Gå till innehåll

Resultat av resistent stärkelse?

Recommended Posts

Som rubriken säger, hur snabbt ger resistent stärkelse resultat? Kan det verkligen vara möjligt att det ger resultat på bara två dagar?

Lång historia så kort som möjligt:

Diagnos hösten 2016, då hba1c 53, och två fastesocker på ca 7.2. Troligen utlöst av såväl arv som miljö, men gissningsvis bidrog min mångåriga grava sömnapné till att det till slut tippade över (det var i samband med med att jag sökte vård för apnén som diagnosen ställdes)

Stressigt liv inföll, ägnade mig åt mer eller mindre aktiv förnekelse, ingen uppföljning förrän hösten  2019, då var hba1c på 102 och fastesocker kring 15. Metformin utskrivet, men jag funkade inte alls med det. Fick ozempic istället från början av 2020, sedan kom corona och ställde till det så det har varit dåligt med uppföljning igen.

Sent skola syndaren vakna, men långsamt tog jag beslut om att faktiskt acceptera min diagnos mot slutet av sommaren nu, och sedan början av september äter jag ketogent (dirty keto) och 16:8 och det har gett strålande resultat på mina sockervärden; under dagen ligger jag numera tämligen stabilt runt 5.5,  men har "problem" med mina fastevärden. De har varit skapliga (kring 5.7 - 6.3) direkt på morgonen men alldeles oavsett det startvärdet vid 0730 så har det gått upp till mellan 7.5 - 8 fram tills det vänder igen vid 0930 och går ner igen.

Nu har jag de två senaste kvällarna tagit ca 2 msk potatismjöl utrört i ett glas vatten, och idag steg det bara till 6.6 innan det vände tillbaka, och potatismjölet är den enda skillnaden som gjorts. Okej, det är ju kanske inte riktigt statistiskt fastställt, men med tanke på att det ofelbart har dragit upp till minst 7.5 under de senaste tre veckornas mätande, och det nu plötsligt inte gjorde det får mej att (förvisso glatt) höja ett ögonbryn i förundran, kan det ha gett så snabbt resultat?

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-09 at 10:50, Filurskan sade:

Hur snabbt ger resistent stärkelse resultat? Kan det verkligen vara möjligt att det ger resultat på bara två dagar?

Grattis om det funkar för dig! För min del gjorde det ingen skillnad när jag testade... 🤓

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser