tomha Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Trodde inte kaffe kunde bli godare, men jag hade fel. För en kopp: blanda i upp till en halv kapsel magnesium i det varma vattnet innan du häller det på bönorna. Det går också att hälla i magnesiumet med de malda kaffet. Då kör jag en kapsel per 10 koppar. (Resultatet beror säkert på vattnets hårdhet, så man får prova sig fram) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Så gott att kaffe blir drickbart alls...? Verkar osannolikt... 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 MariaF, Jag började dricka kaffe pga att jag för knappa 10 år sen trodde man behövde dricka bulletproof coffee för att få äta lchf Det var bara äckligt de första åren. 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Jag fattar inte varför man ska ha magnesium i kaffet? Koffein minskar upptaget av magnesium. Många som äter lågkolhydratkost(t.ex jag själv) använder magnesiumtillskott av bättre märken med hög biotillgänglighet, som kan vara rätt jäkla dyra produkter. Då blir det lite pengarna i sjön om man tar det i kombination med kaffe. Kombinationen starkt kaffe och Apotekets Magnesium Meda(magnesiumlaktat), brukar iofs vara en effektiv kombination om man är förstoppad. Min moder som får den typen av magnesium på recept av diverse skäl, har berättat att hon brukar ta det med kaffet på morgonen för att få fart på magen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 16 timmar sedan, Elinor sade: Kombinationen starkt kaffe och Apotekets Magnesium Meda(magnesiumlaktat), brukar iofs vara en effektiv kombination om man är förstoppad. Intressant. Är det det starka kaffet eller magnesiumlaktatet som påverkar mest för ofta rekommenderas ju magnesiumoxid vid förstoppning (vilket också brukar vara den vanliga formen i många tillskott)? Jag tänker att många får fart på magen efter morgonkaffet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 5 timmar sedan, MariaF sade: Intressant. Är det det starka kaffet eller magnesiumlaktatet som påverkar mest för ofta rekommenderas ju magnesiumoxid vid förstoppning (vilket också brukar vara den vanliga formen i många tillskott)? Jag tänker att många får fart på magen efter morgonkaffet. Du har helt rätt. Kollade burken och det är Emgesan meda hon tar d.v.s magnesiumhydroxid och rätt hög dos. Tydligen skrivs det ut ibland mot förstoppning också, ser jag nu. Hon äter magnesium av andra livsviktiga skäl(saknar vissa hormon som reglerar div mineraler efter en canceroperation), så skulle ju föredra om hon inte bara åt en typ av magnesium man får värsta diarrén av. Men hon tror att allt man får på recept av läkare är världsbäst. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 On 2020-11-08 at 12:20, Elinor sade: Men hon tror att allt man får på recept av läkare är världsbäst. Det gör så ont i en när de man bryr sig om blir så lurade (och ibland vill förbli lurade). Min närstående med det skyhöga blodtrycket, som med två mediciner+vätskedrivande ligger på 160/100, fick i förra veckan en tredje medicin mot trycket. Aldrig har nån läkare spänt ögonen i denna person och sagt -"Gör nåt åt din livsstil!" Men jag får ofta höra (dock inte från ovan nämnda person) att jag är "modig som vågar experimentera så med olika tillskott"... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 16 timmar sedan, MariaF sade: Aldrig har nån läkare spänt ögonen i denna person och sagt -"Gör nåt åt din livsstil!" Men vilka läkare har några idéer om livsstil? Jag har ju försökt att fråga, genom åren. "Gå ner i vikt? Gå till Viktväktarna!" "Det har jag gjort; det funkar inte!" "Va??? Varför inte det?" (skriva ut medicin går bra också...) "Blodtrycket? Motionera!" (fast hellre medicin) "Bihåleinflammation? Skölj näsan! Hur man gör det? Ingen aning! Sug upp vatten i näsan!" 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts