Jump to content

Bevis finns för avsevärda fördelar med viss mängd dagligt alkoholintag

Nils Engström
 Share

Recommended Posts

Det är inte så att jag vill riskera forumets medlemmars hälsa, genom att infoga alkoholhaltiga drycker i er vardag men jag vill ändå rekommendera er att överväga en liten justering i kostrutinen. Alla har ni säkert hört talas om att ett glas rött vin dagligen, statistiskt skulle tala för mindre risk att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar, demens etc..  Detta har tidigare huvudsakligen förklarats med att det röda färgämnet från druvornas skal skulle ha antioxidativ effekt, viket är korrekt. Det tråkiga i sammanhanget är dock att dagsdosen vin som skulle krävas för att ge märkbar antioxidativ verkan uppgår till tiotals liter!

I verkligheten har tidigare studier som gjorts, missat den verkliga orsaken till uppmatta resultat - själva alkoholen i anpassad, relativt liten mängd. I den valda studien, nedan tabellerad, har jag låtit ytterligheterna (absolutisten kontra optimalförbrukaren av alkohol) plus en tredje mellan dessa visa de positiva stegen fram till optimum (den högra kolumnen). Som optimal alkoholkonsumtion för en man brukar anges ett till två glas vin per dag och ett glas för en kvinna.

Medelåldern för deltagarna i studien var 78 år. Vanligt i många studier är att det klart talas om att också människor i medelåldern har klara fördelar av lämpliga mängder alkohol. Fördelarna enligt studien för den med optimala akoholvanor (tabellens högra kolumn) är i själva verket mycket stora.

Förhållandet inom parentes i den punktade uppställningen härunder, visar utfallet i studien (1/n) där n anger relativdata för absolutisten. Exempelvis innebär (1/10) att sjukdomar/problem som kan uppstå, drabbar den som dricker alkohol i optimal mängd till en tiondedel jämfört med absolutisten:

• Avsevärt mindre andel hjärt/kärlsjukdomar (1/4)
  • Diabetes förekommer till 1/10
  • Statiner används till 1/5
  • Dödsfall (1/6)
  • Lätta kognitiva problem (1/7)
  • Demens (1/7)
  • APOE4 (1/5) - ger genetisk risk bl.a. för Alzheimer
  • Alzheimer (1/7)
  • Hjärt/kärlsjukdomar (1/7)
  • Fetma (1/8)
  • Undervikt (1/20) !!!!
  • Mixade sjukdomar   (1/10)
  • Annat (1/5)

1430220605_tabellalkohol1.thumb.jpg.17fa156131fbd31b0bd832104f610656.jpg223124070_tabellalkohpl2.thumb.jpg.248d077137e47ec27abd3db3a52e818f.jpg

Som jag i olika sammanhang påpekat, ser jag ingen anledning att avstå från den bästa kryddan av alla - ett glas rödvin till köttet, inälvsmaten, fågeln  - vitt vin till fisken. En del av min övertygelse ligger i att jag tagit fasta på den statistik som rapporterats under åren långt bakåt i tiden. Nästan utan undantag har alla studier jag följt angivit positiva effekter vad gäller hjärt/kärlsjukdomar, livslängd, kognitiv förmåga, vanlig demens eller i form av Alzheimers sjukdom. 

Refererad studie (27 september 2019) benämns:

Alcohol Consumption and Risk of Dementia and Cognitive Decline Among Older Adults With or Without Mild Cognitive Impairment.

Närmare detaljer hittar ni på:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2752097

P.S.

För att inte missunna någon nöjet att agera djävulens advokat, så lämnar jag den möjligeten öppen tills vidare!

animated-devil-image-0285.gif

• Like 1
  • Thanks 2

On 2020-10-24 at 14:10, Cederulla sade:

Intressant den ska jag titta lite närmare på. 

Fortfarande söker jag djävulens advokater i sammanhanget. Som hjälp i det syftet bör poängteras att vald referensgrupp (absolutisterna) uppvisar avsevärt större andel över- och underviktiga resp. diabetes 2 fall resp. mixade sjukdomar än övriga, som gör det positiva utfallet vid måttlighetsdrickandet särskilt tydligt. Angivelserna i punktlistan överst i startinlägget anger utfallet för alla deltagare i studien.

• Like 1
  • Thanks 1

On 2020-10-24 at 05:36, Nils Engström sade:

Det är inte så att jag vill riskera forumets medlemmars hälsa, genom att infoga alkoholhaltiga drycker i er vardag men jag vill ändå rekommendera er att överväga en liten justering i kostrutinen. Alla har ni säkert hört talas om att ett glas rött vin dagligen, statistiskt skulle tala för mindre risk att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar, demens etc..  Detta har tidigare huvudsakligen förklarats med att det röda färgämnet från druvornas skal skulle ha antioxidativ effekt, viket är korrekt. Det tråkiga i sammanhanget är dock att dagsdosen vin som skulle krävas för att ge märkbar antioxidativ verkan uppgår till tiotals liter!

I verkligheten har tidigare studier som gjorts, missat den verkliga orsaken till uppmatta resultat - själva alkoholen i anpassad, relativt liten mängd. I den valda studien, nedan tabellerad, har jag låtit ytterligheterna (absolutisten kontra optimalförbrukaren av alkohol) plus en tredje mellan dessa visa de positiva stegen fram till optimum (den högra kolumnen). Som optimal alkoholkonsumtion för en man brukar anges ett till två glas vin per dag och ett glas för en kvinna.

Medelåldern för deltagarna i studien var 78 år. Vanligt i många studier är att det klart talas om att också människor i medelåldern har klara fördelar av lämpliga mängder alkohol. Fördelarna enligt studien för den med optimala akoholvanor (tabellens högra kolumn) är i själva verket mycket stora.

Förhållandet inom parentes i den punktade uppställningen härunder, visar utfallet i studien (1/n) där n anger relativdata för absolutisten. Exempelvis innebär (1/10) att sjukdomar/problem som kan uppstå, drabbar den som dricker alkohol i optimal mängd till en tiondedel jämfört med absolutisten:

• Avsevärt mindre andel hjärt/kärlsjukdomar (1/4)
  • Diabetes förekommer till 1/10
  • Statiner används till 1/5
  • Dödsfall (1/6)
  • Lätta kognitiva problem (1/7)
  • Demens (1/7)
  • APOE4 (1/5) - ger genetisk risk bl.a. för Alzheimer
  • Alzheimer (1/7)
  • Hjärt/kärlsjukdomar (1/7)
  • Fetma (1/8)
  • Undervikt (1/20) !!!!
  • Mixade sjukdomar   (1/10)
  • Annat (1/5)

1430220605_tabellalkohol1.thumb.jpg.17fa156131fbd31b0bd832104f610656.jpg223124070_tabellalkohpl2.thumb.jpg.248d077137e47ec27abd3db3a52e818f.jpg

Som jag i olika sammanhang påpekat, ser jag ingen anledning att avstå från den bästa kryddan av alla - ett glas rödvin till köttet, inälvsmaten, fågeln  - vitt vin till fisken. En del av min övertygelse ligger i att jag tagit fasta på den statistik som rapporterats under åren långt bakåt i tiden. Nästan utan undantag har alla studier jag följt angivit positiva effekter vad gäller hjärt/kärlsjukdomar, livslängd, kognitiv förmåga, vanlig demens eller i form av Alzheimers sjukdom. 

Refererad studie (27 september 2019) benämns:

Alcohol Consumption and Risk of Dementia and Cognitive Decline Among Older Adults With or Without Mild Cognitive Impairment.

Närmare detaljer hittar ni på:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2752097

P.S.

För att inte missunna någon nöjet att agera djävulens advokat, så lämnar jag den möjligeten öppen tills vidare!

animated-devil-image-0285.gif

Iomed att du lämnat öppet för "djälvulens advokat" så tar jag på mig den rollen!

Dvs, det där med rött vin och reservatrol är en hyp som ofta ofta länkas ihop med medelhavskost!

Bägge är hyper, de funkar bättre när man lever vid medelhavet.. iallafall förr i tiden, vilket jag kommer till så småningom!

Iallafall, ju längre bort från Medelhavet man kommer, ju sämre funkar samma diet!

Finns indikationer på att gammaldags Nordeoropeisk diet funkar bättre.. i Norden?

"Ett hälsosamt urval av nordeuropeisk husmanskost ger ännu bättre hälsa än medelhavsdieten, visar en holländsk studie. Nu undersöker forskare om det är vår svenska husmanskost som gjort oss till ett av de mest långlivade folken på jorden."

https://www.svd.se/husmanskost-nyttigare-an-medelhavsdiet

Iallafall, i Holland dricker de snaps och i Sverige brännvin, litta samma smörja.

Det visar sig att det är alkoholen som är så välgörande?

I själva verket så visar det sig att det är alkoholintaget i en social kontext som är avgörande.

Dvs runt medelhavet är det kutym att dricka ett (1) glas vin till maten.. var förr iallafall?

Och i lite Nordligare länder så kunde man ta en snaps, för välbefinnande och matsmältning!

Dvs det man mätt är som regel alkoholkonsumtion, i en viss social kontext/kultur.. för personer med goda förhållanden!

Skit samma.. det är inget fel på alkohol under social kontroll, det är ett njutningsmedel, det är dock tveegat, för finns inte de sociala reglerna där så är det inte alltid lika bra!

• Like 5

1 timme sedan, Zepp sade:

ju längre bort från Medelhavet man kommer, ju sämre funkar samma diet!

Appropå avstånd. Påminner om vininköparen från USA på inköpsresa i Europa. Han träffade på ett utsökt vin som han beställde. Efter ankomsten till USA i tank, buteljerades det och såldes via butik med reklam om dess utsökta smaksensation.

Det visade sig dock att uppskattningen uteblev - en flopp alltså.

Det uppköpande företaget klagade då hos leverantören, som tydligen inte visste vilken transport vinet utsatts för. När det blev klart att det transporterats per fartyg till USA kom den för leverantören självklara informationen:

- vårt vin är ett lokalt vin - det kan bara transporteras korta sträckor - så långt per fartyg till USA fungerar inte. För långt bort alltså för att kunna behålla smaken.

För att återkomma till rödvinet, som i rader av studier ansetts vara nyttigt, förklarat med den antioxidativa effekten som ligger i druvskalet. Fördelarna med den lilla mängden rödvin, visar sig dock helt enkelt ha med alkoholinnehållet att göra - inget annat. Dvs. fungerar även med vitt vin eller en drink. Förutsättningen är bara att alkoholmängden inte överstiger den i ett glas om dagen för kvinnor eller två för män (dos/repons relaterat till normal kroppsvikt förmodar man). Detta på liknande sätt som brukar anges för fruktos, innan levern reagerar. Hur mycket jag kan relatera min ökning av HDL-kolesterolet (från 0,9-1,4) till LCHF resp. rödvinet kan man fråga sig. En liten mängd alkohol deltar i den processen, som ett av de få kända HDL-förändrande sambanden. Att jag  samtidigt satte ut statinerna, kan också ha medverkat. Dock är LCHF sannolikt den mest aktiva komponenten.

• Like 2

Minns tidigt 70 tal när jag i utbildningen var med på min första obduktion. Mannen i fråga var  alkoholist som tagit sitt liv. Men minns ännu läkarens ord, kolla ordentligt på kärlen. Så här rena kärl har inga andra karlar i 50 årsåldern. Tyvärr ger det andra defekter med den konsumtionen.

• Like 4
  • Thanks 2

On 2020-10-31 at 20:11, Cederulla sade:

Minns tidigt 70 tal när jag i utbildningen var med på min första obduktion. Mannen i fråga var  alkoholist som tagit sitt liv. Men minns ännu läkarens ord, kolla ordentligt på kärlen. Så här rena kärl har inga andra karlar i 50 årsåldern. Tyvärr ger det andra defekter med den konsumtionen.

Statistiskt förefaller alkohol i små mängder har viss fysiologisk betydelse i positiv mening - problemet är alltid stt den mänskliga hjärnan har svårigheter med att förstå innebörden av lite.

P.S.

Ryssarna var tidigare på gång med en metod att rensa blodkärlen (tanken vara att därigenom föryngra kroppen och öka livslängden). Jag vill minnas att det var någon gång på 1960-talet. Sannolikt hade man tagit fasta på Keys kolesterolhypotes - att kolesterolet pluggade igen blodkärlen. Med tanke dels på läkarens påpekande om de rena blodkärlen, dels på den vitt spridda alkoholanvändningen i Ryssland, kan man undra om det var alkohol man tänkte använda. 😇

• Thanks 1

3 timmar sedan, Cederulla sade:

Intressant är att man överhuvudtaget tar upp frågan. I vanlig ordning ser man dock på nackdelar och risker. Intressantare är om en liten, bestämd mängd alkohol kan ha direkt positiv betydelse. Korrelationsstudier är alltid tveksamma, eftersom verkliga konsumitionsnivåer mycket väl kan vara friserade av försökspersonerna. Tolkningen kommer ofta att påverkas av alkoholpolitiska synpunkter i stil med:

"skulle vi med ett enda ord bedöma alkohol efter nyttoperspektivet, riskerar vi en spridning av uppfattningen att alkohol generellt skulle vara hälsosamt".animated-alcohol-image-0080.gif

• Thanks 1

Jag är inte intresserad av frågan så jag ger mig inte in i diskussionen eftersom jag inte tål alkohol alls längre (får huvudvärk långt innan första glaset är urdrucket) men lyssnade på en intressant pod igår med MAF-inspiratören Floris där han intervjuade Triathlon Taren och de diskuterade kopplingen HRV, Heart Rate Variability, och alkohol (till alkoholens nackdel). Kan kanske vara en intressant pusselbit för den intresserade. https://extramilest.com/blog/triathlon-taren-on-heart-rate-training-for-running-cycling-and-swimming/

• Like 2