Jump to content

AloeVera

MKJ

Recommended Posts

Mycket bra fråga!

För några år sedan drack jag några dunkar aloe vera juice med tranbärssmak eller vad det var. Det pratades så väldigt om det, vilken utrensande effekt det har, hur bra i magen man blev (oavsett vilket fel för mycket/för lite fart man hade) hur pigg man skulle bli och en hel del andra fantastiska effekter.

Min erfarenhet? Absolut noll effekt! Hände inget alls... Blev besviken :( och har inte testat igen.

Däremot ser jag effekt på brännsår och andra småsår om jag bryter ett aloe verablad och lägger direkt på såret när det är nytt.

Nu kan man ju hitta både det ena och det andra när man söker på internet, men den här artikeln i Läkartidningen ger grund för viss försiktighet: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8504

Det finns vad jag vet inget som tyder på att aloe vera spelar en signifikant roll för våra förfäder under vår evolution, så preliminärt borde det inte vara viktigt för god hälsa nu heller. (Det samma kan man dock säga om kokosfett, där vi ju vet att det är synnerligen hälsosamt.)

Provade också att dricka Aloe Vera-juice för några år sedan. Vi kan väl säga så här, att hade jag ont i magen innan jag drack det så var det ingenting jämfört med någon vecka med detta, jag blev verkligen superdålig i magen, jag slutade och kastade bort det som var kvar. Tydligen så skulle jag ha fortsatt att dricka det, för att bli försämrad ingick tydligen i den helande proceduren. Vi är väl olika antar jag eftersom jag har folk i min närhet som tycker att de mår bra på att dricka Aloe Vera.

Jag har också provat utan att känna någon effekt men andra personer har sagt att dom känt sig piggare. Någon effekt borde den väl ha med tanke på att den använts så länge.

Vad jag har hört är det endast användning på hudåkommor & sår som visat ett resultat, men jag kan ha fel.

Jag dricker Aloe Vera juice och ger även sonen. Vi har nästan inte varit sjuka på hela året. Eller också mycket lindrigt. Men vi äter probiotika också ihop med D-vitamin och andra vitaminer. Så vad som är vad är ju svårt. Men så fort jag slutar med Aloe Veran blir jag förkyld och sjuk i alla fall. Så det får räcka för mig.

dock tar det en del från dagens 20 gr KH/dag jag har att förfoga över. Det är trist.

Jag dricker Aloe Vera juice och ger även sonen. Vi har nästan inte varit sjuka på hela året. Eller också mycket lindrigt. Men vi äter probiotika också ihop med D-vitamin och andra vitaminer. Så vad som är vad är ju svårt. Men så fort jag slutar med Aloe Veran blir jag förkyld och sjuk i alla fall. Så det får räcka för mig.

dock tar det en del från dagens 20 gr KH/dag jag har att förfoga över. Det är trist.

Kanske en bättre idé att öka på dosen av D-vitamin då! Jag äter 5000 IE/dag från september till april och har inte varit ordentligt förkyld på många år. Fick 3-4 dagar nu i vinter när de flesta andra låg 2-3veckor...

Jag drack också Aloe Vera i något år och kan inte säga att jag märkte någon skillnad annat än att jag blev rejält dålig i magen vid några tillfällen när jag tog lite för mycket. Att den läker sår så bra beror på att den innehåller MSM. Googla på det för mer info, kan jag verkligen rekommendera.

Kanske en bättre idé att öka på dosen av D-vitamin då! Jag äter 5000 IE/dag från september till april och har inte varit ordentligt förkyld på många år. Fick 3-4 dagar nu i vinter när de flesta andra låg 2-3veckor...

Äter 10 000 IE/dag 5 dagar i veckan och typ 5 000 IE/dag 2 dagar i veckan.

Tror det skall räcka. ;)

jag har tyvärr stressat sönder mitt immunförsvar så jag behöver all stöttning jag kan få på den fronten. Dock har jag just pluggat på om MSM kanske kan äta bara det och slippa Aloe Vera?