Gå till innehåll

Börja med strikt (keto) eller liberal diet ?


Recommended Posts

Jag behöver gå ner rint 15 kg ,och har bestämt mig att börja med keto dieten. Förstår att Keto är strikt lchf,men blir lite förvirrad över vad man bör börja med. Om man är van att äta mycket kolhydrater , är det då bäst att chocka kroppen och köra strikt (keto diet) direkt i någon vecka och sen gå över till lite mer liberal lchf, eller ska man börja med liberal lchf för att vänja kroppen och sen gå över till strikt när man inte längre får den viktminskning man önskar ? 
Förstår att det är individuellt ,men kanske finns det ändå något mönster man kan följa.

 

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-27 at 13:17, Izabell80 sade:

Jag behöver gå ner rint 15 kg ,och har bestämt mig att börja med keto dieten. Förstår att Keto är strikt lchf,men blir lite förvirrad över vad man bör börja med. Om man är van att äta mycket kolhydrater , är det då bäst att chocka kroppen och köra strikt (keto diet) direkt i någon vecka och sen gå över till lite mer liberal lchf, eller ska man börja med liberal lchf för att vänja kroppen och sen gå över till strikt när man inte längre får den viktminskning man önskar ? 
Förstår att det är individuellt ,men kanske finns det ändå något mönster man kan följa.

 

 

Börja med strikt.. dvs främst för att lära dig principerna, nya recept, nya matvanor, nya måltidsrutiner och nya inköpslistor.

Dvs sikta på strikt i en vecka, det tar iallafall 3-4 veckor på strikt för kroppen att anpassa sig.. under tiden lär du dig en hel del om mat, näringslära och hur din kropp reagerar på det hela.

Är du frisk i övrigt så är det ingen nackdel att chocka kroppen, psyket och hela tänket kring mat och ätande.. det blir litta samma chock som att börja träna.

Väldans många mår skit den första veckan, man luktar död råtta ur munnen och det känns som man bär en riddarustning, och det är då att betrakta som goda tecken.. det är litta tecken på att man borde ha gjort det här för länge sedan.

Alla slirar vi i början, men sikta mot himmelen så kanske man träffar i trädtopparna?

För mig tog det tre månader innan jag fattade, fördelen var väl att jag slapp värsta omställningsymptomen.

Oså kan jag avslöja en hemlighet.. LCHF/Keto är ingen magisk diet där alla kilona rinner av en.

Utan det handlar mer om hur din kropp reagerar, din homeostas, dina egna preferenser, din sociala kontext.

Såå, det är ändå kalorier in och ut som gör skillnaden, tanken med LCHF/Keto är att man lever längre på lagrade kalorier, det mesta du äter lagras i din kropp efter en normal måltid.. dvs man blir inte hungrig fören lagren börjar gå ner.

Oså blir man udda, vanligt är att man bara äter 1-2 måltider per dag, inget däremellan, bara vatten, kaffe eller te.

Börja med omställningen, den tar iallafall 3-4 veckor!

Nu verkar det som att det är helvetet på jorden, det är det inte förutom kanske första veckan.. för vissa med metabola problem.

Utan grejen är att man får lov att äta svingod mat, varje dag, och den första veckan skall man bara äta, utan att kolla så noga, när kroppen ställer om sig så infinner sig som regel även aptitregleringen/måltidsportionerna/måltidsfrekvensen.

Ett gott tecken efter 3-4 veckor är att man blir svinhungrig strax innan nästa planerade måltid serveras!

 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-28 at 18:41, Zepp sade:

1. sikta på strikt i en vecka, det tar iallafall 3-4 veckor på strikt för kroppen att anpassa sig.. under tiden lär du dig en hel del om mat, näringslära och hur din kropp reagerar på det hela.

 2. LCHF/Keto är ingen magisk diet där alla kilona rinner av en.man får lov att äta svingod mat, varje dag, och den första veckan skall man bara äta, utan att kolla så noga, när kroppen ställer om sig så infinner sig som regel även aptitregleringen/måltidsportionerna/måltidsfrekvensen.

3. Ett gott tecken efter 3-4 veckor är att man blir svinhungrig strax innan nästa planerade måltid serveras!

Om jag skulle ta fasta på något som jag kan relatera till som särskilt intresserade mig den där dagen i september 2017, då allt var klart för LCHF-slart:

  • några hundratal studietimmar genomlöpta (även på vegansidan)
  • genomgång av "matnyttig" info på kostdoktorn
  • avlyssning av kloka ord på forumet
  • Werlabstudierna från tidigare normalkosttid klara
  • kompletterade inköp sedan någon vecka tillbaka
  • kampen kunde inledas. 

I det ögonblocket jag slog näven i bordet för att inleda kostväxlingen, var jag helt klar på att LCHF hade kommit för att stanna i min kropp och mitt psyke. Den eventuella svårigheten att kunna hålla den fasta linjen, viftades bort. Det här skall gå.

Resten är historia:

Vad gällde mitt huvudsakliga sjukdomstillstånd (diabetes 2), insåg jag ganska snart att medicineringen var meningslös, så den sattes ut. Mina data när jag inledde LCHF och dess verkan har jag visat tidigare:

450653478_ScreenHunter_2336Aug_2323_01.jpg.24172e6ebb296fa3ef5e5073248614f7.jpg

Dessa data och normalt fastesocker säger det mesta - att jag kontinuerligt körde strikt LCHF. När jag anskaffat en KETONIX kunde jag kontrollera min ketosnivå, som jag förvånat lätt kommer i och ur.  Att min kurva gått lite uppåt mot slutet är helt medvetet avkall för att se var gränserna går. Mina celler insulinkänslighet är utmärkta.

För att relatera till din punkter:

  1. Strikt LCHF fram till januari 2020 under vilken period jag kunde konstatera att informationen via kostdoktorn och dess forum varit korrekt
  2. Följde rekommendationen för äldre, äldre att satsa på 16-17 timmars daglig fasta och två mål mat om dagen. Har fungerat som en klocka under tre år.
  3. Fungerade märkligt nog från första dag

Snart efter start - utsättning av blodtrycksmedicinering och statiner.

Sammanfattat:

Alla tidigare tendenser till ålderssymtom borta (sura uppstötningar, gikt, diabetes, högt blodtryck, samtliga blodvärden perfekta, konstant normalvikt) - kan man begära mer. Det enda att eventuellt  beteckna som avvikande, är att mitt intresse för fördjupade studier (och pigg nog att genomföra dessa) under kvälls- och nattetid, gör att jag kommer sent i säng. Å andra sidan är min sömn djup och effektiv (vaknar pigg med bra REM-sömn som avslutning), så det verkar funka.

P.S.

Mina upprepningar är avsedda för icke-medlemmar som vill höra sig för om LCHF.

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga rätt eller fel. Vissa slutar röka direkt, andra trappar ner först. Samma med kolhydrater. Det är nog utifrån hur man är som person. Har man mycket söt- eller matsug i vanliga fall tror jag att sluta tvärt kan vara hjälpsamt eftersom man ofta har en stark vilja i början som håller emot suget. 

  • Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg sedan till 23:1 fasta varje dag så kommer dina "fluffiga" +15 kilo att dunsta med en himla fart

Klart det kräver lite vilja men när du väl kommit över tröskeln så är du fast i ett nytt tänk

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med OMAD (fasta 23:1) KAN funka men troligen inte. Det är lätt att tro att göra samma tankegroda som med "mindre kalorier". Viktreglering är hormonell så det är dessa vi måste påverka. Sedan KAN det funka, självklart, men det är väldigt individuellt. Utdrag från Mark's Daily Apple:

The majority of women don’t do well on one meal a day.
....
Nor is it that this problem only afflicts women and never men. Plenty of men do it, too, and have bad results. But it shows more quickly in women, who by nature of their reproductive physiology are simply more vulnerable to nutritional insults than men—on average. I explain the reasons this happens in this post on fasting for women. Long story short, because reproduction is far more costly and demanding on a woman’s body than a man’s (conception, pregnancy, nursing); woman are more finely attuned to caloric restriction and fasting. My point is that fasting for most of the day, every day, doesn’t work well for most women—it becomes a constant stressor, driving unhealthy cravings to which you eventually succumb.
....

Here’s what you might try.

Do OMAD with 1000-1400 calories once a week. Twice max. Eat normal—two to three meals—the rest of the days. This way you pulse your fasting and OMAD’ing. You eat normal amounts of calories for five days a week and then drop them down low twice a week, giving your body a message of relative abundance punctuated with short bouts of scarcity.


https://www.marksdailyapple.com/dear-mark-carbs-and-fasting/

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Nisse sade:

@ MariaF

OMAD 23:1 handlar INTE om kalorirestriktion/svält/mindre kalorier alls bara så du vet

Fullt medveten om det men ibland faller man in i samma tänk som kalori-skolan. "Ät mer sällan - funkar inte 16:8 så kör OMAD eller vattenfasta 3 dagar eller 5 dagar eller..." typ. Jag vill bara skicka med en liten varning för den typen av tankegroda som jag ser ibland, liksom att alla funkar inte lika så man måste prova sig fram.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...