Gå till innehåll

Vad ska jag göra för att inte gå ned i vikt?

Recommended Posts

Hej

Jag kör periodiskt fasta, 16:8 varje dag och följer LCHF också. Samtidigt tränar jag varje dag i form av simning eller löpning.

Jag har gått ned i vikt tillräckligt mycket och vill inte gå ner i vikt mer. Vad behöver jag göra för att inte gå ner i vikt och istället behålla min nuvarande vikt? Jag vill helst inte sluta träna eller fasta.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Attila Czaholi sade:

Jag har gått ned i vikt tillräckligt mycket och vill inte gå ner i vikt mer. Vad behöver jag göra för att inte gå ner i vikt och istället behålla min nuvarande vikt? Jag vill helst inte sluta träna eller fasta.

Finns egentligen bara en väg - öka energiintaget genom ata lite mer. Framför allt kika på fettintaget, där ligger energin. Har du räknat på energin i maten någon gång? Har du mätt upp ketosnivån? Dricker du mycket?

• Gilla 5
Länk till inlägg
51 minuter sedan, Nils Engström sade:

Finns egentligen bara en väg - öka energiintaget genom ata lite mer. Framför allt kika på fettintaget, där ligger energin. Har du räknat på energin i maten någon gång? Har du mätt upp ketosnivån? Dricker du mycket?

Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt.  

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Nils Engström sade:

Jag har också ökat kolhydratintaget. Jag äter sötpotatis och honung regelbundet. Jag äter också bär ganska ofta. Kanske hjälper det ökade kolhydratintaget att inte gå ner i vikt.  

Länk till inlägg
47 minuter sedan, Attila Czaholi sade:

Jag har också ökat kolhydratintaget. Jag äter sötpotatis och honung regelbundet. Jag äter också bär ganska ofta. Kanske hjälper det ökade kolhydratintaget att inte gå ner i vikt.  

Ät en ketogen kost och fortsätt som du har börjat men undvik ALLA kolhydrater, du lär inte gå ner i så mycket vikt att du försvinner 🙃 du får den kropp som du skall ha,vilket kan skilja sig från den som Du tycker att du skall ha.

Länk till inlägg
15 minuter sedan, al@j sade:

Ät en ketogen kost och fortsätt som du har börjat men undvik ALLA kolhydrater, du lär inte gå ner i så mycket vikt att du försvinner 🙃 du får den kropp som du skall ha,vilket kan skilja sig från den som Du tycker att du skall ha.

Enligt BMi-testet ligger jag på 19. Det betyder att jag ligger på gränsen mellan normalviktig och mild underviktig. För tillfället är jag normalviktig enligt BMI-testet, men om jag går ner 1-2 kilo till kommer jag bli underviktig.

Vad gäller kolhydrater anser jag att mina insulinnivåer inte är höga. Varken sötpotatis eller honung höjer ens blodsocker så snabbt som pasta eller "vanlig potatis". Jag går inte heller över 50g gränsen vad gäller mitt dagliga kolhydratintag. Dessutom fastar jag varje dag vilket gör att mina insulinnivåer kan gå ned.    

• Gilla 1
Länk till inlägg
30 minuter sedan, Attila Czaholi sade:

BMi

Det är sedan länge ett förlegat sätt att mäta och något som vi inte använder oss av. Du tycks ha en överdriven rädsla för att bli för smal. Ökat ditt intag av naturligt animaliskt fett samt protein från animalier och du får den kropp du skall ha.

Länk till inlägg
31 minuter sedan, al@j sade:

Det är sedan länge ett förlegat sätt att mäta och något som vi inte använder oss av. Du tycks ha en överdriven rädsla för att bli för smal. Ökat ditt intag av naturligt animaliskt fett samt protein från animalier och du får den kropp du skall ha.

Jag brukar dricka olivolja ur flaskan. Är det också bra att dricka för att konsumera fett även om det inte är animaliskt fett. 

• Förvirrad 1
Länk till inlägg

Det är väl inte ett jätteproblem egentligen? Fortsätt äta som du gör men öka dina portionsstorlekar en aning. Om du förut åt dig precis "ohungrig", så äter du nu tills du känner en lite tydligare mättnad.

Det tar förövrigt ca 6 månader för en kropp att bli stabil i en ny vikt, eller att acceptera den nya vikten som så kallad trivselvikt. Innan dess är det mer svajigt. För de flesta som kör lågkolhydratkost brukar detta sköta sig självt och man behöver inte tänka på saken. Men såklart inte för alla. Då kan det vara hjälpsamt att kanske logga maten i några veckor med ngn app, bara för att få en idé vad som är för lite/lagom med mat samt hur mycket fett, protein och kolhydrater man egentligen äter.

Nu vet jag inte ditt kön, men att vara på gränsen till undervikt utifrån BMI under en period är knappast skadligt om man är man/kille. Absolut inget problem om man också är pigg och stark nog att simma och springa en massa. Det säger ju heller inget om din fettprocent. Däremot som fertil kvinna/tjej så ska man absolut passa sig för att bli för smal. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 minuter sedan, Elinor sade:

Det är väl inte ett jätteproblem egentligen? Fortsätt äta som du gör men öka dina portionsstorlekar en aning. Om du förut åt dig precis "ohungrig", så äter du nu tills du känner en lite tydligare mättnad.

Det tar förövrigt ca 6 månader för en kropp att bli stabil i en ny vikt, eller att acceptera den nya vikten som så kallad trivselvikt. Innan dess är det mer svajigt. För de flesta som kör lågkolhydratkost brukar detta sköta sig självt och man behöver inte tänka på saken. Men såklart inte för alla. Då kan det vara hjälpsamt att kanske logga maten i några veckor med ngn app, bara för att få en idé vad som är för lite/lagom med mat samt hur mycket fett, protein och kolhydrater man egentligen äter.

Nu vet jag inte ditt kön, men att vara på gränsen till undervikt utifrån BMI under en period är knappast skadligt om man är man/kille. Absolut inget problem om man också är pigg och stark nog att simma och springa en massa. Det säger ju heller inget om din fettprocent. Däremot som fertil kvinna/tjej så ska man absolut passa sig för att bli för smal. 

Jag är man. Jag tror att jag kommer att öka mitt dagliga kolhydratintag utan att passera 50 g gränsen. Honung, sötpotatis, morötter och bär kommer jag konsumera mer av. Förhoppningsvis kommer jag varken gå upp eller ned i vikt.

För tre månader sedan har jag kollat mitt midjemått. Det var 84 cm då. Idag är det mindre, eftersom jag gick ned i vikt och det syns på min mage också. Jag har mindre bukfetma idag.    

• Gilla 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

1. Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt. 

2. Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt.    

1. På det jag sett i dina inlägg om kolhydratintaget, lär du inte hamna i ketos så lätt.  På morgonen kanske om du ätit typ: honung annat än tidigt på föregående dag. Vattenvolymen verkar väl måttlig och OK.

2. På mig låter det som om du menar kolhydratintaget i din kost skulle kompensera för din viktsnedgång. Som du hört av övriga råd, så kan det finnas skäl för skärpning av fettintaget istället för kolhydratintaget. Ditt fastevärde visar visserligen att du ligger långt från diabetes 2 nivån men det ger inte anledning till avvikelser från lågkolhydratkosten. Eftersom du lättade i vikt, tyder detta på att ketoner trots allt förbrände fett. Det fettet måste tillföras i samma mängd - upp till trivselvikten. Om leverns produktion av ketoner minskar, kommer du visserligen att gå upp i vikt med fett via sockerkost men ditt intresse ligger väl på ökad vikt på muskler - du tränar ju väl. Hade du tränat för att tävla i hundra meters löpning, kunde jag förstå om du ville lagra kolhydrater men knappast annars. 

Vad gäller att dricka olja - lägg den på salladen istället. Visst kan du öka ut med några matskedar kokosfett - testa och kika på vågen med en eller två veckors mellanrum.

Eftersom jag tillämpar 17 timmars daglig fasta, känner jag igen problemen. Min vikt sjönk också men det var lätt avklarat genom ökat energiintag (skedde något halvår efter LCHF-start.

• Tack! 1
Länk till inlägg
11 minuter sedan, Nils Engström sade:

1. På det jag sett i dina inlägg om kolhydratintaget, lär du inte hamna i ketos så lätt.  På morgonen kanske om du ätit typ: honung annat än tidigt på föregående dag. Vattenvolymen verkar väl måttlig och OK.

2. På mig låter det som om du menar kolhydratintaget i din kost skulle kompensera för din viktsnedgång. Som du hört av övriga råd, så kan det finnas skäl för skärpning av fettintaget istället för kolhydratintaget. Ditt fastevärde visar visserligen att du ligger långt från diabetes 2 nivån men det ger inte anledning till avvikelser från lågkolhydratkosten. Eftersom du lättade i vikt, tyder detta på att ketoner trots allt förbrände fett. Det fettet måste tillföras i samma mängd.  Om leverns produktion av ketoner minskar, kommer du visserligen att gå upp i vikt med fett via sockerkost men ditt intresse ligger väl på ökad vikt på muskler. Hade du tränat för att tävla i hundra meters löpning, kunde jag förstå om du ville lagra kolhydrater men knappast annars. 

Vad gäller att dricka olja - lägg den på salladen istället. Visst kan du öka ut med några matskedar kokosfett - testa och kika på vågen med en eller två veckors mellanrum.

Eftersom jag tillämpar 17 timmars daglig fasta, känner jag igen problemen. Min vikt sjönk också men det var lätt avklarat genom ökat energiintag (skedde något halvår efter LCHF-kost.

Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.  

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Attila Czaholi sade:

Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.  

Ät riktig mat. Undvik att få skev balans mellan omega 6 och omega 3.

Länk till inlägg
6 minuter sedan, al@j sade:

Ät riktig mat. Undvik att få skev balans mellan omega 6 och omega 3.

Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks. Nötter är näringsrika. Dessutom innehåller nötter som macadamianötter och pistagenötter hälsosamma enkelomättade fetter som är bra för hjärtat. Vad gäller balansen mellan omega 3 och omega 6 är det så att många människor har för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation.  Man kan inte alltid käka fisk och vissa omega 3 tillskott fungerar inte alltid särskilt bra. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
27 minuter sedan, Attila Czaholi sade:

Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation

Alltså lämpligt att skippa.

29 minuter sedan, Attila Czaholi sade:

Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks

Du skall inte äta dig mätt på efterrätt eller snacks utan enbart bra mat och fett från animaler. Nötter är okej någon enstaka gång men inte som ersättning för mat.

• Gilla 1
Länk till inlägg
12 minuter sedan, al@j sade:

Alltså lämpligt att skippa.

Du skall inte äta dig mätt på efterrätt eller snacks utan enbart bra mat och fett från animaler. Nötter är okej någon enstaka gång men inte som ersättning för mat.

Då är du och jag överens. Nötter utgör aldrig huvudrätten när jag äter. Jag äter ofta fisk, kyckling och ägg när jag äter animaliska produkter. Vad gäller grönsaker äter jag oftast rucola, grönkål eller spenat. Nötter äter jag som efterrätt 2-3 gånger varje vecka.  

• Gilla 3
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

I frågan om enkelomättade fetter kontra mättat fett vad gäller hjärtats välmående, har jag under många år tvärt emot alla rapporter som strömmat fram, även före Internets tillkomst, ätit smör, ägg,  ost etc. med mättat fett inklusive kolesteroler i olika födoämnen utan restriktioner under större delen av mitt vuxna liv. Nu på väg mot 90-årsstrecket kan jag sammanfatta mitt sätt att se på saken: 

1. Våra förfäder, jägarna, levde till större delen för sin energiförsörjning på mättat fett. De kunde uppnå 70-årsåldern, utan tillgång till läkare, apotek och hälsokostaffärer - det kan inte ofta nog upprepas. Om det mättade fett som fanns i bytesdjuren och människan själv, skulle varit skadligt, måste evolutionen varit styrd på ett underligt sätt - särskilt med tanke på att den mänskliga hjärnan, genom det mättade fettet i födan, byggdes upp till den mest effektiva i djurvärlden.
  2. I modersmjölken är andelen mättat fett större än för annat fett och när barnen till jägarna släppte bröstet, blev fettet från den animala födan huvudsakligen i form av mättat fett.
  3. De omättade fetterna (vanligtvis flytande i rumstemperatur) tillhörde under evolutionens gång inte jägarmänniskans naturliga föda. Det vore mot den bakgrunden, utan behov av vetenskapligt underlag, underligt om de omättade fetterna verkligen skulle visa sig mer lämpade för människan jämfört med det mättade fettet.
  4. De studier på olika typer av fett och deras verkan har sedan 1950-talet, mot bakgrund av Ancel Keys falska studier (1951), huvudsakligen bekostats dvs. styrts av läkemedelsföretagen. Därav de senares intresse av att diskriminera mättat fett resp. kolesteroler för det område inom medicinen som under hela medicinhistorien medfört de största inkomsterna någonsin (statinerna). 
  5. Fortfarande imbillar sig socialstyrelsen i Sverige och motsvarand institutioner i ett stort antal länder att kolesterol (LDL-kapslat) skulle vara skadligt och medföra ökad risk för hjärtinfarkt resp. för tidig död. Dessa institutioner har ännu inte begripit att kolesterolmyten är död.
  6. Vad gäller läkemedelsföretagens intresse av att styra sina studier på området till att främja försäljningden av preparat avsedda att hämma leverns kolesterolproduktion är egentligen en skam för industrin och socialstyrelsen (tvinga på människor ett läkemedel som enligt befintliga moderna studier skulle minska risken för hjärtifarkt med i storleksordningen 1 % jämfört med patienter utan medicin. Dessutom medicinerade livet ut med den rad biverkningar som länge mörkats (muskelproblem, neurologiska problem, ökad risk för diabetes 2 etc.)
  7. Anmärkningsvart är att en mycket stor andel studier på området fetter under senare år resp. vid metastudier med äldre studier inte visat att mättat fett skulle innebära ökad risk för hjärtinfarkt jämfört med andra fetter. Tvärt om representerar de produkter som levern producerar av fettet (kolesterol) en av de viktigaste beståndsdelarna i alla kroppens celler (cellmembranet). Samtidigt är kolesterolet ett viktigt reparationsmedel (t.ex. till att laga skador i blodkärlen). De nivåer på LDL som socialstyrelsen stipulerar som gräns för förskrivning är livsfarligt låg vid Covid-19-smitta, som då kräver mer kolesterol än normalt för produktion av antikroppar i immunförsvaret.
  8. Sammanfattningsvis måste man se reultaten av studier, som bekostats av läkemedelsföretagen under de senaste 70 åren, i alltför hög grad ha tolkats i en riktning som kunde tala för onödig eller skadlig användning av dyrbara läkemedel.

Så mitt råd t.ex. att använda några matskedar kokosfett (mättat fett) som komplettering kan du följa utan risk. 

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

I frågan om enkelomättade fetter kontra mättat fett vad gäller hjärtats välmående, har jag under många år tvärt emot alla rapporter som strömmat fram, även före Internets tillkomst, ätit smör, ägg,  ost etc. med mättat fett inklusive kolesteroler i olika födoämnen utan restriktioner under större delen av mitt vuxna liv. Nu på väg mot 90-årsstrecket kan jag sammanfatta mitt sätt att se på saken: 

1. Våra förfäder, jägarna, levde till större delen för sin energiförsörjning på mättat fett. De kunde uppnå 70-årsåldern, utan tillgång till läkare, apotek och hälsokostaffärer - det kan inte ofta nog upprepas. Om det mättade fett som fanns i bytesdjuren och människan själv, skulle varit skadligt, måste evolutionen varit styrd på ett underligt sätt - särskilt med tanke på att den mänskliga hjärnan, genom det mättade fettet i födan, byggdes upp till den mest effektiva i djurvärlden.
  2. I modersmjölken är andelen mättat fett större än för annat fett och när barnen till jägarna släppte bröstet, blev fettet från den animala födan huvudsakligen i form av mättat fett.
  3. De omättade fetterna (vanligtvis flytande i rumstemperatur) tillhörde under evolutionens gång inte jägarmänniskans naturliga föda. Det vore mot den bakgrunden, utan behov av vetenskapligt underlag, underligt om de omättade fetterna verkligen skulle visa sig mer lämpade för människan jämfört med det mättade fettet.
  4. De studier på olika typer av fett och deras verkan har sedan 1950-talet, mot bakgrund av Ancel Keys falska studier (1951), huvudsakligen bekostats dvs. styrts av läkemedelsföretagen. Därav de senares intresse av att diskriminera mättat fett resp. kolesteroler för det område inom medicinen som under hela medicinhistorien medfört de största inkomsterna någonsin (statinerna). 
  5. Förtfarande imbillar sig socialstyrelsen i Sverige och motsvarand institutioner i ett stort antal länder att kolesterol (LDL-kapslat) skulle vara skadligt och medföra ökad risk för hjärtinfarkt resp. för tidig död. Dessa institutioner har ännu inte begripit att kolesterolmyten är död.
  6. Vad gäller läkemedelsföretagens intresse av att styra sina studier på området till att främja försäljningden av preparat avsedda att hämma leverns kolesterolproduktion är egentligen en skam för industrin och socialstyrelsen (tvinga på människor ett läkemedel som enligt befintliga moderna studier skulle minska risken för hjärtifarkt med i storleksordningen 1 % jämfört med patienter utan medicin. Dessutom medicinerade livet ut med den rad biverkningar som länge mörkats (muskelproblem, neurologiska problem, ökad risk för diabetes 2 etc.)
  7. Anmärkningsvart är att en mycket stor andel studier på området fetter under senare år resp. vid metastudier med äldre studier inte visat att mättat fett skulle innebära ökad risk för hjärtinfarkt jämfört med andra fetter. Tvärt om representerar de produkter som levern producerar av fettet (kolesterol) en av de viktigaste beståndsdelarna i alla kroppens celler (cellmembranet). Samtidigt är kolesterolet ett viktigt reparationsmedel (t.ex. till att laga skador i blodkärlen). De nivåer på LDL som socialstyrelsen stipulerar som gräns för förskrivning är livsfarligt låg vid Covid-19-smitta, som då kräver mer kolesterol än normalt för produktion av antikroppar i immunförsvaret.
  8. Sammanfattningsvis måste man se reultaten av studier, som bekostats av läkemedelsföretagen under de senaste 70 åren, i alltför hög grad ha tolkats i en riktning som kunde tala för onödig eller skadlig användning av dyrbara läkemedel.

Så mitt råd t.ex. att använda några matskedar kokosfett (mättat fett) som komplettering kan du följa utan risk. 

Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett. 

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett. 

Jo visst fanns dessa fetter men den stora mängden som jägarna fick i sig var dock mättat fett.  Vad gäller sura uppstötningar, hade jag samma problem för tre år sedan men de försvann med den feta LCHF-kosten. En av finesserna, som du säkert vet med LCHF-kosten, är att andelen triglycerider minskar bra under idealnivån, HDL ökar drastiskt och LDL ökar till idealnivå till att möta Covid_19. Du kan vara glad för din sockernivå - den talar för att du ligger bra till. När jag växlade till LCHF kunde jag sätta ut läkemedel för diabetes, blodtryck och kolesterolprofilen och alla ålderssymtom försvann.

Ditt problem med mättat fett kommer sannolikt att successivt försvinna. Växtoljor av raps, majs etc. använder du förhoppningsvis inte. När man går över till LCHF kommer bakteriefloran att anpassas till den nya kosten, vilket kan betyds att dina problem försvinner med tiden.

• Tack! 1
Länk till inlägg
21 timmar sedan, Nils Engström sade:

5. Fortfarande imbillar sig socialstyrelsen i Sverige och motsvarand institutioner i ett stort antal länder att kolesterol (LDL-kapslat) skulle vara skadligt och medföra ökad risk för hjärtinfarkt resp. för tidig död. Dessa institutioner har ännu inte begripit att kolesterolmyten är död.

1. och 3.

https://www.researchgate.net/publication/7331611_The_ancestral_human_diet_What_was_it_and_should_it_be_a_paradigm_for_contemporary_nutrition

https://www.researchgate.net/publication/215799247_Estimated_macronutrient_and_fatty_acid_intakes_from_an_East_African_Paleolithic_diet

3.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14708953/

Länk till inlägg
3 timmar sedan, qwy sade:

Människor har ätit mer omättat fett trots allt. Dock känns det som att de har ätit mer fleromättat fett som anses vara ohälsosamt. Fleromättat fett finns bland annat i sardiner, lax och andra fiskarter som är hälsosamma att konsumera. Jag tror att de fleromättade fetter som är ohälsosamma är olika processade vegetabiliska oljor (rapsolja, solrosolja, majsolja och så vidare). 

Länk till inlägg

Hej Attila. Jag hoppar in utan att läsa all tidigare klokskap i tråden så det kanske blir repetition. 

Fråga: Fortsätter du att gå ner i vikt eller är du bara orolig för att gå ner mer i vikt för du är liksom nöjd nu?

Min erfarenhet är att kroppen kommer till ett läge där kroppen är nöjd och därifrån är det mycket svårt att tappa mer fettvikt. Kroppens-nöjd kanske inte är lika med ditt-nöjd, och om det är så kommer du att fortsätta tappa ner till kroppens-nöjd om du är inne i en bra fettbrännarcykel. 

Det man måste vara uppmärksam på är att inte tappa muskelvikt. Om kroppen har uppnåt sin ideala fettvikt kommer den att äta på muskler istället för det sista fettet om den måste hitta energi. 

Om man tränar mycket så uppkommer lätt situationen att kroppen söker energi och om fett inte finns att tillgå omvandlar vi protein/muskler till glukos. 

Vart kommer vi med detta. Jo om du vill bibehålla muskelvikten och kan acceptera kroppens-nöjd-fettvikt måste du äta fett och protein i tillräcklig mängd för att ingen energibrist ska uppträda pga din träning. Om du vill behålla muskelvikt och nuvarande fettvikt (ditt nöjd-läge) då kanske du måste lägga till lite insulinhöjning för att minska fettförbränningen ibland men fortsätta äta fett och protein i tillräcklig mängd motsvarande ditt behov med träning.

Jag tycker vågen är ett bra sätt att hålla koll på eventuell undervikt/muskelnedbrytning efter jag uppnådde kroppens-nöjd läge. Om jag går under den vikt jag satt som min kropps nöjdläge måste jag äta mer. 

Läs om den feta människan på tråden nedan. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
18 timmar sedan, qwy sade:

...

Den som vill underbygga fördelarna med ett visst kostval, kan i studieskörden sedan 100 år rillbaka välja mellan hundratusentals exempel, som talar för saken. Man bör vid sitt botaniserande:

1. följa pengarna dvs. se varifrån studieresurserna kommit

2. vilken form av organisation som ligger bakom (företag typ matvaru-, läkemedel-, kosttillskott etc.).

3. om intresset kan ha kopplingar till viss grupp med inriktning på viss etisk grupp  (klimat, kost, religion etc.)

4. ställa tidigare påståenden mot senare tids moderna forskning på kostområdet och dess bakgrund under evolutionen resp. de kulturella effekterna under senare decennier på olika kostkulturer. Vad gäller övergång till växtbaserad föda och växtoljor (efter kolesterolmytens uppkomst på 1950-talet) kan tydliga exempel på konsekvenserna ses i västvärlden, speciellt i USA. Där har fetma, diabetes, hjärtinfarkter, cancer, Alzheimers sjukdom/demens i övrigt  etc. medfört att mer än 90 procent av befolkningen betraktas vara metabolt sjuk.

• Gilla 2
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Erik 2 sade:

Hej Attila. Jag hoppar in utan att läsa all tidigare klokskap i tråden så det kanske blir repetition. 

Fråga: Fortsätter du att gå ner i vikt eller är du bara orolig för att gå ner mer i vikt för du är liksom nöjd nu?

Min erfarenhet är att kroppen kommer till ett läge där kroppen är nöjd och därifrån är det mycket svårt att tappa mer fettvikt. Kroppens-nöjd kanske inte är lika med ditt-nöjd, och om det är så kommer du att fortsätta tappa ner till kroppens-nöjd om du är inne i en bra fettbrännarcykel. 

Det man måste vara uppmärksam på är att inte tappa muskelvikt. Om kroppen har uppnåt sin ideala fettvikt kommer den att äta på muskler istället för det sista fettet om den måste hitta energi. 

Om man tränar mycket så uppkommer lätt situationen att kroppen söker energi och om fett inte finns att tillgå omvandlar vi protein/muskler till glukos. 

Vart kommer vi med detta. Jo om du vill bibehålla muskelvikten och kan acceptera kroppens-nöjd-fettvikt måste du äta fett och protein i tillräcklig mängd för att ingen energibrist ska uppträda pga din träning. Om du vill behålla muskelvikt och nuvarande fettvikt (ditt nöjd-läge) då kanske du måste lägga till lite insulinhöjning för att minska fettförbränningen ibland men fortsätta äta fett och protein i tillräcklig mängd motsvarande ditt behov med träning.

Jag tycker vågen är ett bra sätt att hålla koll på eventuell undervikt/muskelnedbrytning efter jag uppnådde kroppens-nöjd läge. Om jag går under den vikt jag satt som min kropps nöjdläge måste jag äta mer. 

Läs om den feta människan på tråden nedan. 

Tack för ditt inlägg. Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Attila Czaholi sade:

Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.

Där finns ett litet problem med mättnaden via fet kost - den som gör att många går ner i vikt så effektivt. En del måste bryta med mättnaden och äta lite mer än den signalerar. Dvs. hellre utgå från vågen.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-10-20 at 12:49, Nils Engström sade:

Den som vill underbygga fördelarna med ett visst kostval, kan i studieskörden sedan 100 år rillbaka välja mellan hundratusentals exempel, som talar för saken. Man bör vid sitt botaniserande:

1. följa pengarna dvs. se varifrån studieresurserna kommit

2. vilken form av organisation som ligger bakom (företag typ matvaru-, läkemedel-, kosttillskott etc.).

3. om intresset kan ha kopplingar till viss grupp med inriktning på viss etisk grupp  (klimat, kost, religion etc.)

4. ställa tidigare påståenden mot senare tids moderna forskning på kostområdet och dess bakgrund under evolutionen resp. de kulturella effekterna under senare decennier på olika kostkulturer. Vad gäller övergång till växtbaserad föda och växtoljor (efter kolesterolmytens uppkomst på 1950-talet) kan tydliga exempel på konsekvenserna ses i västvärlden, speciellt i USA. Där har fetma, diabetes, hjärtinfarkter, cancer, Alzheimers sjukdom/demens i övrigt  etc. medfört att mer än 90 procent av befolkningen betraktas vara metabolt sjuk.

Den andra länken i min förra kommentar var en studie. Läs gärna vad som står under "Acknowledgements" i slutet av studien. Det kostar inget att ladda ner studien:

https://www.researchgate.net/publication/215799247_Estimated_macronutrient_and_fatty_acid_intakes_from_an_East_African_Paleolithic_diet

I USA så åts det år 2018 mer kött per person än vad det gjorde 1998:

https://www.agriculture.gov.au/abares/research-topics/agricultural-outlook/meat-consumption

Länk till inlägg