yvoimse Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Jag har ätit camebridge shaker i 6 veckor för att snabbt gå ner i vikt inför en operation. Tyvärr klarade inte min kropp av det och läkaren sa att jag måste byta diet. LCHF skulle ju passa mig bra då. Nu undrar jag vad som hände de första dagarna ? Jag har på 3 dgr gått upp 2,5 kg och då har jag följt den striktaste av dieterna. dvs inga kolhydrater alls och ändå ? Någon som kan förklara det ? Jag fortsätter givetvis ett tag till, jag har ju bara hållit på i 4 dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Yes, tålamod är det som gäller. Vanligtvis brukar folk tappa ett par kilo i vätska de första veckorna, men jag antar att det är väldigt individuellt. Hur äter du på en dag om jag får fråga? Finns ju en hel del dolda kolhydrater överallt det är svårt att inte äta några kolhydrater alls (och inte heller nödvändigt).Sen vet jag inte om en övergång från Cambridge kan göra en skillnad här i och med att kroppen kanske går på sparlåga efter en tids svält. Ge inte upp, de första veckorna är jobbigast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Efter att ha levt på camebridge är det här plättlätt . Jag har ätit ägg o bacon eller bulgarisk yoghurt med lite sura hallon i till frukost, kaffe med grädde till det. Lunch idag tex stekt spenat, tomat och brieost. Strödde över lite parmesanost och guacamole till. Middag igår var kyckling med avocado, tomat, sallad, keso och så olivolja på det. Kaffe med grädde. På kvällen åt jag ca 75 gram räkor . Tänkte just på att kanske camebridgen så länge gjort att kroppen inte svarar som den borde med en gång. Jag fick ju helt plötsligt högt blodtryck och mitt hjärta höll på att hoppa ur kroppen, de hittade inte ngt annat fel utan kopplade det till svältkuren. Jag har ju levt under ganska hård stress hela vintern av andra anledningar och tydligen sa kroppen stopp där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Det där låter väl bra och gott om det är rimliga mängder. Guacamolen, hemgjord eller köpt kemikalieröra med stärkelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Hm, tänk på att yoghurt är en kolhydrat fälla och lika så hallon, det brukar gå bra i rimliga mängder men kolhydraterna brukar springa iväg ganska snabbt. Samma sak när det kommer till grädde. Även grönsaker innehåller en del kolhydrater (om än bra sådana), det är när allting adderas som det blir mycket av det. Tänk såhär, 1 dl yoghurt 4g kolhydrater / 100 g (kan dock innehålla mer eller marginelt mindre...), grädde 3g/100g, tomat och hallon 4g/100 g.Så allt handlar om mängden man äter. Tex En frukost bestående av 2 dl yoghurt och 1/2 dl hallon ger 10 g kolhydrater, stekta grönsaker till lunch (100 g tomat, 100 g spenat) ger 6g kolhydrater och sedan något liknande till middag och du är redan uppe över 20g kolhydrater. Vilket är helt ok, men inte speciellt strikt.Kyckling är bra, men innehåller inte speciellt mycket fett, där kan det vara bra att komplettera med smör eller liknande. Tänk att du ska dra ner på kolhydraterna och ersätta kalorimängden de gav med fett istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Efter att ha levt på camebridge är det här plättlätt . Jag har ätit ägg o bacon eller bulgarisk yoghurt med lite sura hallon i till frukost, kaffe med grädde till det. Lunch idag tex stekt spenat, tomat och brieost. Strödde över lite parmesanost och guacamole till. Middag igår var kyckling med avocado, tomat, sallad, keso och så olivolja på det. Kaffe med grädde. På kvällen åt jag ca 75 gram räkor . Tänkte just på att kanske camebridgen så länge gjort att kroppen inte svarar som den borde med en gång. Jag fick ju helt plötsligt högt blodtryck och mitt hjärta höll på att hoppa ur kroppen, de hittade inte ngt annat fel utan kopplade det till svältkuren. Jag har ju levt under ganska hård stress hela vintern av andra anledningar och tydligen sa kroppen stopp där. Det du räknar upp tycker inte jag är speciellt strikt . Ät kött fisk ägg kyckling och fett då är det strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Som Zara skriver är mjölkprodukterna ofta en "fälla". Om varför just mjölkprodukterna ibland stoppar viktminskning tviste de lärde. Dock verkar just smör funka för de flesta. Många använder ekologiskt kokosfett i kaffe/te istället för grädde. Jag gillar det som smakar kokos (även om jag gillar grädden bättre...)Silverpaketet innehåller härdat fett så det vill de flesta av oss inte ha. Jag stannade i vikt när jag lade om kosten till skillnad från innan när jag stod och svängde i ett 10kg-intervall. Där har jag stått sen dess, i drygt 2år nu. Jag har märkt att på mig rubbas stilleståndet i vikten av att jag utesluter just mjölkprodukter och ska jag "fuska", dvs äta lite mer kolhydrater än 20g en dag så påverkar inte nötter det men däremot choklad (70%). Till sist, som nämnts i andra kommentarer, så behövs tålamod. Det är långt ifrån alla som rasar en massa i vikt direkt. Önskar dig lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Här finns en annan tråd om övergång från Cambridge: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1273-orolig-%C3%B6verg%C3%A5ng-fr%C3%A5n-2v-cambridge-till-lchf/?hl=%2Bcambridge#entry16024 En sak som nämns där är just att man troligen går upp lite från början eftersom man med pulverdiet helt tömmer kroppen på fast föda och när man äter mat fylls magsäck och tarmar igen. Ge det lite tid så kommer viktminskningen igång. Det är också en bra idé att använda måttband och inte bara våg när man mäter framgång, ibland syns det nämligen mer på måtten än på vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Det du räknar upp tycker inte jag är speciellt strikt . Ät kött fisk ägg kyckling och fett då är det strikt. Efter den smäll jag just fick är det nog inte så klokt att genast gå över till helt strikt LCHF, det får nog bli ngn veckas övergång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Som Zara skriver är mjölkprodukterna ofta en "fälla". Om varför just mjölkprodukterna ibland stoppar viktminskning tviste de lärde. Dock verkar just smör funka för de flesta. Många använder ekologiskt kokosfett i kaffe/te istället för grädde. Jag gillar det som smakar kokos (även om jag gillar grädden bättre...)Silverpaketet innehåller härdat fett så det vill de flesta av oss inte ha. Jag stannade i vikt när jag lade om kosten till skillnad från innan när jag stod och svängde i ett 10kg-intervall. Där har jag stått sen dess, i drygt 2år nu. Jag har märkt att på mig rubbas stilleståndet i vikten av att jag utesluter just mjölkprodukter och ska jag "fuska", dvs äta lite mer kolhydrater än 20g en dag så påverkar inte nötter det men däremot choklad (70%). Till sist, som nämnts i andra kommentarer, så behövs tålamod. Det är långt ifrån alla som rasar en massa i vikt direkt. Önskar dig lycka till! Jag ska se om jag kan få tag i kokosfett här på hälsokosten , Anledningen till joghurt nu i början är min IBS mage som brukar slå bakut när jag byter kost. Den kan jag nog ta bort snart. Anledningen till att jag vill gå ner är att jag ska opereras, en stor operation som de inte gör förrän jag har gått ner 10 kg till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Det där låter väl bra och gott om det är rimliga mängder. Guacamolen, hemgjord eller köpt kemikalieröra med stärkelse? Efter camebridgekuren så är inga stora portioner aktuella längre, jag blir fort mätt nu. Guacamole gör jag själv eller köper den som är utan tillsatser alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Hm, tänk på att yoghurt är en kolhydrat fälla och lika så hallon, det brukar gå bra i rimliga mängder men kolhydraterna brukar springa iväg ganska snabbt. Samma sak när det kommer till grädde. Även grönsaker innehåller en del kolhydrater (om än bra sådana), det är när allting adderas som det blir mycket av det. Tänk såhär, 1 dl yoghurt 4g kolhydrater / 100 g (kan dock innehålla mer eller marginelt mindre...), grädde 3g/100g, tomat och hallon 4g/100 g. Så allt handlar om mängden man äter. Tex En frukost bestående av 2 dl yoghurt och 1/2 dl hallon ger 10 g kolhydrater, stekta grönsaker till lunch (100 g tomat, 100 g spenat) ger 6g kolhydrater och sedan något liknande till middag och du är redan uppe över 20g kolhydrater. Vilket är helt ok, men inte speciellt strikt. Kyckling är bra, men innehåller inte speciellt mycket fett, där kan det vara bra att komplettera med smör eller liknande. Tänk att du ska dra ner på kolhydraterna och ersätta kalorimängden de gav med fett istället. Hm, tänk på att yoghurt är en kolhydrat fälla och lika så hallon, det brukar gå bra i rimliga mängder men kolhydraterna brukar springa iväg ganska snabbt. Samma sak när det kommer till grädde. Även grönsaker innehåller en del kolhydrater (om än bra sådana), det är när allting adderas som det blir mycket av det. Tänk såhär, 1 dl yoghurt 4g kolhydrater / 100 g (kan dock innehålla mer eller marginelt mindre...), grädde 3g/100g, tomat och hallon 4g/100 g. Så allt handlar om mängden man äter. Tex En frukost bestående av 2 dl yoghurt och 1/2 dl hallon ger 10 g kolhydrater, stekta grönsaker till lunch (100 g tomat, 100 g spenat) ger 6g kolhydrater och sedan något liknande till middag och du är redan uppe över 20g kolhydrater. Vilket är helt ok, men inte speciellt strikt. Kyckling är bra, men innehåller inte speciellt mycket fett, där kan det vara bra att komplettera med smör eller liknande. Tänk att du ska dra ner på kolhydraterna och ersätta kalorimängden de gav med fett istället. Jo jag vet om yoghurten men med min mage måste man ta alla omläggningar av kost lite försiktigt annars slutar det på dropp. Jag tog t ex en msk hallon , en halv tomat, 50 gr spenat. Jag äter inte så mycket nu efter camebridgen, blir fort mätt. Ska försöka hitta kokosfett hos hälsokosten här, jag bor ju på en ö och allt finns inte att få här. Får köpa när jag far över havet annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Jo jag vet om yoghurten men med min mage måste man ta alla omläggningar av kost lite försiktigt annars slutar det på dropp. Jag tog t ex en msk hallon , en halv tomat, 50 gr spenat. Jag äter inte så mycket nu efter camebridgen, blir fort mätt. Ska försöka hitta kokosfett hos hälsokosten här, jag bor ju på en ö och allt finns inte att få här. Får köpa när jag far över havet annars. Det var mer en reaktion på att du skrev att du åt väldigt strikt, vilket du i mina ögon inte har gjort. Att äta en strikt LCH kost innebär i mina ögon att man äter mer fett och kött än grönsaker och mjölkprodukter. Jag tror även som någon annan skrev tidigare att återinförandet av fast föda kan vara bidragande till viktuppgången, just för att det nu faktiskt finns någonting som ligger i magen Men som sagt, ge inte upp utan ge det lite tid så ska du se att det blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Det var mer en reaktion på att du skrev att du åt väldigt strikt, vilket du i mina ögon inte har gjort. Att äta en strikt LCH kost innebär i mina ögon att man äter mer fett och kött än grönsaker och mjölkprodukter. Jag tror även som någon annan skrev tidigare att återinförandet av fast föda kan vara bidragande till viktuppgången, just för att det nu faktiskt finns någonting som ligger i magen Men som sagt, ge inte upp utan ge det lite tid så ska du se att det blir bra! jag har ätit mera fett, tex ätit hemlagat kryddsmör till kycklingen, stekt i smör, ringlat olivolja över salladen osv. men yoghurten var absolut nödvändig de första dagarna, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 jag har ätit mera fett, tex ätit hemlagat kryddsmör till kycklingen, stekt i smör, ringlat olivolja över salladen osv. men yoghurten var absolut nödvändig de första dagarna, Annars tror jag på det du säger om att övergången kanske blir lite av en chock , det kommer fast föda som det inte gjort på länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Testa appen "näringsguide" eller liknade så får du väldigt bra koll på hur mycket kh du äter. Håll dig under 20g/dag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Jag har gjort ett schema i exel på datan, slår in allt ja äter på www.kostbevakning.se skriver ner kcal, fett, protein, kolisar mm /måltid sen summerar jag ihop allt och ser vad jag gjort rätt/fel och justerar därefter. I samma schema specar ja åxå precis vad min frukost, lunch & middag var så ser man lätt felen. Lycka till //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts