätt ger du intryck utav att ha en bra uppfattning själv utav det. Det du beskriver låter som om, det är först nu du har omställnings svårigheterna. "upplevt en påträngande trötthet, muskelsvaghet, frusenhet samt apati i varierad grad." Det där kan jag uppleva om jag striktar upp det, sänker kaloriintag - men det släpper - mitt råd då jag förstår att du vill ner i vikt blir - håll ut ett tag till, jag tror besvären släpper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Håller med dig Anina - finns mycket mostridiga bud inom LCHF. Främst är det frågan kring energibalansen som är oklar. Är det pga att man äter mindre än sitt dagliga energibehov som gör att man går ned? - Isåfall är LCHF bara ett sätt att hantera hungern genom ett stabilt lågt blodsocker och fettdrift. Eller är det så att man kan äta mer än sitt dagliga energibehov och ändå rasa i vikt pga det låga insulinvärdet - eller kan man gå upp i vikt om man frossar i smör när man är i ketos??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Håller med dig Anina - finns mycket mostridiga bud inom LCHF. Främst är det frågan kring energibalansen som är oklar. Är det pga att man äter mindre än sitt dagliga energibehov som gör att man går ned? - Isåfall är LCHF bara ett sätt att hantera hungern genom ett stabilt lågt blodsocker och fettdrift. Eller är det så att man kan äta mer än sitt dagliga energibehov och ändå rasa i vikt pga det låga insulinvärdet - eller kan man gå upp i vikt om man frossar i smör när man är i ketos??? Jag är en stor förespråkar av energibalansprincipen, jag tror att LCHF är ett medel för att kontrollera hungern och därmed hamna på ett automatiskt kaloriunderskott. Jag har läst någonstans att de som i princip lever på fett kan äta marginelt över sitt faktiska energibehov, men jag kan inte hitta några studier på det just nu och vet faktiskt inte om det är sant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Håller med dig Anina - finns mycket mostridiga bud inom LCHF. Främst är det frågan kring energibalansen som är oklar. Är det pga att man äter mindre än sitt dagliga energibehov som gör att man går ned? - Isåfall är LCHF bara ett sätt att hantera hungern genom ett stabilt lågt blodsocker och fettdrift. Eller är det så att man kan äta mer än sitt dagliga energibehov och ändå rasa i vikt pga det låga insulinvärdet - eller kan man gå upp i vikt om man frossar i smör när man är i ketos??? Ja inte är det lätt. Min tolkning av det jag läst är att just för att man blir så mätt (och får ett så stabilt blodsocker att man slipper allt sug) är det lätt att mha lchf ligga på ett kaloriunderskott och därmed gå ner i vikt, låga kolhydratsnivåer (och därmed låga insulinnivåer) gör att vi lättare kommer i ketos och underskottet från maten tas från kroppsfettet. Men jag har också uppfattat det så att bland dem som äter mest kolhydrater så kan de ligga på ett egentligt kaloiunderskott men ändå inte gå ner i vikt för att just insulinnivåerna stoppar all fettförbränning så att istället för att gå ner i vikt genom att använda energi ur "reserverna" så sänks ämnesomsättningen istället. Väldigt många som "bantar traditionellt" fryser ju fruktansvärt mycket, det är inget som varken jag eller mina bekanta som äter lchf upplever. Tvärtom faktiskt, det har jag inte reflekterat över tidigare, men jag fryser mindre nu än tidigare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Håller med dig, Labolina. Men ibland kan man undra hur kroppen är funtad. Jag har upplevt att vissa perioder, när man är duktig och strikt, så händer det inget på vågen/måttbandet på hela veckan. Men sedan när man slarvar till det lite vid middagen på helgen och tar av den redda såsen till köttet o grönsakerna - då tappar man plötsligt ett halv kilo på en dag! Samma sak om man vid enstaka tillfällen avnjuter en skvätt maltwhisky på lördagkvällen - verkar sätta fart på förbränningen. Så i dom lägena verkar det som energibalansen sätts ur spel och kroppen vågar släppa på restriktionerna lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts