Jump to content

Vi göder vår son med LCHF!

Anne-Lie johansson

Recommended Posts

Hej 

vi startade vår LCHF resa i aug 2019 främst för att hjälpa vår sons fetma.

dieter var inkopplade tidigare men det var svårt att se resultat. 

Vi gick alla ner o sonen gick ner 8 kg på 6 månader o vi alla var jätte nöjd. Sedan blev det flytt i mars 2020 men kvar i samma skola. 

Vi har under hela tiden kört LCHF o gått efter diet docktorn råd o recept.

vår 15 åring som är ca 170cm lång v 82 kg. När vi startade vår resa vägde han 77 kg alltså har han gått upp allt pluss mer.

Han erkänner att det är svårt att säga nej till inköp när kompisar går till affären skol tid. Semester har vi kört på o hoppat glass etc. 

jag vet inte vad jag skall göra tacksam för råd!!

jag känner att vi göder honom eftersom vi serverar LCHF o han äter kolhydrater bredvid!! Jag har sagt att vi måste sluta med LCHF om han envisas äta extra. Vad skall vi göra.

han mår ju inte bra.

han trivs med klasskompisar o skolan.

Vi kan ju inte fortsätta så här. Han säger att han vill fortsätta med Lshf 

tacksam för svar o råd/

Anne-Lie

• Like 1

Att äta bra mat bestående av kött/fisk/ägg med lite ovanjordsgrönsaker hemma är aldrig fel. Fett behöver man för mättnad och även för att oprocessade fetter är näringsrika. Det skulle jag absolut inte sluta med även om sonen köper godis på sidan om. Men det finns saker som grupptryck och sockerhjärna. Er son tycker säkert att det är gott med sött och kan inte palla trycket när kompisarna handlar godis. Detta ligger på det mentala planet och man måste helt enkelt lära sig handlingar och konsekvenser. Ni måste berätta för sonen vad händer i hans kropp - utbilda honom - om ni inte har gjort det redan. Han måste få kunskap och verktyg och känna ansvar för sin hälsa. Han måste få känna att det är hans beslut som kan göra honom smal eller tjock. Det är hans kropp och han får leva med den resten av livet. Han har makten. 

Jag gissar att sonen är känslig för kolhydrater och går lätt upp i vikt om han äter för mycket av det. Föreslå att han köper en påse macadamia nötter när kompisarna handlar godis. Du vet ju bäst vad sonen vill uppnå. Vill han vara smal och snygg? Vill han ha fin hud eller slank muskulös kropp? Vill han vara på gott humör och vara mindre trött? Det är lite olika för oss alla men de flesta mår bra av mer smör och kött och mindre godis, chips och bröd. Dock måste vi förstå hur saker och ting hänger ihop. Även om chips och godis smakar bra i munnen så kan de vara rena giftet för resten av kroppen eftersom de är helt fria från näring.

• Like 4

Kan tilläggas att viktuppgång beror på när man äter, inte bara vad man äter. Äter er son mellanmål? Äter han sent på kvällen efter middagen/kvällsmaten? Det kan också vara en bidragande orsak. Man kan även titta på smakpreferenser. Brukar ni äta efterrätter ofta? Även sådana efterrätter som är söta men tillåtna inom LCHF kan vara en bidragande orsak eftersom de håller smakpreferenserna på det söta och kan trigga överätning. Om man konsekvent undviker allt som smakar sött kan man vänja av smaklökarna från att gilla godis så att godis börjar smaka så sött att det är äckligt sött. Det kan också hjälpa om sonen är kolhydratkänslig.

När du säger att ni göder sonen med LCHF får jag en känsla att du tänker "för mycket kalorier". Kroppen räknar ju inte kalorier men behöver näring och använder hormoner för att sålla i den maten som kommer in. Använder man rätt sorts fett så får man in näring. Använder man fröoljor så kan man få problem då fleromättade fetter i fröoljorna oxideras lätt och leder till inflammation i kroppen. LCHF är en ramverk men det är matens kvalité som är avgörande för vår hälsa. 

• Like 4

47 minuter sedan, Katerina sade:

Ni måste berätta för sonen vad händer i hans kropp - utbilda honom - om ni inte har gjort det redan. Han måste få kunskap och verktyg och känna ansvar för sin hälsa. Han måste få känna att det är hans beslut som kan göra honom smal eller tjock. Det är hans kropp och han får leva med den resten av livet. Han har makten. 

Amen på det! 💪

Det är viktigt att han får kunskap och insikt om sin situation.

(Men jag hade uttryckt det utan "måsten" och mer med betoning på "behöver". Jag är allergisk mot "måste" och "ska", det funkar inte på mig och inte heller på mina barn.) 

• Like 3
  • Thanks 1

3 timmar sedan, Anne-Lie johansson sade:

Vi kan ju inte fortsätta så här. Han säger att han vill fortsätta med Lshf 

tacksam för svar o råd/

Lyssna av Katerina, hon har alltid kloka råd att komma med.

En viktig sak i övrigt som vid nästan alla sammanhang, när en människa skall försöka släppa tidigare vanor mot något bättre, är KUNSKAP! Eftersom din son är i tonåren, är han mottaglig för logiska resonemang - nu är tiden mogen för sådana.

1. Försök förklara att människokroppen aldrig behöver tillföras ett enda korn socker eller födoämne som bildar socker i form av glykos i mage och tarmar.
  2. Betona t.ex. att potatis i alla former, ris, chips, pasta, spagetti, makaroner alla är liktydiga med socker och bör undvikas.
  3. Smörstektkryddad  blomkål är t.ex. en underbar ersättning för potatis och resten av ovan upptagna utfyllningsprodukter.
  4. Att de små mängder glykos som hjärnan och kroppen i övrigt behöver, produceras av levern.
  5. Att när glykosbildande kolhyrater inte längre tillförs, levern börjar producera ketoner och bara liten mängd glukos.
  6. Att ketonerna är mycket bättre på att förbränna fett än sockerkosten kan.
  7. Att bantning med eller utan motion, när man har sockerkost som grund, är näst intill omöjlig.
  8. Att det extra kroppsfettet bara rasar av kroppen när levern börjar producera en stor andel ketoner
  9. Att det är oerhört viktigt att inte dricka energidrycker - de kan rasera alla strävanden efter att gå ner i vikt.
  10. Att din sons hjärna kommer att fungera bättre i skolan, eftersom syrebesparande effektiv förbränning av fett i hjärnan innebär färre restprodukter - fria radikaler (syre) och dessutom producerar antioxidanter som tillsammans  innebär mindre oxiderat skräp i blodet och en snabbare hjärna - bra för skolarbetet.
  11. Att muskelbygge istället för fettbygge blir effektiv med rätt kombination proteiner/fett
  12. Bred på med känslan inför motsatta könet ett flickorna får en mer positiv inställning till hans manlighet - bättre med muskler än fett.
  13. En man med stor buk ligger illa till inför det täcka könet i förhållande till en med fasta magmuskler.
  • Like 2
  • Thanks 1

Kroppen lagrar fett som fett i närvaro av insulin. 

En mycket svår situation. Tyvärr ser ni redan att det som sker just nu inte fungerar. Vad kan man ändra här? Sonen kommer inte att klara av att säga nej till och vara annorlunda än sina kompisar i den här åldern. Tyvärr tror jag därför att det ni kan göra är att sluta "göda" honom hemma. Samtidigt som ni bör hjälpa honom med det eventuella sockermissbruk han lider av. 

Jag tror att ni kan servera honom en kost som består av animaliskt protein, begränsad mängd fett och mycket grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. Tänk räksallad, rostbiffsallad, tonfisksallad, wok utan ris och nudlar och sockersåser, kycklinggryta med kokosmjölk och grönsaker, etc. 

• Like 2

Tack erik

de sallader du föreslår har vi nog inte gjort, o det kan tänkas att det är förmycket grädde o Creamfraich  kanske öka kokosmjölk.

vi äter animaliskt kött endel gris o nötkött, kyckling,fisk

o i grönsaker sallad, broccoli,blomkål harrikuvert, zuchini,vitkål paprika, gul o röd lök, tomat o gurka.

så mycket det går ekologiskt

fett, smör,olivolja,kokosolja, majonäs

glasnudlar

burkchampinjoner

endel grädde o Creamfraich 34%

Ingen potatis,ris,pasta eller mjöl,

eller frukt

pajdeg med mandel etc.

• Like 1

1 timme sedan, Nils Engström sade:

Lyssna av Katerina, hon har alltid kloka råd att komma med.

En viktig sak i övrigt som vid nästan alla sammanhang, när en människa skall försöka släppa tidigare vanor mot något bättre, är KUNSKAP! Eftersom din son är i tonåren, är han mottaglig för logiska resonemang - nu är tiden mogen för sådana.

1. Försök förklara att människokroppen aldrig behöver tillföras ett enda korn socker eller födoämne som bildar socker i form av glykos i mage och tarmar.
  2. Betona t.ex. att potatis i alla former, ris, chips, pasta, spagetti, makaroner alla är liktydiga med socker och bör undvikas.
  3. Smörstektkryddad  blomkål är t.ex. en underbar ersättning för potatis och resten av ovan upptagna utfyllningsprodukter.
  4. Att de små mängder glykos som hjärnan och kroppen i övrigt behöver, produceras av levern.
  5. Att när glykosbildande kolhyrater inte längre tillförs, levern börjar producera ketoner och bara liten mängd glukos.
  6. Att ketonerna är mycket bättre på att förbränna fett än sockerkosten kan.
  7. Att bantning med eller utan motion, när man har sockerkost som grund, är näst intill omöjlig.
  8. Att det extra kroppsfettet bara rasar av kroppen när levern börjar producera en stor andel ketoner
  9. Att det är oerhört viktigt att inte dricka energidrycker - de kan rasera alla strävanden efter att gå ner i vikt.
  10. Att din sons hjärna kommer att fungera bättre i skolan, eftersom syrebesparande effektiv förbränning av fett i hjärnan innebär färre restprodukter - fria radikaler (syre) och dessutom producerar antioxidanter som tillsammans  innebär mindre oxiderat skräp i blodet och en snabbare hjärna - bra för skolarbetet.
  11. Att muskelbygge istället för fettbygge blir effektiv med rätt kombination proteiner/fett
  12. Bred på med känslan inför motsatta könet ett flickorna får en mer positiv inställning till hans manlighet - bättre med muskler än fett.
  13. En man med stor buk ligger illa till inför det täcka könet i förhållande till en med fasta magmuskler.

Hej Anne-Lie

Jobbigt att alla kilo kommit åter efter att ni kämpat så länge. Det kan vara så att han hänger med kompisarna t kiosken o småäter onyttigheter.  Då är det nog snacks o godis  som är problemet mer än maten.  Prova att föregå med att ta med nötter till skolan i en plastburk, framförallt Macadaminötter, men även andra nötter. Gör inte så mycket att det är lite mer kolhydrater i , bättre än chips. Sedan kan han ta med cocosflakes, torkat köttchips, oliver, babybelost, fläsksvålar allt efter vad han tycker om.  Sedan håller jag med om att ni måste utbilda honom, men det är sällan tonåringar mottagliga för.  Stort lycka till!

• Like 2
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Katerina sade:

Kan tilläggas att viktuppgång beror på när man äter, inte bara vad man äter. Äter er son mellanmål? Äter han sent på kvällen efter middagen/kvällsmaten? Det kan också vara en bidragande orsak. Man kan även titta på smakpreferenser. Brukar ni äta efterrätter ofta? Även sådana efterrätter som är söta men tillåtna inom LCHF kan vara en bidragande orsak eftersom de håller smakpreferenserna på det söta och kan trigga överätning. Om man konsekvent undviker allt som smakar sött kan man vänja av smaklökarna från att gilla godis så att godis börjar smaka så sött att det är äckligt sött. Det kan också hjälpa om sonen är kolhydratkänslig.

När du säger att ni göder sonen med LCHF får jag en känsla att du tänker "för mycket kalorier". Kroppen räknar ju inte kalorier men behöver näring och använder hormoner för att sålla i den maten som kommer in. Använder man rätt sorts fett så får man in näring. Använder man fröoljor så kan man få problem då fleromättade fetter i fröoljorna oxideras lätt och leder till inflammation i kroppen. LCHF är en ramverk men det är matens kvalité som är avgörande för vår hälsa. 

Tack Katarina 

vi försöker att inte äta försent då jag vet det påverkar, 

inga söta saker som triggar, dryck är Loka ramlösa o vanligt vatten.

vi räknar inte kalorier.  När jag säger göder så syftar jag på att sonen äter troligtvis kolhydrater när han inte är hemma o tänker då Lshf med fett+ kolhydrater= göder!

jag skall läsa inläggen bättre när jag är hemma😊. Uppskattar verkligen allt klok du säger.

5 minuter sedan, hoppetossa sade:

håller jag med om att ni måste utbilda honom, men det är sällan tonåringar mottagliga för. 

Fast när det gäller en kille, om man betonar vad flickorna har för uppfattning om bukfeta pojkar, så brukar det ta med kunskap...

"Hur var det nu morsan sa om läskedrycker" ..."stor mage"

• Like 1

3 timmar sedan, hoppetossa sade:

Hej Anne-Lie

Jobbigt att alla kilo kommit åter efter att ni kämpat så länge. Det kan vara så att han hänger med kompisarna t kiosken o småäter onyttigheter.  Då är det nog snacks o godis  som är problemet mer än maten.  Prova att föregå med att ta med nötter till skolan i en plastburk, framförallt Macadaminötter, men även andra nötter. Gör inte så mycket att det är lite mer kolhydrater i , bättre än chips. Sedan kan han ta med cocosflakes, torkat köttchips, oliver, babybelost, fläsksvålar allt efter vad han tycker om.  Sedan håller jag med om att ni måste utbilda honom, men det är sällan tonåringar mottagliga för.  Stort lycka till!

Hej

tusen tack för svar. Har inte tänkt på att skicka med honom ngt👍. Tål inte nötter men gillar ölkorv? Kan det funka montro. Men det kan ju vara en lösning att skicka med honom eftersom han följer med kompisar till affären. Han har frågat vad gäller energidryck men jag sagt inte lämpligt. Men misstänkt att han tagit.

• Like 1

• Peter B changed the title to Vi göder vår son med LCHF!
3 timmar sedan, Anne-Lie johansson sade:

energidryck men jag sagt inte lämpligt. Men misstänkt att han tagit.

Där har du en av de viktigaste lösningarna!

Glöm inte ge honom all  kunskap du har - bara kunskap leder till målet (+ lite om flickor).

P.S.

Som HelgeK påpekade är träning bra men utan LCHF, släpper inte fettet sitt grepp. Han lever inte renlärigt - den saken är klar! Annars skulle han inte gått upp det han gick ner - klassiskt!

• Like 2
  • Thanks 1

10 timmar sedan, HelgeK sade:

Om den unge mannen kan  fås intresserad av idrottsträning, så kan det vara lättare att få honom att  inse nyttan av att äta bra kost.

tack för svar.

Hans pappa går på gym och nu har även sonen börjat, dock orkar han inte så mycket och min man tycker nog han inte tar i ordentligt. till mig säger sonen att han själv är jätte nöjd med sin prestation. vi har träningscykel hemma och förra vintern körde han mycket på denna. I våras bröt han armen som nu är ok men har inte kommit i gång med vanlig cykling. Dock är det bra med backar och promenader ca 15 min till skolan och hem samt att kompisar promenerar.  i vintras simmade jag o sonen innan skolan men då jag skadade mig i våras och inte är helt ok så har vi inte kommit igång.

17 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kroppen lagrar fett som fett i närvaro av insulin. 

En mycket svår situation. Tyvärr ser ni redan att det som sker just nu inte fungerar. Vad kan man ändra här? Sonen kommer inte att klara av att säga nej till och vara annorlunda än sina kompisar i den här åldern. Tyvärr tror jag därför att det ni kan göra är att sluta "göda" honom hemma. Samtidigt som ni bör hjälpa honom med det eventuella sockermissbruk han lider av. 

Jag tror att ni kan servera honom en kost som består av animaliskt protein, begränsad mängd fett och mycket grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. Tänk räksallad, rostbiffsallad, tonfisksallad, wok utan ris och nudlar och sockersåser, kycklinggryta med kokosmjölk och grönsaker, etc. 

tack erik

det jag tänker på att göda är att vi kör lchf+ att han intar kolhydrater= gödning

men som du skriver begränsat med fett är vad vi nog behöver göra, har inte gjort räksallad, rostbiffsallad eller tonfisksallad. wok med glasnudlar men inga sockersåser gör vi och kycklinggryta med kokosmjölk och grönsaker gör vi.  har du något förslag på att vi kan skicka med honom något som föreslogs. tyvärr tål han inte råa nötter

19 timmar sedan, Erik 2 sade:

Sonen kommer inte att klara av att säga nej till och vara annorlunda än sina kompisar i den här åldern.

Det tror jag är fel inställning. Bättre tänka tvärtom - så klart sonen kommer att klara av att göra egna val när han väl har kunskapen.

Minns att jag tackade nej till cigaretter i yngre tonåren, det funkade. Vet också att min ena son tackade nej till onyttigheter i gymnasiet.

• Like 3

Tycker ändå du ska klappa dig själv på axeln vad gäller sonen. Ni har lyckats rätt bra om det största problemet ni har med er tonåring är att sonen köper energidryck eller godis med polarna. Finns betydligt värre grejer som tonåringar kan inmundiga eller hälla i sig i den åldern! 

Det är ett knepigt problem ni har dock, för antar att han vid sidan av att köpa snacks också äter skolmat och tar pasta, ris och potatis som alla andra? Det är omöjligt att kontrollera vad en tonåring äter när denne inte är hemma och främst om han har lite egna pengar. Kombinationen socker, kolhydrater och fett, är ju som sagt inte bra alls för vikten. Då lagras fettet istället för att användas. Tycker du ska fortsätta med lågkolhydratkost, men kanske dra ner lite på energimängden bara för att parera vad han eventuellt äter utanför hemmet. Minska på feta mejerierna&mjölkfett, majonnässåser, kokosfett osv. Kan servera t.ex pannbiff med ugnsbakade grönsaker.

Sen tror jag iofs att sonen hade gått upp ännu mer i vikt om ni börjat servera en massa kolhydrater och tillåtit socker hemma. 

Absolut viktigast är att han lär sig ta ansvar för hälsan och vikten själv. Att han lär sig förstå varför han inte bör äta vissa grejer. För annars kommer han stegra i vikt så fort han flyttar hemifrån ändå. Idrott är också en bra grej, för tonårskillar som idrottar har sällan problem med vikten och brukar också leda till att de intresserar sig för nutrition. Att han finner en idrott eller fysiskt aktivitet där han känner sig trygg och blir en del av ett sammanhang, gemenskap och team, skulle nog lösa alla problem. Men kanske inte helt lätt att hitta.

• Like 1

Tack Ellinor 

jo jag är klart glad att sonen inte använder andra saker.

men det kanske är så att det kan hjälpa att minska just fettet som du skrev för att parera. 

jag frågade i dag o bad min son vara ärlig med felstegen så vi kan Evn hitta ngn lösning.

lunchen var ett problem. Han får annan mat men ingen direkt fett så han tycker inte han blir mätt, tar då potatis o annat.

sedan hänger han med kompisar, tycker det är svårt.

men om jag minskar fettet kanske det kan fungera.

tack för hjälpen

"lunchen var ett problem. Han får annan mat men ingen direkt fett så han tycker inte han blir mätt, tar då potatis o annat."

Den förbaskade skollunchen förstör blodsockret för så många.

Det är protein som kan hjälpa honom men det sparar de väl in på i skolan. 

Om ni ger honom rejäl frukost 2-3 äggsomelett, bacon och lite ost. Absolut inget bröd, mejeri, nötter, frukt etc. Så kanske hela hans dag blir lättare att hantera. 

• Like 3

23 timmar sedan, Anne-Lie johansson sade:

sedan hänger han med kompisar, tycker det är svårt.

men om jag minskar fettet kanske det kan fungera.

Det senare låter lite märkligt för den som försöker bromsa sockerkosten!

Här kommer åter in vikten av att sprida all den kunskap man har till sitt barn - utan den är både barn och familj chanslösa. Botaniserar man på nätet om vad barn äter och dricker kan vilken förälder som helst bli livrädd!

Ett exempel (så illa är det nog inte för din pojke), men ändå att dra viss lärdom av:

• ·      äppeljuice till frukost,        (37 g)
  • ·      chokladmjölk till lunch,     (34 g)
  • ·      en sportdryck efter skolan  (21 g)
  • ·      citronsaft till middag          (38 g)

·      Summa                                  130 gram /dag

Detta motsvarar enbart med drycker ett årligt sockerintag på 47 kilo!

Vad skulle du uppskatta tillkommer med det som tillförs via maten?

Mot den bakgrunden kan du aldrig räkna med att komma ens i närheten av fördelarna med LCHF (inget att undra på att hans vikt jojar upp och ner). Lägger man därtill de fysiologiska problem som uppstår med påspädning av alla beståndsdelar som ingår i dessa drycker t.ex. koffein, riskerar barnet:

• ·      nervositet
  • ·      orolig mage
  • ·      huvudvärk
  • ·      koncentrationsproblem
  • ·      sömnproblem
  • ·      högfrekventa toalettbesök

Tillsammans alltså så många skadeverkningar på sikt som gör att sjukvården träffar på feta barn med leverskador av samma typ som grava alkoholister har.

• Like 2
  • Thanks 1

Hej Nils,

det rimmar klart dåligt att jag funderar på minska fettet eftersom det är det som håller honom mätt. Men det är det som är så svårt eftersom han äter annat och annat pluss fettet jag serverar blir fetma. Har du ngn ide på förslag med maten?

eller skall jag fortsätta som tidigare och satsa mycket på informera och varför.  I skolan äter de vid 11.00 och hämma vid 16.00 vrål hungrig.

Maten var klar, rostbiffsallad blev det.

ingen frukt, o mycket ägg och en hel del bacon.

tycker du jag skall skicka med typ öl korv? Annat? Tål tyvärr inga nötter.

hemma är det bara vatten plus ex bubbelvatten oftast smaksatt.

ibland mjölk men mycket sällan.

ni har alla sagt mycket klokt och helt klart så är det information o utbildandet som är viktigt. Det gick bra först med 1/2 kg i veckan totalt 8 kg. Flera av kompisarna har övervikt och det hade ju varit bra om de utmanade varandra att låta bli inköpen. 

Tack för hjälpen

• Like 2

1 timme sedan, Anne-Lie johansson sade:

Låt mig gå in i rutan direkt!

Egentligen ser jag att  du redan har det mesta klart för dig.  Inte så lätt att kryssa på forumet - alla vill dig och din son väl. Att sila fram det optimala för honom med stöd av alla idéer från forumet blir din och hans sak - båda vet ni var sanningen ligger (du hemma - han i skolan med kompisarna). Med erfarenhet av mina över 30 barn, barnbarn och barnbarnsbarn (några "inlånade"), har jag träffat på alla problem du beskriver och några till - det blir lätt många i en släkt när man tillhör åldersgruppen äldre äldre.  Ambitionen för en pojke, vad man än ibillar sig, är att ligga väl till bland flickorna. Med detta i grunden, kan hans kunskapstörst (hur fettet skall fås att rasa) lättare stillas.

...det rimmar klart dåligt att jag funderar på minska fettet eftersom det är det som håller honom mätt. Men det är det som är så svårt eftersom han äter annat och annat pluss fettet jag serverar blir fetma. Har du ngn ide på förslag med maten? Vi väntar med det.

...eller skall jag fortsätta som tidigare och satsa mycket på informera och varför.  I skolan äter de vid 11.00 och hämma vid 16.00 vrål hungrig. Ja tacka för det - i skolan misstänker jag att han får "klimatsmart" mat från växtvärlden och söta drycker, växtoljor etc..

Maten var klar, rostbiffsallad blev det. Aldrig fel!

...ingen frukt, o mycket ägg och en hel del bacon. OK!

tycker du jag skall skicka med typ ölkorv?  Du menar som han skulle äta som tilltugg i skolan? Tja... du vet på forumet försöker vi hålla ett urval som undviker det som någon matfabrik haft sitt finger i. Allt beror på om man kan påverka skolan att minimera servering av underjordprodukter (potatis, pasta, ris, makaroner, spagetti) resp. fröbaserad mat typ bröd.

Om du skulle skicka med honom något vore det LCHF-bröd t.ex. Kostdoktorns frallor - suveränt goda, som du bakar själv. På det brödet hyvlar du tjocka smörskivor och lägger på fetast möjlig ost eller leverpstej (helst hemmagjord) alternativt skinka - så fet som möjligt. 

hemma är det bara vatten plus ex bubbelvatten oftast smaksatt. ibland mjölk men mycket sällan.

Problemet med mjölk är att den har socker i lösning som snabbt går i blodet det fördärvar möjligheten att gå i ketos.   Ett tips som inte blir dyrare än mjölk är att med 2½ liter vispgrädde späda denna med vatten upp till totalt två liter. Blanda upp det med mixer och plötsligt har du två liter femprocentig mjölk. Han kan naturligtvis dricka vispgrädden direkt men gräddmjölken är inte fel (mjölk utan socker).

...information o utbildandet som är viktigt. Det gick bra först med 1/2 kg i veckan totalt 8 kg. Flera av kompisarna har övervikt och det hade ju varit bra om de utmanade varandra att låta bli inköpen. Ja av allt ni tillsammans gör så är det utbildning om det som ger övervikt, som överskuggar allt. Ju mer fet mat desto mer mättnad och mindre okynnesätande blir det.  Hittills misstänker jag att han sällan eller aldrig varit i ketos. Förutsättningen för att kroppen skall börja utnyttja kroppsfettet  är att han kommer i ketos.  Hans energimedium skall i fortttningen bli kroppsfettet.

Frågan är om din son får tillräckligt av vitminer och spårmetaller via kosten? Här kan du annars få lite ledning.

1363082208_ScreenHunter_2384Sep_2101_31.

• Like 1
  • Thanks 1

On 2020-10-07 at 18:26, Anne-Lie johansson sade:

men om jag minskar fettet kanske det kan fungera

Tvärtom! Ge honom mer naturligt fett, så att han håller sig mätt länge. Då kommer han förhoppningsvis äta mindre av skräpet.

• Like 2
  • Thanks 1

On 2020-10-09 at 00:55, Nils Engström sade:

Frågan är om din son får tillräckligt av vitminer och spårmetaller via kosten? Här kan du annars få lite ledning.

1363082208_ScreenHunter_2384Sep_2101_31.

Tack Nils😊

tack för all info o kloka ord. jag skall baka lite kostfrallor då blir sonen glad.

sonen dricker Forever Aloevera ( när vi kommer ihåg det) o den har massa bra, försöker få med så mycket bra i maten. Informationen med sonen är inte levererad ännu. Jag själv har flippat ut och ätit massa glass etc när inte han sett vilket har resulterat i viktökning. Jag tänker använda det i diskussionen över hur snabbt det går att sabotera. Jag har förstått att jag är sockerberoende. Kommer nämna det jag gjort som ett experiment då det är mätbart. 

En känsla inom mig tänkte( innan jag började äta o förstöra) var att det vore lättare för sonen om vi gick upp så inte han var ensam!! Rätt dumt men kanske bidrog det till mitt utflippade. Men tänker använda det istället för att slå på mig själv. Nog om mig.

tack för alla goda råd.

o jag hoppar ölkorven( inser att jag behöver läsa på mer)o testar fralla.

han säger han inte blir mätt. Han får annan mat men inget direkt fett.

On 2020-10-09 at 19:17, iAnna sade:

Tvärtom! Ge honom mer naturligt fett, så att han håller sig mätt länge. Då kommer han förhoppningsvis äta mindre av skräpet.

Tack för svar, ja vi får helt enkelt fortsätta men börja om med info o annan så den går fram. Hade varit bra om man kunde ta med fett till skol lunchen

• Like 1

10 timmar sedan, Anne-Lie johansson sade:

...inser att jag behöver läsa på

Det märks redan att du hör till de mödrar som vill sin son väl. Det betyder att du kommer att göra allt för att skaffa dig den kunskap som krävs för att undvika det som visas på TV-kanal 11 - "Body Bizzare" - exempel på extremt feta unga människor i 250-400-kilosklassen, som behandlas med dieter och senare kirurgiskt (skalas av överbliven hud). Ofta ser man på mödrarnas egen fetma  att de ligger bakom - ett kriminellt sätt att behålla sina barn bundna vid hemmet - vissa så tunga att de saknar förmåga att lämna sängen. Den diet de rekommenderas för sin viktminskning är typ LCHF.

Demonstrationen av att se 200 kilo rasa av en människa ner till normalvikt, kan vara det skådespel som för din son blev det verkliga, avskräckande medlet. Det kan aldrig nog betonas att växtbaserad mat ger fetma - fet mat avmagring. Det finns utmärkta matrecept på kostdoktorn som är både kalori- och LCHF-beräknade. Om du dessutom går igenom de utmärkta videorna på kostdoktorn (alla, både svensk- och engelsktalande, suveräna vetenskapsmän), gärna tillsammans med sonen, har du en bra grund att utgå från. Kanske bäst att du först ser igenom och väljer ut de mest lämpade för din son. Videor på engelska är oftast möjliga att ställa in med svensk text, beroende på din sons förmåga att följa engelskt tal.  Klicka härunder på på 25 Augusti så kan du se på min beskrivning hur svensk text ställs in.

• Like 1

5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Det märks redan att du hör till de mödrar som vill sin son väl. Det betyder att du kommer att göra allt för att skaffa dig den kunskap som krävs för att undvika det som visas på TV-kanal 11 - "Body Bizzare" - exempel på extremt feta unga människor i 250-400-kilosklassen, som behandlas med dieter och senare kirurgiskt (skalas av överbliven hud). Ofta ser man på mödrarnas egen fetma  att de ligger bakom - ett kriminellt sätt att behålla sina barn bundna vid hemmet - vissa så tunga att de saknar förmåga att lämna sängen. Den diet de rekommenderas för sin viktminskning är typ LCHF.

Demonstrationen av att se 200 kilo rasa av en människa ner till normalvikt, kan vara det skådespel som för din son blev det verkliga, avskräckande medlet. Det kan aldrig nog betonas att växtbaserad mat ger fetma - fet mat avmagring. Det finns utmärkta matrecept på kostdoktorn som är både kalori- och LCHF-beräknade. Om du dessutom går igenom de utmärkta videorna på kostdoktorn (alla, både svensk- och engelsktalande, suveräna vetenskapsmän), gärna tillsammans med sonen, har du en bra grund att utgå från. Kanske bäst att du först ser igenom och väljer ut de mest lämpade för din son. Videor på engelska är oftast möjliga att ställa in med svensk text, beroende på din sons förmåga att följa engelskt tal.  Klicka härunder på på 25 Augusti så kan du se på min beskrivning hur svensk text ställs in.

Tack snälla, sonen är även bra på engelska men i det ör bra med svensk text.  De har mycket intressant på kostdocktorn o i starten var det där jag fick mesta infon. Så vi skall titta tillsammans.

jag läste inte vidare(hann inte) men får kolla senare

ha det bra😊

• Like 1
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Anne-Lie johansson sade:

Så vi skall titta tillsammans.

Bra idé! 🙂

Det gjorde vi med våra tonåringar för några år sedan. Pausade föreläsningarna/filmerna och frågade och förklarade för varandra. Det tog några månader, ett halvår innan de accepterade kostomläggningen. 

• Like 4