Jump to content

Let´s talk about Eliminationskost

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Tack för att du länkade. Onekligen ett mycket intressant ämne. Det Peter Martin berättade om oxalater var mycket intressant tyckte jag. Undrar hur länge man har vetat om att just spenat och rabarber är så rika på oxalater och att njursten byggs med hjälp av det.

• Like 4

Oxalater är riktigt spännande och skrämmande. Vid problem med organ i hela kedjan med från och med njurar till toalett (prostata, urinblåsa, gångar, rör,etc) bör man titta över sitt oxalatintag. 

Betänk också att kristallerna i kristallsjukan är gjorda av oxalater. 

Mycket är skrivet om autism och oxalater. 

Här finns riktigt bra information. https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/the-role-of-oxalates-in-autism-and-chronic-disorders/

• Like 6
  • Thanks 1

21 timmar sedan, Katerina sade:

Undrar hur länge man har vetat om att just spenat och rabarber är så rika på oxalater och att njursten byggs med hjälp av det.

Ja, den första delen av frågan, i alla fall i hela mitt liv (50år). Redan som liten råddes jag att vara försiktig med mina älskade rabarber just pga oxalsyran. Den andra delen brukar mineralerna anklagas för. Om man inte har tillräckligt av mineraler, t ex magnesium, i tarmen som ska binda oxalaterna och föra ut dem ur kroppen, så tar de sig in och binder till mineraler inne i kroppen och filtreras bort i njurarna. Då säger man att njurstenen består av magnesiumoxalat och råder ofta individen till att minska magnesiumintaget. :( 

• Like 5

On 2020-11-07 at 08:00, MariaF sade:

Ja, den första delen av frågan, i alla fall i hela mitt liv (50år). Redan som liten råddes jag att vara försiktig med mina älskade rabarber just pga oxalsyran. Den andra delen brukar mineralerna anklagas för. Om man inte har tillräckligt av mineraler, t ex magnesium, i tarmen som ska binda oxalaterna och föra ut dem ur kroppen, så tar de sig in och binder till mineraler inne i kroppen och filtreras bort i njurarna. Då säger man att njurstenen består av magnesiumoxalat och råder ofta individen till att minska magnesiumintaget. :( 

Tack Maria! Jag har inte hört talas om oxalater förut. När jag började med LCHF trodde jag att en köttbit med sallad (spenat, rucola, isbergs osv) och kryddsmör på det var det bästa man kunde äta. Även inom LCHF rörelsen propageras mycket för bladgrönsaker. Det är bara och konstatera att det finns mycket att lära och att man aldrig är fullärd.

• Like 3