Linen

Alkohol och Lchf

Recommended Posts

Hej! Undrar om man kan dricka rött vin om man går på Lchf och isåfall om någon vet vilka sorter som är bäst? samt kan alkohol hämma viktnedgången? :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker ett par glas rödvin ibland till middag på helgen, oftast spanska eller australiensiska. Har inte märkt nån påverkan av detta. Funkar kanon för min del.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torra viner är helt okej. (Rödvin och torrt vitt vin)

När det gäller viktnedgång så kan den helt klart påverkas... som jag förstått det så förbränner levern alkoholen först innan den går vidare till övriga energikällor. Men ett glas här och där lär inte göra så stor skillnad. :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har beteckning tort på systemet inget med sockerhalt att göra har nya rubriker visat (kolla kostdoktorns blogg). Vissa rödviner borde räknas som halvsöta. Det har mer med upplevbar smak. 

Torra viner är helt okej. (Rödvin och torrt vitt vin)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvärr har beteckning tort på systemet inget med sockerhalt att göra har nya rubriker visat (kolla kostdoktorns blogg). Vissa rödviner borde räknas som halvsöta. Det har mer med upplevbar smak. 

Sant. Jag baserade mitt inlägg på följade citat från Kostdoktorns blogg: "Allt vanligt rödvin är torrt"

Jag har nu även läst inlägget "Dolt socker i Systembolagets rödvin"

Jag personligen tror fortfarande inte att man behöver bekymra sig över de få kolhydrater man eventuellt får i sig från ett eller två glas rödvin. Torrt eller halvtorrt.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns det någon lista över kolhydrathalten i olika viner?

På systembolagets hemsida står ofta sockerhalten per liter. Man kan söka på hela deras sortiment där.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar vi kunde göra en namninsamling för att få ändra lagen att alkoholhaltiga drycker behöver innehållsförteckning. Fatta vad massa e-ämnen de öser in för de behöver aldrig deklarera dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Önskar vi kunde göra en namninsamling för att få ändra lagen att alkoholhaltiga drycker behöver innehållsförteckning. Fatta vad massa e-ämnen de öser in för de behöver aldrig deklarera dem.

Jag håller med! All mat och dryck... allt som är tänkt att förtäras bör ha en innehållsförteckning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock behöver vi säkerligen över 50 000 underskrifter för att de ens ska börja fundera på det då så många företag kommer försöka stoppa det. Men kommer ju vara många utanför LCHF som kan skriva på med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På systembolagets hemsida står ofta sockerhalten per liter. Man kan söka på hela deras sortiment där.

Tack för tipset!

Jag har nu kollat de viner jag har hemma.

För de röda (4 st) varierar sockerhalten från mindre än 3,0 gram/liter upp till 8 gram per liter.

För de vita (4 st s.k. "torra") varierar sockerhalten från mindre än 3 gram/liter upp till 16 gram/liter.

I fortsättningen kommer jag kolla sockerhalten innan inköp.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg