Gå till innehåll

Proteiner, hur mycket äter ni och varför


Recommended Posts

I ”lowcarb” världen ryms många olika synsätt och det är lätt att bli förvirrad.

De för mycket protein

Ted Naimann, dr Berry, carnevoreförespråkare.

’Ted säger i sin bok p/e dieten: > 2.2g per kilo idealvikt protein och mindre än 2.2g kolisar + fett.

(Jag är 1.78 och då är enligt honom idealvikten enligt honom ca 72 kg vilket motsvarat minst 160g protein per dag)

De för mindre protein

Jason Fung,  dr Nadir Ali 

Fung säger < 0.6g per kilo idealvikt och mindre om man vill gå ned i vikt.  Fast han räknar idealvikt lite högre och jag skulle hamna på <60g per dag.


Martina j

Ät 80% fett. Då hamnar man nånstans mitt emellan med proteinintaget. Då kan jag exempelvis äta 500G entrecote (dvs 100g protein) och 200g smör. Sen är jag nog rätt mätt.

Tomha

åt a la Martina i 7 månader. Just nu expimenterar jag. Körde 150g protein in nån månad, men tror inte riktigt det passar mig.
Just nu ligger jag på ca 80g protein per dag, 100g fett och 3-20 g kolhydrater per dag, ( sen äter jag en hel del kroppsfett också, hoppas jag)

’jag har många varianter kvar att testa.

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Cirka 90-100 gram protein per dag för tillfället.

Motivering:

"How much protein do I need?

Protein requirements will depend on your lean mass and your activity level.
While 0.8 g/kg LBM is an absolute minimum to prevent deficiency we tend to find people do better in terms of nutrient density and satiety with at least 1.8 g/kg LBM (lean body mass) or ideally 2.2 g/kg LBM to prevent loss of muscle during weight loss.
In percentage terms, we find people achieve better satiety and fat loss when they get 40% or more of the energy from protein. This is achieved by getting adequate protein and dialling back easy energy from fat and carbs.
You can use this macro calculator to see how much protein you need and then track your intake in Cronometer for a few days to see what you are typically getting from your current diet."
 
Optimising Nutrition |  Why more protein at breakfast will help you lose weight 
  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, tomha sade:

I ”lowcarb” världen ryms många olika synsätt och det är lätt att bli förvirrad.

De för mycket protein

Ted Naimann, dr Berry, carnevoreförespråkare.

’Ted säger i sin bok p/e dieten: > 2.2g per kilo idealvikt protein och mindre än 2.2g kolisar + fett.

(Jag är 1.78 och då är enligt honom idealvikten enligt honom ca 72 kg vilket motsvarat minst 160g protein per dag)

De för mindre protein

Jason Fung,  dr Nadir Ali 

Fung säger < 0.6g per kilo idealvikt och mindre om man vill gå ned i vikt.  Fast han räknar idealvikt lite högre och jag skulle hamna på <60g per dag.


Martina j

Ät 80% fett. Då hamnar man nånstans mitt emellan med proteinintaget. Då kan jag exempelvis äta 500G entrecote (dvs 100g protein) och 200g smör. Sen är jag nog rätt mätt.

Tomha

åt a la Martina i 7 månader. Just nu expimenterar jag. Körde 150g protein in nån månad, men tror inte riktigt det passar mig.
Just nu ligger jag på ca 80g protein per dag, 100g fett och 3-20 g kolhydrater per dag, ( sen äter jag en hel del kroppsfett också, hoppas jag)

’jag har många varianter kvar att testa.

 

Du har flera varianter att testa.. så jag bidrar även med min version:

Först så vill jag nämna att essentiella aminosyror (protein) är konstanten i din föda!

Dvs det hampar sig som så att animaliskt protein består av samma essentiella aminosyror som vi behöver, i rätta proportioner.

Oså finns det gott om vegetariska proteiner, de är då aningen (för det mesta) anpassade för växters behov av essentiella aminosyror!

Menna, hur krongligt får det blir, jag tror man får fundera en stund huruvida man är en växt eller ett djur?

Men vad jag vet så är bönor och quinoa hyfsat bra vegetabiliska proteiner med hyfsat god sammansättning av för Homo Sapiens ( de är väl djur?)!

Hur som helst så kommer nu min version.. man har forskat rätt mycket om detta och kommit fram till att det krävs 0,6-0,8 gram essentiella aminosyror per kilo i snitt för att överleva och ha iallafall en hyfsad hälsa/muskelmassa/benstomme/andra grejer i kroppen som oftast är förknippade med hälsa.

Men minimum är sällan det samma som optimalt och så får man sen om man är överviktig fundera på om det är dagsvikten eller ens förmodade normalvikt för ens längd/kön/ ålder/fysiska ansträngningsnivå som man skall räkna på?

Så mitt förslag är 1-1,5 gram protein per kilo normalvikt, (inte önskad idealvikt) män behöver som regel lite mer på grund av högre muskelmassa än kvinnor.

Oså är det lika bra att jag reder ut lite annat, LCHF är ingen proteindiet, det är en fettdiet och fettet kan antingen komma via munnen eller från fettdepåer om man behöver gå ner i fettvikt.. såå man skall hålla protein som konstanten i födan, fett skall räknas ihop från födan samt från den fettvikt man går ner, räkna med att adiopote vävnad ger 7 Kcal medans det via munnen ger cirka 9 Kcal.

Dvs om man är kraftigt överviktig och lyckas ta ut ansenliga mängder fett ur fettdepåerna, då har man som regel redan reducerat kolhydraterna så gott det går så där finns lixom inte mer att hämta, då är det i princip bara fett (Kcal) via munnen kvar att reducera.. tills man nått sin hyfsat normala vikt.. varvid fett som E% kan stiga igen.

Oså finns det gott om beprövad erfarenhet, med hyfsat gott vetenskapligt stöd, dvs om man går ner ett halt kilo fettvikt per vecka, så är det extremt bra, det finns begränsningar av hur mycket man kan ta ut ur fettdepåerna under ett dygn.. går man ner snabbare i början så är det som regel vatten, som inte borde ha varit där från första början.

Oså kan man idiotbanta.. funkar, man drar ner på allt, kan funka en hel vecka, som regel är detta oxå mest vatten!

Återigen, protein med essentiella aminosyror är konstanten i vår diet, gräsätare har större förmåga att syntetisera olika vegetabiliska proteiner, dvs de föder upp olika bakterier i sina olika magar, sen tar de upp proteinet från dessa i sin tjocktarm.. vilket vi inte kan!

Lätt som en plätt va, knappast det är knepigt, att leva, man kan bli sjuk överviktig eller dö, iallafall om man redan har blivit sjuk eller överviktig så finns det iallafall hopp!

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt och spännande om protein!

 

Science Daily | How protein protects against fatty liver
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200818103815.htm

Fritt översatt:

"Fettlever, NAFLD (Nonalcoholic fatty liver disease), är den vanligaste kroniska leversjukdomen i världen, med ibland livshotande konsekvenser. Den kännetecknas av en ansamling av fett i levern och är ofta förknippad med fetma, typ 2-diabetes, högt blodtryck och lipidstörningar.

En högprotein, kalorireducerad diet kan reducera det skadliga leverfettet - mer effektivt än en diet med låg proteinhalt, enligt en ny studie.

19 deltagare med svår fetma, delades in i två grupper som åt cirka 1500-1600 kalorier per dag.

  • De som åt högproteinkost fick 30 energiprocent protein, 25-30 energiprocent fett och 35-45 energiprocent kolhydrater. Högproteinkosten var mejerier med lågt fettinnehåll, kött, ägg, frukt och grönt.
  • Gruppen som åt lågproteinkost fick 10 energiprocent protein, 25-35 energiprocent fett och 55-65 proenergiprocent kolhydrater. Lågproteinkosten var rik på bröd, ris, potatis, sojaprodukter, frukt och grönt.

Ingen grupp åt sötsaker, bakverk eller sötade drycker.

Resultat efter tre veckor: Deltagarna i båda grupper gick ned cirka fem kilo. Men högproteinkosten visade sig vara mer effektiv för att minska på fettet i levern.

Högproteingruppen minskade sitt leverfett med cirka 40 procent, medan lågproteingruppens leverfett var oförändrat.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert Lustig  gjorde ett experiment med feta barn. Han tog bort sockret, och ersatte det med glukos(Samma mängdkalorier).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4736733/   men det finns många sätt att minska leverfett. Ett är att minska kalori-intaget....     

Tre saker som ökar leverfett ä r  socker(D.v.s. fruktosen i sockret), alkohol, och transfetter(De kan bara brytas ned i levern och omvandlas där till triglycerider  .

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...