Jump to content

Såser och frukostar

Arnc

Recommended Posts

Hej!

Jag har sakta men säkert insett att jag måste ändra min kosthållning för att kunna leva ett normalt liv. Jag har ej någon diagnos än men har problem tarmar och troligen ibs. Problemet är att jag även är allergisk mot ALLA former av lök, vitlök, gräslök etc och har svårt att hitta goda såser utan detta att ha till t ex salladen eller maten i övrigt. Har ni några recept eller tips?

Problen nummer två är frukost. Jag vet att många förespråkar att vara utan frukost men i dagsläget känns inte detta relevant.Att äta ägg mer än någon dag i veckan är inte heller något alternativ. Är dessutom allergisk mot alla former av nötter och vill helst inte äta gårdagens middag då den spar jag till lunch. Någon som har några förslag?

Hej Arnc,

Det var inte mycket vi fick utrymme att jobba med här ..

Jag vill veta mer. När du säger "allergisk" vad menar du då, beskriv symptomen?

Vad är det för såser du gör som innehåller lök, vitlök, gräslök etc?

Vad är ditt problem med ägg ? Jag har ätit biffrukostar i sommar med mkt smör. Snabbt smidigt gott. Man kan steka lite svamp till + avokado + ost. 

Nötter är man lika bra utan 😉

• Like 2

Symptom som svullnad av hals och svalg så typiska allergiska symptom. Jag får även en hel del gasbildning av just löken, vilket i sig bidrar till ömmande tarmar. Såser som innehåller olika typer av lök är typ allt xD älskade vitlökssås innan och tzatziki, rödvinsås, beasås, currysås etc. Väldigt mycket innehåller lök, mer än vad man tror faktist.

Problemet med äggen är att om jag äter det för ofta får jag kväljningar istället och kan inte äta det på ett par veckor därav enbart någon dag i veckan.

• Sad 1

Ja verkligen, särskilt såser som man inte gör själv där lyckads de alltid trycka i lökpulver tex. Om man gör såserna själv kan man undvika använda lök. 

Gasig av lök är vanligt, en del säger att man kan ta molybden tabletter samtidigt med maten så tar det hand om problemet. 

Det jag tänker är om du har testat dig för bakterieöverväxt upp i tunntarmen? SIBO. Bakterier gillar inte alltid lök och om man retar bakterier kan de åstadkomma skada genom att producera kemikalier, det kallas ibland för "die-off symptoms" på engelska. Jag tror det är lätt att missta dessa symptom med allergiska reaktioner. 

Hur har du det med magsyran? Tror du den fungerar bra? Har du gjort bikarbonat testet. Drick lite bikarbonatvatten på fastande mage. Blir du rapig är det surt och bra. 

Om man har bra syra så triggar det igång enzymer och galla som är bra mot bakterier. 

• Like 2

Guest Tureborgaren

Jag värmer ofta någon köttgryta eller benbuljong med kött och grönt till frukost. Äter inte lunch på jobbet utan middag sedan när jag kommer hem.

On 2020-10-19 at 13:38, Erik 2 sade:

Ja verkligen, särskilt såser som man inte gör själv där lyckads de alltid trycka i lökpulver tex. Om man gör såserna själv kan man undvika använda lök. 

Gasig av lök är vanligt, en del säger att man kan ta molybden tabletter samtidigt med maten så tar det hand om problemet. 

Det jag tänker är om du har testat dig för bakterieöverväxt upp i tunntarmen? SIBO. Bakterier gillar inte alltid lök och om man retar bakterier kan de åstadkomma skada genom att producera kemikalier, det kallas ibland för "die-off symptoms" på engelska. Jag tror det är lätt att missta dessa symptom med allergiska reaktioner. 

Hur har du det med magsyran? Tror du den fungerar bra? Har du gjort bikarbonat testet. Drick lite bikarbonatvatten på fastande mage. Blir du rapig är det surt och bra. 

Om man har bra syra så triggar det igång enzymer och galla som är bra mot bakterier. 

Svullnad i hals och svalg är för mig en klassiskt allergisk reaktion och inget som jag tänker tumma på tyvärr :) Jag har inte testats för SIBO och tror det kan vara svårt att begära detta av läkarna då de inte är så välkomnande  och tänker aningen fyrkantigt.

Magsyran har jag inte testat men jag har själv misstänkt att kroppen inte bryter ned maten ordentligt så jag får testa och se hur det går.

On 2020-10-19 at 14:01, Sniffe sade:

På sallad brukar jag bara använda olivolja. Sylt är också gott till vissa rätter.

https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-hallonsylt

https://www.paleoskafferiet.se/var-paleolingonsylt/

Jag tycker dock inte att olivolja smakar så värst gott. Äter inte oliver och är tyvärr ganska kräsen av mig men tack ändå för tipset XD

On 2020-10-19 at 14:38, Cederulla sade:

Gör egen aioli/majonnäs tillsätt den krydda du tål.

Smör med olika kryddnigar.

Fetaost och cremefraiche, salt och peppar. Om du vill ha den tunnare spä med lite grädde eller vatten. 

Problemet är just det. Kryddkombinationer. Hade gärna viljat ha sådana redo att bara ha lite grädde till hands eller ta direkt över salladen.

• Like 1

Du kan ju använda dig av uteslutningsmetoden. Ta bort allt det du tycker att du inte tål och det du känner obehag av. Vad är det du tål och tycker om inom LCHF ramen? Ät det till de måltider som du önskar. Det är inte skrivit i sten att frukosten måste bestå av frukostflingor eller ägg. Jag gillar köttfärsbiffar. Man kan göra en ordentlig sats med de kryddor du önskar eller bara med salt och frysa in. 

Det kan vara så att du får reaktion mot olika tillsatser i färdiga såser. Gör egna så vet du vad som finns i dem och se om du tål de bättre. 

• Like 4

Ja du, de flesta typerna av halvfabrikat inkl. buljong och kryddmix innehåller, precis som du säger, någon form av lök. Delvis för att lök är billigt och ger mycket smak, men kanske också för att den allergin är extremt ovanlig. Jag har då aldrig hört talas som det innan. Men du vet naturligtvis bäst vad du tål och vad du får reaktion av, samt att det nog låter som en klassisk IgE-medierad allergisk reaktion(tycker jag) när du beskriver klåda och svullen hals. 

Du får koka egen buljong och mixa ihop egna såser helt enkelt. Fördelen med det är att du också slipper grejer som druvsocker, glukossirap, skummjölkspulver, vetestärkelse&vete, tillsatser och annat skräp som alltid finns i färdiga såser. Som smaksättning kan du använda t.ex citron&lime och färska örter som persilja eller dill i kombination med t.ex medelhavsyoghurt. Något annat jag rekommenderar är selleri i olika former, som precis som lökväxter är väldigt aromatiska. Köp färdigt sellerisalt! Det är sjuk gott att ha på maten, i såsen eller i ett kryddsmör! Du kan också använda bladselleri, rotselleri eller kinesisk selleri(min favorit) när du gör buljong.  

Jag tycker fortfarande du ska köra på middagsrester till frukost. Är väl bara att laga mer middag liksom, så det räcker till mer än bara lunchen?

• Like 3

Kan du göra en plocktallrik till frukost? Typ hotellfrukostens kallskurna? Ost, skinka, mortadella, kalkon (olika smörgåspålägg alltså), cocktailtomat, ärtskott, gurka, hallon... Något jag tycker är gott är gurkstavar med tunna skivor av smör och skinka lindat runt (funkar i platta skivor också).
Vad såser beträffar är ju majonäs och creme fraiche/fet yoghurt lättast att utgå från. Det finns många kryddblandningar du kan ta, t ex olika pepparsorter, timjan, basilica och oregano.

• Like 3