Cleppa Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Min mamma 81 år har börjat bli riktigt dement. Hon äter "bra" för att äta vanlig mat och inte massa kakor , godis mm. Farsan är helt klar och vi har pratat om att de ska testa att komma i ketos då det nu framkommit att viss demens beror på insulinresitens i hjärncellerna. Hur bör vi lägga upp övergången? gå över till mer och mer fett långsamt eller försöka göra en rivstart. Vet inte heller hur mor reagerar på ny typ av mat. Tror ni de kommer behöva mäta ketoner för att vi ska veta? Jag menar ändrar vi kosten och vi inte ser någon förändring så kan det ju bero på att hon inte hamnat i ketos? Tankar/synpunkter? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Läs boken ”Stoppa Alzheimers nu” av Bruce Fife, där finns mycket bra tips. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Även Dale Bredesen Slutet för Alzheimer. Finns bra youtube-filmer med honom också. https://www.bokus.com/bok/9789163616143/slutet-for-alzheimer-hur-vi-kan-forebygga-och-motverka-hjarnans-nedbrytni/ "I Slutet för alzheimer presenterar forskaren Dale Bredesen en banbrytande flerstegsplan för att förhindra och hejda alzheimer genom att ge oss kontroll över de 36 faktorer som triggar sjukdomen. Resultaten av Bredesens studier är imponerande: nio av tio patienter mår bättre redan efter tre månader." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 Läs även: Tre nya riskfaktorer för demens – totalt (minst) 12 – och de går att påverkahttps://4health.se/tre-nya-riskfaktorer-for-demens-totalt-minst-12-och-de-gar-att-paverka 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted November 4, 2020 Author Popular Post Share Posted November 4, 2020 Skickade länk ( kostdoktorns receptsamling) till farsan idag och 2 timmar senare ringer han glatt och säger det här blir nog inga problem så här åt vi för några år sedan... 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 5, 2020 Share Posted November 5, 2020 Det är svårt att göra ändringar, misstänker jag, när demensen väl sätter in. Om jag vore din pappa skulle jag börjat med att modifiera lite den maten hon gillar mest genom att ersätta pastan/potatis/riset med kolhydratfattiga grönsaker och ökat mängden fett. Men alla de förändringarna måste anpassas till hennes tycke och smak och vara baserade på good kunskap. Det krävs att din pappa läser på en hel del. Det ställer ju en hel del krav på honom, tyvärr. Jag misstänker att insulinresistens, socker, gluten och kanske mjölkprodukter kan spela roll. För vissa insulinresistenta människor kan vassle protein ge ett högt insulinpåslag vilket gör det svårare att reversera insulinresistens även om man tar bort allt socker och bröd. Jag misstänker att insulinet spelar en viss roll för både Alzheimers och demens. Hoppas din mamma gillar feta köttbitar som entrecote och bacon med mera fett i form av ghee. https://www.doctornadia.com/single-post/dairy-an-insulin-response-as-high-as-sugar?fbclid=IwAR0VrKoVYZ0YKLPEg8Q8m5z14c6CLUcLaUZ3jLD7fP0BZKqb9E6E5SDUI5w Jag har börjat göra leverpastej på ungnötslever och späck i bit. Lever är ju nyttig men det kan vara svårt att hitta ett sätt att tillaga den på så att man skapar en maträtt man kan gilla. Dessutom får man en charkrätt med hög fetthalt och utan tillsatser som man kan äta som tillbehör. Kanske tycker din mamma om lever? Lever och späck köper jag på City Gross här i Skåne. Späck är ju ren fett som jag brukar mala i köttkvarnen och sedan smälta i stekpannan. I det fettet steker jag även levern, saltar och pepprar och sedan mixar alltihop med stavmixern. Jag tycker det är tråkigt och tidskrävande att skära bort alla hinnor från levern så jag använder en passersil och pressar igenom min nästan färdiga pastej för att slippa tugga på hinnorna. Sedan fyller man pastejen i glasburkar av önskad storlek och fryser in. Att äta en bit fet leverpastej till kokta ägg eller en köttbit är mumma tycker jag nu, men det tog ett tag att vänja sig vid levern. Brottas fortfarande med mina familjemedlemmar för att få dem att äta lever. Fasta är nog också en bra verktyg om man vill reversera insulinresistens. Man kan börja med att skippa fikapauser mellan måltiderna, dricka kaffet svart, inte äta sent på kvällen och så småningom skippa frukosten eller kvällsmaten för att få en kortare ätfönster. Promenader i solskenet kan också hjälpa till tror jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts