Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har alltid haft socker i mitt te, 1 tsk. och mjölk.

Om jag ska börja med lchf vilket sötning ska jag ha i te då?

Om jag inte får ha något så är de lika bra att sluta dricka te. Kaffe dricker jag inte alls.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, välkommen.

Ursäkta en inledande iakttagelse. Det du skriver är väldigt vanligt och jag frågar mig ofta: Om man dricker te eller kaffe med mjölk och socker vad är då poängen med te:t och kaffet ? Man kan spara pengar på att inte köpa te och kaffe. 

Nå. Ursäkta som sagt. 

Tyvärr verkar det vara så att sötning/söt smak/ söt lukt/ etc /  i alla former och mejerier har förmågan att få vår bukspottkörtel att släppa på insulin. Med insulin i blodet stannar fettförbränningen. Detta är inget du vill ha om du vill gå ner i vikt eftersom du vill bränna fett. Du kan tex läsa Martin Ingvar och Gunilla Eldh, Hjärnkoll på vikten. 

Svart kaffe, brunt te och varmt vatten funkar. 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smör och/eller kokos/mctolja kan man ha om man gillar det. Själv brukar jag dricka te som det är utan något extra. Har testat många olika sorters te och örtte och det enda jag inte gillar är de sorter som typ bara smakar kanel.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diet Doctors guide:  Sötning och LCHF – bäst och sämst

Ur artikeln:

"Alla sötningsmedel upprätthåller ditt sug efter sött. När de kombineras med mat med högt energiinnehåll – t ex en muffins – resulterar de i signifikant ökad belöningskänsla. Genom att tillsätta sötningsmedel till din mat ökar du betydligt risken att du äter mer än du behöver. Det kan sakta ner din viktnedgång eller göra så att du går upp i vikt.

Vetenskapliga studier visar att även sötningsmedel i din dryck, även utan kalorier, kan göra det svårare att gå ner i vikt."

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har druckit te , sedan jag var barn. Jag slutade med socker i tet när jag gick över till LCHF. Jag har aldrig saknat sockret i te.Men nu   har jag i en tesked salt(Det kan man få brist på men inte på socker), och ett par teskedar kokosfett, sedan ingenting förrän kl 12-15.

                När man ätit  LCHF en tid så är det lättare att ändra  kosten i rätt riktning, om man vill förstås... 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tipsa dig om att ta det hela i små steg. Om du tar en rågad tesked socker i teet nu, så börja med en slätstruken sked från nästa vecka. Om en månad kanske du kan ta en halv tsk osv.

Om du skippar alla andra sötsaker och processade kolhydrater, kommer du troligtvis tycka att teet smakar mycket sött, även om du bara har en kvarts tesked socker i.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om målet med LCHF är att bli av med övervikten, så bör du sluta med socker och mjölk i teet. Det blir lite som att småäta om man dricker te&kaffe med mjölk eller grädde och socker mellan måltiderna, ger insulinpåslag och påverkar fettbränningen negativt. 

Äter du däremot lågkolhydratkost för hälsan så är det inte fullt så illa med lite sött här och där. Då är det snarare ett helikopterperspektiv som gäller, där man absolut kan unna sig något sött eller mjölk i kaffet eller dylikt om man har alla andra bitar på plats vad gäller kost, sömn och rörelse. 

Du kan nog lära dig att uppskatta te utan det söta. Jag har alltid älskat te med mjölk och honung förövrigt, men har lärt mig dricka utan. Kanske satsa på att testa lite finare eller spännande tesorter som inte behöver mjölk och socker för att smaka mycket? Annars finns såklart sötningsmedel typ stevia/erythritol blandningar att ha i teet, som visserligen ger ett litet insulinpåverkan, men ändå rätt marginellt jämfört med hur socker påverkar. Du skulle t.ex kunna gå över till ett sötningsmedel medan du långsamt trappar ner mängden och försöker vänja dig av vid sött te?  

 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-30 at 07:48, Marita 2020 sade:

Jag har alltid haft socker i mitt te, 1 tsk. och mjölk.

Om jag ska börja med lchf vilket sötning ska jag ha i te då?

Om jag inte får ha något så är de lika bra att sluta dricka te. Kaffe dricker jag inte alls.

Om du insisterar på att använda sötningsmedel i ditt te rekommenderar jag Etythritol eller Stevia. Ingen av dem innehåller kalorier eller höjer ditt blodsocker. Däremot bör man vara försiktig med sötningsmedel, eftersom konsumtion av sötningsmedel kan öka sötsuget.   

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

Om du insisterar på att använda sötningsmedel i ditt te rekommenderar jag Etythritol eller Stevia. Ingen av dem innehåller kalorier eller höjer ditt blodsocker. Däremot bör man vara försiktig med sötningsmedel, eftersom konsumtion av sötningsmedel kan öka sötsuget.   

Tack för svaret. Om jag nu ska bestämma mig för att få bort sötsuget så är de lika bra att inte dricka te alls.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, iAnna sade:

Jag skulle tipsa dig om att ta det hela i små steg. Om du tar en rågad tesked socker i teet nu, så börja med en slätstruken sked från nästa vecka. Om en månad kanske du kan ta en halv tsk osv.

Om du skippar alla andra sötsaker och processade kolhydrater, kommer du troligtvis tycka att teet smakar mycket sött, även om du bara har en kvarts tesked socker i.

Förra gången jag körde lchf valde jag helt strikt från början. Jag får se hur jag startar de hela. Jag har ju en vecka på mig att träna.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-10-30 at 11:13, Peter B sade:

Om du dricker en kopp te (eller två)  om dagen med 1 tsk socker så är det inga problem (om du inte får sug efter ytterligare socker i andra sammanhang?) ... testa med lite grädde till. ;) ...personligen skulle jag använda lite konstgjord sötning istället typ erythritol. Men just te och kaffe tycker jag att man kan vänja sig ganska bra med utan sötning...efter ett tag kan man t o m uppskatta att det inte är sött...testa att trappa ner... Andra saker kan jag tycka är betydligt knepigare att äta/dricka om det inte smakar sött.

Jag tror att ibland fastnar man i småfrågor ...det är inte det som avgör hur t ex en viktnedgång ska fungera .... det gäller att titta på hela bilden ... och definiera sina egna mål.

Vad är ditt/dina mål med att äta LCHF? Vad vill du uppnå?
T ex ... en kraftig viktnedgång?, en sundare livsstil?, motverka diabetes?, testa något nytt?, slippa att sockersug och hungerkänslor dominerar ens liv?

Mitt mål med lchf är ju att få ner vikten och att få bort mitt sötsug, är tyvärr en sockerberoende. Jag vet att lchf funkar med strikt, körde den förra gången och då gick jag ner och fick bort mitt sötsug tills jag hamnade i sockerfällan igen efter 3 månader.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marita du bör nog fundera varför du slutade med LCHF förra gången, och fundera hur du skall hantera den situationen denna gång. LCHF   går att variera på väldigt många sätt. Kostdoktorn har många recept som kan vara till god nytta. Det är viktigt att den nya kosten  inte blir tråkigt !

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa LCHF har gjort för mig är att jag numera tycker illa om söta saker. Mina smaklökar var nog mycket sockerresistenta innan men efter ett tag utan socker upptäckte jag att jag kan känna även små mängder socker, som laktos i mjölken eller i vispgrädde. Häromdagen köpte jag Marabou's 70% choklad för att ha något att ge till godistiggarna på Allhelgona ifall det skulle komma några. Det kom inga så jag blev tvungen att smaka själv - och den var så äckligt söt. Jag älskar choklad, men den chokladen jag numera kan äta har 85% kakao eller mer. Det här med avsockrade smaklökar är ju en förutsättning att man inte ska falla tillbaka i sockerfällan tänker jag. Tyvärr räcker det inte med 3 månader speciellt inte om man ska göra en stegvis avvänjning så man måste redan från början satsa på att de förändringar man gör är permanenta och att man ska kunna leva så här resten av sitt liv.

Det är även viktigt psykologiskt att man vid förändringar tänker mer på vad man springer till istället för vad man springer ifrån om ni förstår hur jag tänker. Man måste fokusera på vad man får och inte på vad man går miste om. För om man går och grämer sig för att man inte får äta socker är det troligt att man ramlar tillbaka i sockerträsket igen. Om man istället tänker på alla goda rätter man kan äta och planerar måltiderna utefter det så kan livet kännas mycket gladare. Man kan även tänka på sin slanka framtid med bättre hälsa upp i åren och alla andra förbättringar den nya livsstilen kommer att bära med sig. På det sättet vet man vad man går miste om om man snubblar på den nya vägen. Det blir också lättare att hitta tillbaka igen. 

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 weeks later...
On 2020-11-05 at 15:43, Katerina sade:

Tyvärr räcker det inte med 3 månader speciellt inte om man ska göra en stegvis avvänjning så man måste redan från början satsa på att de förändringar man gör är permanenta och att man ska kunna leva så här resten av sitt liv.

Det är även viktigt psykologiskt att man vid förändringar tänker mer på vad man springer till istället för vad man springer ifrån om ni förstår hur jag tänker. Man måste fokusera på vad man får och inte på vad man går miste om. För om man går och grämer sig för att man inte får äta socker är det troligt att man ramlar tillbaka i sockerträsket igen. Om man istället tänker på alla goda rätter man kan äta och planerar måltiderna utefter det så kan livet kännas mycket gladare. Man kan även tänka på sin slanka framtid med bättre hälsa upp i åren och alla andra förbättringar den nya livsstilen kommer att bära med sig. På det sättet vet man vad man går miste om om man snubblar på den nya vägen. Det blir också lättare att hitta tillbaka igen. 

Mycket klokt skrivet @Katerina. Hur tillämpar man dock detta i praktiken? Idag är det en månad kvar till lucia, alltså inte så lång tid kvar innan det är december.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...