Jump to content

Olika syner på fasta


tomha
 Share

Recommended Posts

2 timmar sedan, Zepp sade:

 

Jag skulle vilja ha dem i samma rum eller så. De har båda bra anseende i low carb världen. Och säger emot varandra. Båda citerar vad jag förstår som högkvalitativa undersökningar. Men olika... vore kul att få dem i samma rum och prata om saken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tomha sade:

Jag skulle vilja ha dem i samma rum eller så. De har båda bra anseende i low carb världen. Och säger emot varandra. Båda citerar vad jag förstår som högkvalitativa undersökningar. Men olika... vore kul att få dem i samma rum och prata om saken.

Egentligen så tror jag inte de säger emot varandra, de talar om olika saker/patienter!

Dr Fung behandlar främst diabetiker medans Phinney mest sysslar med idrottsnutrion.

Är det skillnad.. det är en himmelsvid skillnad!

Finns det en "one Size diet"  för alla, näe det finns inte, idrottares stora problem är att få i sig tillräckligt med Kcal, vitaminer, essentiella aminosyror, spårämnen!

Medans för överviktiga diabetiker handlar det mer om att få ner Kcal samtidgt som man bibehåller vitaminer, essentiella aminosyror, spårämnen.

Dr Fung nämner även att man under en tid.. litta som vi nämner omställningsbesvären på LCHF fast för friska så tar det bara en månad medans för diabetiker kan det ta tre, i värsta fall 6, så får man även kutta lite på proteinet för att bli av med insulinresistensen!

Dvs.. "min förklaring", protein är mer insulinogent än de snabbaste kolhydraterna, är man typ 2 så är insulinresistensen ens största problem, hur länge vill man dröja innan man blir av med den och då talar vi inte ens om vikt utan om det Hyperinsulinogena tillstånd som leder till Insulinresitens.

Grejen är att protein skall leda till en insulinhöjning, det är viktigt, för olika essentiell aminosyror reagerar olika på detta, vissa skall till musklerna andra skall till hjärnan och bilda serotonin, osv, men det funkar inte lika bra om man lider utav Hyperinsulinemi orsakat av högt blodsocker!

Vem var det som sa att det var lätt att leva, man kan dö på kuppen, men så länge man lever så finns det iallafall hopp.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, HelgeK sade:

Något man kan få när man äter lågkolhydrat kost eller fastar är natrium brist. insulin håller kvar natrium  i kroppen, så när man går över till lågkolhydratkost, så kan man få salt brist. Men jag har pratat med en person som fastade en dag i veckan, som  hade svimmat av, och det enda de hittade på sjukhuset var att "natrium var lite lågt". Han började ta en tesked salt om dagen, och blev genast piggare.

Bra att läsa:  https://www.virtahealth.com/blog/potassium-sodium-ketogenic-diet?fbclid=IwAR1uQzpVceOcDaxYMWD9lJc_D16qnxA0uMk6wD9irMrxTyC1KdQe-qDqSmg

Behovet av vitaminer och mineraler försvinner inte för att man fastar. 

Hm. Jag ligger nog lite lågt i kalium, enligt det där. Dags att köpa seltin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Zepp sade:

Egentligen så tror jag inte de säger emot varandra, de talar om olika saker/patienter!

Dr Fung behandlar främst diabetiker medans Phinney mest sysslar med idrottsnutrion.

Är det skillnad.. det är en himmelsvid skillnad!

Finns det en "one Size diet"  för alla, näe det finns inte, idrottares stora problem är att få i sig tillräckligt med Kcal, vitaminer, essentiella aminosyror, spårämnen!

Medans för överviktiga diabetiker handlar det mer om att få ner Kcal samtidgt som man bibehåller vitaminer, essentiella aminosyror, spårämnen.

Dr Fung nämner även att man under en tid.. litta som vi nämner omställningsbesvären på LCHF fast för friska så tar det bara en månad medans för diabetiker kan det ta tre, i värsta fall 6, så får man även kutta lite på proteinet för att bli av med insulinresistensen!

Dvs.. "min förklaring", protein är mer insulinogent än de snabbaste kolhydraterna, är man typ 2 så är insulinresistensen ens största problem, hur länge vill man dröja innan man blir av med den och då talar vi inte ens om vikt utan om det Hyperinsulinogena tillstånd som leder till Insulinresitens.

Grejen är att protein skall leda till en insulinhöjning, det är viktigt, för olika essentiell aminosyror reagerar olika på detta, vissa skall till musklerna andra skall till hjärnan och bilda serotonin, osv, men det funkar inte lika bra om man lider utav Hyperinsulinemi orsakat av högt blodsocker!

Vem var det som sa att det var lätt att leva, man kan dö på kuppen, men så länge man lever så finns det iallafall hopp.

Min första fråga till de två är nog:  sänker >48h fastande bmr, om så är fallet hur lång tid tar det att komma tillbaka.

Andra frågan: hur mycket muskler tappar man på 36h eller på 200h fasta. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tomha sade:

Min första fråga till de två är nog:  sänker >48h fastande bmr, om så är fallet hur lång tid tar det att komma tillbaka.

Andra frågan: hur mycket muskler tappar man på 36h eller på 200h fasta. 
 

Två väldigt bra frågor!

Man har kikat på sådant oxå och svaret är att det i princip inte påverkar något under kortare tid, utan först efter lång tids svält och näringsunderskott.

Och iomed att jag redan är inne på näringsunderskott så går vi direkt till behovet av essentiella aminosyror;

Våra celler bryts ner hela tiden, det mesta återvinns, det går tillbaka i proteinsyntesen, men det är ett spill och det är detta vi behöver äta för att inte hamna på minus, dvs de där 0,6-0,8 per kilo för en frisk och normalviktig person. Dvs det är fortfarande minimum för att föda världens befolkning.. sikta hellre på mer optimalt intag!

Sen till BMR, det styrs till stora delar av Thyroidhormoner, en del har problem med dessa, så de medicinerar.. främst Levaxin.

Iallafall, det är lurigt att mäta BMR, så man mäter antingen Thyroidhormoner, utifall man har något fel där, men i vetenskapliga studier så mäter man främst TEE (Total Energy Expenditur) samt även REE, (Resting Energy Expenditure).. dvs hur många kalorier man faktiskt gör av med i olika tillstånd.

Man finner.. att ju mer man äter så ökar TEE, men inte alltid REE, man finner även att friska redan vältränade har en något förhöjd REE, mest troligt på grund av mer muskler, mer spring i benen, en aktivare fritid.

Man tappar inga muskler på varken 36 eller 220 timmars fasta, utan man kissar ut mindre andel amoniak iomed att kroppen är smart, den återanvänder mer nedbrutna aminosyror för att putta in dem i proteinsyntesen igen.

Dvs amoniaken bildas i ureacykeln, för att omvandla överskottet av aminosyror, så man kan kissa ut det.. när överskottet minskar eller tillomed blir lite lågt så går mindre in i ureacykeln och större andel in i proteinsyntesen!

Och vad är då risken med en HP high protein diet.. oftast för friska att man får i sig för lite fett (Kcal) och att man kissar ut pengar i onödan om man nu inte kissar i rabatten/grönsakslandet!

Då är vi tebaks till Fung/Phiney.. ingen förordar en högprotein, lågfett diet.. eller en högkolhydratdiet.

För Dr Fung.. överviktiga äldre diabetiker, de måste reducera sin Insulinresisten.. hur som helst om man är kraftigt överviktig så förlorar man ändå en del muskler iomed att man inte dagligdags måste bära dessa kilona.

För Phiney om man är vältränad och tränar en hel del, så räcker det inte med minimum på 0,6-0,8, iomed att träning och fysisk ansträngning bryter ner muskler, senor, skelett samt förbrukar olika aminosyror under tiden.

Då hamnar vi på mer sannolika 1,0-2,0 gram protein per dag i snitt per kilo.. samt 3000-5000 Kcal per dag, via munnen.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...