Lasse Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Har levt med LCHF i snart 1.5 år. Mår fantastiskt och kommet aldrig att kunna gå tillbaka till det kolhydrat frosseri jag tidigare bedrev. Inget jag heller saknar. Har flera kompisar som har diabetes. Både 1och 2. Har nu försökt en tid att leda in dom på LCHF kosten. Har googlat mycket i ämnet men när jag stötte på detta blev jag riktigt mörkrädd. Hur kan man med dagens vetenskap och kunskap resonera på detta helt korkade sätt: http://www.perfecthealth101.net/diabeteskost.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 En jag känner med typ 1 diabetes gick över till LCHF för ett drygt år sedan efter att i decennier ätit den kost man rekommenderar på sidan du länkade till. Stabilare blodsocker och kraftigt minskat insulinbehov blev resultatet. Såg förresten att de hänvisar till studier från 20- och 30-tal för att "bevisa" att fett orsakar diabetes... på den tiden var de flesta överens om att det enda som (innan insulinet upptäcktes) kunde rädda livet på typ 1:or ett tag i alla fall var ketogen kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Det finns maanga fel paa denna sida. T ex fettabellen paastaar att smör innehaaller 100 % fett. Rätt svar är ca 80 %. Hamburgarkött (man menar väl köttfärs?) innehaaller 55 - 65 % fett enligt tabellen. Saa fet köttfärs har jag aldrig hört talas om. Nötter och frön paastaas innehaalla 60 - 90 % fett. Det är ocksaa överdrivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ärligt, är det ett skämt eller!??? Endast tio nötter och en matsked olja per dag. Så lite fett som möjligt...detta är ju inte okej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Det finns maanga fel paa denna sida. T ex fettabellen paastaar att smör innehaaller 100 % fett. Rätt svar är ca 80 %. Hamburgarkött (man menar väl köttfärs?) innehaaller 55 - 65 % fett enligt tabellen. Saa fet köttfärs har jag aldrig hört talas om. Nötter och frön paastaas innehaalla 60 - 90 % fett. Det är ocksaa överdrivet. Det är energiprocent. Av energin i smör kommer 100% från fett I övrigt kan den websidan lämnas därhän som veganpropaganda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts