Jump to content

Fakir

Athenasmatte

Recommended Posts

Vad jag vet så innebär fakir att "nolla" dvs. att utesluta alla kolhydrater och alltså bara äta kött, fågel, fisk och skaldjur. Dock tror jag även ägg och smör är okej eftersom de innehåller så få mängder kolhydrater. Fläsksvål borde väl således vara okej då det inte innehåller några kolhydrater. Mejerivaror (utan smör då, tydligen) är inte okej så ost borde vara uteslutet men med tanke på att ost inte innehåller några kolhydrater så borde det vara okej i vissa kretsar? (om det är en ost utan kolhydrater såklart.)   

I vilket syfte tänkte du testa fakir?  

Har problem med hård mage, så jag tänkte först att det kanske skulle hjälpa att utesluta mejerivaror. Men nu tänkte jag att jag börjar med fakir (utan mejeri) för att sedan successivt införa diverse olika kolhydratkällor (grönsaker, nötter, kanske eventuellt ost etc.) för att ta reda på exakt vad det kan vara som gör att jag blir hård i magen. Har testat magnesiumtillskott, men det hjälper inte =(

Har problem med hård mage, så jag tänkte först att det kanske skulle hjälpa att utesluta mejerivaror. Men nu tänkte jag att jag börjar med fakir (utan mejeri) för att sedan successivt införa diverse olika kolhydratkällor (grönsaker, nötter, kanske eventuellt ost etc.) för att ta reda på exakt vad det kan vara som gör att jag blir hård i magen. Har testat magnesiumtillskott, men det hjälper inte =(

Har du provat kokosolja i kaffe? Brukar göra susen för mig. Annars så låter det som en bra idea att prova fakir och intoducera kolhydrater långsamt, fast jag undrar om det verkligen hjälper mot hår mage. Men prova, kan ju inte göra skada ;) 

• Like 1

Har du provat kokosolja i kaffe? Brukar göra susen för mig. Annars så låter det som en bra idea att prova fakir och intoducera kolhydrater långsamt, fast jag undrar om det verkligen hjälper mot hår mage. Men prova, kan ju inte göra skada ;)

Ja, jag brukar faktiskt dricka kaffe med kokosfett på morgonen (fast jag egentligen inte tycker om kaffe  :unsure: - tvingar i mig det för magens skull!!). Det hjälper just för morgonen, men resten av dagen är jag oftast hård i magen. Tror dock att det skulle hjälpa att dra ner på mjölkprodukter (äter ganska mycket ost!). Jo, att börja med Fakir och sen introducera olika kolhydratkällor för att ta reda på vad magen reagerar på går nog snabbare än att testa ta bort varje sak för sig!

Ja, jag brukar faktiskt dricka kaffe med kokosfett på morgonen (fast jag egentligen inte tycker om kaffe  :unsure: - tvingar i mig det för magens skull!!). Det hjälper just för morgonen, men resten av dagen är jag oftast hård i magen. Tror dock att det skulle hjälpa att dra ner på mjölkprodukter (äter ganska mycket ost!). Jo, att börja med Fakir och sen introducera olika kolhydratkällor för att ta reda på vad magen reagerar på går nog snabbare än att testa ta bort varje sak för sig!

Jo precis, då får du ju snabbt reda på vad som triggar igång det när du börjar introducera kolhydratskällor igen. Jag hoppas det går bra!

Lycka till! 

Fakir kallas den typen av lågkolhydratkost som utesluter alla kolhydrater. Godkända livsmedel är alla typer av kött, fågel, fisk, ägg, smör och olja.

OBS! Välj bort all färdigmat och halvfabrikat som pannbiffar, fiskpinnar och charkprodukter. Sådana produkter innehåller tillsatser som inte är bra för hälsan.

Det bästa är att välja ekologisk mat, då du då undviker att få i dig rester av bekämpningsmedel, växtgifter och annat onyttigt som finns i konventionellt producerad mat. Det går bra att äta C-vitamintillskott under fakirperioden.

Om man inte är så förtjust i kaffe, så kan man göra en äggmjölksdrink med kokosolja. Mixa 2-3 ägg, 2-3 msk smör, 2-3 msk kokosolja och hett vatten. Ett utmärkt val under fakirperioden. Personligen så erhåller jag mycket bra resultat av fakir, som längre mättnadskänsla, och mina magmuskler är nu äntligen synliga. Fettet rinner av från kroppen i turbofart...