Nils Engström Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 I programmet framställs, det som vi på forumet ser naturligt på, som negativt. Dvs. jägarkulturens fettkultur, den som byggt upp den mänskliga hjärnan, betecknas som mindre lämplig för människans överlevnad. Min känsla, efter att ha hört programavsnittet, var att den verkliga, metabola grunden låg totalt utanför resonemangen. Vad vi nu får lära oss är att: "Vi människor är inte förprogrammerade att äta för att bli gamla" (underförstått hålla oss friska) Istället bär vi med oss sedan 40-tusen år tillbaka en drift att äta fett, sött , salt och krispigt (skadligt) Innebörden är att vi genetiskt tappat lusten för rotfrukter, brödsäd, växtoljor och annat nyttigt https://sverigesradio.se/meny Under den första delen av programmet väntade jag mig en referens till Mai-Lis Hellenius - det halva kilot frukt och grönsaker - men det kom först senare, då som en rekommendation från livsmedelsverket. Det lite skrämmande är att känslan av klimatsmart mat ligger och lurar i bakgrunden med tankar förmedlade på ett naturligt, äppelkäckt sätt, som lätt går in i folks inre. Det allmänna snacket döljer alla väsentliga fakta. Lyssna av inspelningen och beskriv hur ni uppfattar saken! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Har lyssnat fem min på programmet och får direkt negativa vibbar när man hör att de har med Sara Ask. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 22, 2020 Author Share Posted October 22, 2020 Man hör hur gulligt och naturligt allt låter - en trevlig dietist som blandar självklarheter med fulltständigt felaktig attityd till decennier av modern forskning. Bristande kunskap och förståelse eller neglegans? Verkar som om det inre metabola klimatet i kroppen saknar betydelse för att råden skall kunna anpassas till klimataktivismen. Hon är visserligen från Karolinska men eftersom Mai-Lis Hellenius pensionerat sig, borde väl någon förklara att även om socialstyrelsen inte fattat det, är kolesterolmyten död. Alltså att fettet som energimedium är naturligt för människan. Märkligt att dietisterna inte får lära sig skillnaden mellan människans och övriga apdjurs inälvor. Hur förklar de f.ö, att hästens blindtarm är 100 gånger längre än människans? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts