Gå till innehåll

Periodisk fasta eller inte som kvinna?


Recommended Posts

Hej!
Jag har läst många rapport för och emot fasta. Min slutsats har varit att periodisk fasta och fasta under längre perioder är bra för kroppen. Jag har sedan flera år tillbaka fastat minst 16:8 varje dag och 24h en gång i veckan och däremellan äter jag liberal LCHF. Detta år har jag dock gått upp i vikt och vägrar gå ner de envisa 2 kilo (förstår att jag inte är överviktig men jag vill känna mig snygg och fräsch) och jag började fasta 20:4 istället och under ät-fönstret har jag ätit tills jag blir proppmätt... Prioriterar även bra sömn och att inte stressa. Jag tycker att denna livsstil fungerar för mig; jag känner mig starkare och piggare och skönt att inte hela tiden äta och att vara mätt. Något jag oroar mig för dock är om detta beteende 1) Gör att jag stannar eller går upp i vikt (snarare än går ner som är mitt mål) 2) Förstör min hormonbalans/fertilitet. 
Har ni tips eller rekommendationer på hur jag borde lägga upp mina fastor och min kost för att leva optimalt?
Jag är kvinna, 28 år, väger 53kg

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, 1992 sade:

Hej!
Jag har läst många rapport för och emot fasta. Min slutsats har varit att periodisk fasta och fasta under längre perioder är bra för kroppen. Jag har sedan flera år tillbaka fastat minst 16:8 varje dag och 24h en gång i veckan och däremellan äter jag liberal LCHF. Detta år har jag dock gått upp i vikt och vägrar gå ner de envisa 2 kilo (förstår att jag inte är överviktig men jag vill känna mig snygg och fräsch) och jag började fasta 20:4 istället och under ät-fönstret har jag ätit tills jag blir proppmätt... Prioriterar även bra sömn och att inte stressa. Jag tycker att denna livsstil fungerar för mig; jag känner mig starkare och piggare och skönt att inte hela tiden äta och att vara mätt. Något jag oroar mig för dock är om detta beteende 1) Gör att jag stannar eller går upp i vikt (snarare än går ner som är mitt mål) 2) Förstör min hormonbalans/fertilitet. 
Har ni tips eller rekommendationer på hur jag borde lägga upp mina fastor och min kost för att leva optimalt?
Jag är kvinna, 28 år, väger 53kg

Tror detta kan vara intressant för dig.

https://4health.se/265-vulverine-jenny-koos-den-unika-kvinnokroppen-hormoner-stress-kost-traning-och-mycket-annat

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, 1992 sade:

Hej!
Jag har läst många rapport för och emot fasta. Min slutsats har varit att periodisk fasta och fasta under längre perioder är bra för kroppen. Jag har sedan flera år tillbaka fastat minst 16:8 varje dag och 24h en gång i veckan och däremellan äter jag liberal LCHF. Detta år har jag dock gått upp i vikt och vägrar gå ner de envisa 2 kilo (förstår att jag inte är överviktig men jag vill känna mig snygg och fräsch) och jag började fasta 20:4 istället och under ät-fönstret har jag ätit tills jag blir proppmätt... Prioriterar även bra sömn och att inte stressa. Jag tycker att denna livsstil fungerar för mig; jag känner mig starkare och piggare och skönt att inte hela tiden äta och att vara mätt. Något jag oroar mig för dock är om detta beteende 1) Gör att jag stannar eller går upp i vikt (snarare än går ner som är mitt mål) 2) Förstör min hormonbalans/fertilitet. 
Har ni tips eller rekommendationer på hur jag borde lägga upp mina fastor och min kost för att leva optimalt?
Jag är kvinna, 28 år, väger 53kg

Du har säkert rätt och har uppenbarligen inte tagit intryck t.ex. av senaste P1-sammanfattning om fasta:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1582403

som sablas ner av dietister och andra "specialister". Kika på referensen (du kan lyssna av videorna eller läsa transkriptionen).  Där finns några entusiaster och representanter för motsidan som är intressanta att lyssna på - dvs. att inse hur svårt det är att diskutera med skolmedicinens representanter. Dietistsidan påpekade att fasta=svält !!! Det är just svälten som är det viktiga för kroppens regenerering. Som jag insett av forskarna på området, har fastan stor betydelse, man eller kvinna med samma fördelar.

Eftersom jag råkar befinna mig i gruppen äldre, äldre dvs. relativt nära 90-årsgränsen, har jag visserligen rekommenderats daglig fasta, kör huvudsakligen 17: 7, vill jag inte ifrågasätta längre fasta - jag är övertygad om fördelarna. I mitt fall måste jag äta en del över mättnadsgränsen, dock inte till proppmätt, för att inte gå ner i vikt. På det viset har jag kunnat hålla jämn vikt de senaste tre åren. Längre fasta skulle möjligen vara problematisk och innebära viktsminskning. Autofagin vill man ju hålla på lagom nivå. Det är möjligt att jag prövar lite längre fasta men eftersom jag håller på med nödvändig muskelträning, får längre fasta vila tills vidare.69611791_starkman.jpg.3ddd553de18820fc75603c5a7ea6d628.jpg

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ligger runt idealvikt som du vekar göra och är ute efter en ännu "snyggare" kropp så säger min instinkt att det är bättre att försöka träna lite mer istället för att försöka fasta bort 2 kilon.

Sen är vi ju alla unika individer så vi reagerar lite olika på allt men om du t ex börjar få en lite mer oregelbunden menstruationscykel och kosten egentligen är det enda du ändrat på så skulle jag "lugna" mig lite med fastandet.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om att män och kvinnor reagerar lika när det gäller fasta. Speciellt inte kvinnor i fertil ålder. Det kan även gälla kalorirestriktion. Vill man ha en  fungerande menscykel gäller att få bra näring och ej alltför hård träning.

En intressant podd för er män: https://4health.se/217-jonas-bergqvist-funktionsmedicin-for-man-i-medelaldern-och-deras-narmaste

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Cederulla sade:

ej alltför hård träning

Jag blir alltid lite orolig när man säger att det finns en risk med träning ... ett av de största problemen idag är att människor rör sig på tok för lite.

Sen finns det en del ( en inte helt obetydlig minoritet) som tränar väldigt mycket och kanske till och med för mycket om man tittar på fertilitet som en parameter. 

Jag har inte läst på detta men jag tvivlar på att det finns några egentliga risker för fertiliteten om man genomför 3-4 träningspass i veckan och det finns många vinster för hälsan att göra det.

Så för att komma till en kommentar till det du skrev. 😉 Om man med alltför hård träning menar 5 ggr eller mer per vecka då kan man vara uppmärksam på eventuella problem med menscykeln, tror jag.

Tränar man mindre än 2 gånger per vecka och rör sig allmänt lite så ska man nog ta sig en funderare på hur bra kroppen kommer att må när man blir äldre.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du tränar. Om vi enbart tittar på feriliten så avråder  många för exvis löpning där du ligger på en hög pulsnivå. Det är framförallt sådana som jobbar med kvinnor som inte blir gravida som ser detta mönster. En del kvinnor äter både för lite och tränar hårt. Vissa kan ha sin mens borta länge. En del upp till 2år och mer. Äter du bra och tränar som du föreslog 2 till tre ggr i veckan är normalt inga problem.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Peter B sade:

Jag blir alltid lite orolig när man säger att det finns en risk med träning ... ett av de största problemen idag är att människor rör sig på tok för lite...

...Tränar man mindre än 2 gånger per vecka och rör sig allmänt lite så ska man nog ta sig en funderare på hur bra kroppen kommer att må när man blir äldre.

Den medvetna tränningspassivitet som jag tillämpade under 2 ½ år efter LCHF-start, visade främst att kostvalet överträffar alla andra parametrar, vad gäller att rätta till eller förstöra kroppens inre - förutom muskeluppbyggnaden. Med det tillägg som min träningen nu tillför, finns ingen tvekan om att träningstillskottet kommer in som en god tvåa. I stort sett kan man våga påstå att någon form av daglig träning aldrig är fel. Så båda dina påpekanden är klart relevanta.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fastat i flera år, och som du upplevt att det skänker välbefinnande. Under hösten har jag testat en ny approach Datadriven fasta

Idén med databaserad fasta är att lära känna sin kropp för att hitta den minsta effektiva dos fasta som ändå ger resultat, till exempel viktnedgång, lägre andel kropps­fett. Databaserad fasta utgår från blodsockernivån. Att mäta blodsockret innan måltid blir ett verktyg för att förstå om det man känner är äkta hunger eller bara ett sug. Det kan ge kontroll över ätandet utan att behöva räkna kalorier.

Det finns gratis informationsmaterial, en FB-grupp med aktiva coacher. De som driver projektet är noga med att man ska äta näringstät mat när man väl äter, och inte fasta så länge att man gör dåliga matval.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tureborgaren

När jag, som äldre, äldre inledde min LCHF-bana, kunde jag snabbt konstatera min diabetes 2 sedan 12 år tillbaka försvinna bl.a. genom koll via blodsockermätning. Visade sig också tydligt via Werlabs blodtest. Efter det första halvårets fem kilos förlust, befann jag mig i trivselvikt. Dock insåg jag snart att jag under tiden ätit något lite för lite fett. För att minska risken för alltför mycket auotofagi fick jag öka fettintaget. Därefter har jag fortsatt hålla kroppsvikten konstant - hur lätt som helst.  

Som bästa underhållande test för mig,  visade sig dock min KETONIX vara. Ketosnivån är ju trots allt den väsentliga att hålla uppsikt över, så att den håller sig tillräckligt hög. Genom att sätta den i relation till mättnadskänsan, kunde jag hålla min vikt konstant - det har funkat bra under nu tre år. Min fasta har begränsats till 17:7, efter rådet att man i hög ålder gör bäst i att inte överdriva fastan.  Nog har jag funderat på att öka fastan men det har aldrig blivit av, kanske delvis beroende på att allt redan känns bra. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-21 at 18:49, 1992 sade:

2) Förstör min hormonbalans/fertilitet. 

Mitt bidrag till diskussionen blir kring detta; All stress påverkar detta område, frågan är var DIN gräns för olika stressorer ligger. Fasta är en form av svält men det är naturligt för oss människor att vara utan mat ibland, därför har kroppen utvecklats så att den klarar det (tills nästa gång jaktlyckan är med oss). Det jag menar är alltså att "mer inte nödvändigtvis är bättre", utan det handla om balans. Så om du i din önskan att minska i vikt förlänger fastorna och därmed går över din gräns, ja då kommer din fråga nummer två bli konsekvensen.
När jag gick över till lågpulsträning (MAF), så formades min kropp om. Jag stod still i vikt men kroppen blev slankare, och det beror på att hormonerna påverkades. Precis som Peter och Cederulla pratar om ovan så är träning fantastiskt för att forma kroppen men även där finns en gräns där din fråga nummer två kan påverkas i fel riktning. 
Hur viktigt är massan för dig, alltså din vikt kontra dina mått? Har de också förändrats? De är ofta ett bättre mätetal än vikten. Var på kroppen ev extra massa sätter sig är också bra ledtrådar till om nåt är i obalans (eftersom viktregleringen som sagt är hormonell). https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske lite tråkig men 2 kg säger inte så mycket. Vågen visar ju en total vikt. Du drar genast en slutsats att det handlar om 2 kg ren fett och de flesta du pratar med bekräftar detta gärna. I den moderna samhället vill ingen gå upp i vikt och om siffran på vågen rör sig uppåt så måste det vara fett. Är det så säkert? Det behöver inte vara det. Det kan vara vatten, muskelmassa eller benmassa eller mängden mat som är kvar i dina tarmar eller en kombination av alla. Två kilo är inte mycket och vikten kan röra sig upp och ner. En kroppsskanning skulle kunna ge bättre svar på det om du hade en annan skanning gjort tidigare att jämföra med.

Du säger att du äter liberal LCHF. Stärkelse binder mer vatten. Om man tillfälligt ätit mer liberalt än vanligt så kanske binder man mer vatten. Om det pågår en infektion eller inflammation i kroppen pga höstförkylningar så kan kroppen tillfälligt binda mer vätska för att hantera det. Om du har börjat träna mer så kan kroppen också binda mer vätska efter träning för att reparera muskelbristningar etc.   

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...