Jump to content

Vinäger och minskad blodsockerhöjning

Cederulla

Recommended Posts

Har inte läst studien men hört talas om det mirakulösa 😛 äppelcidervinäger som verkar ha en uppsving igen. Min mamma har försökt självmedicinera med den när hon var runt 50.

Jag undrar vilka biologiska mekanismer som ligger bakom detta fenomen? Vinäger är ju till större delen består av ättiksyra. När man gör vin förvandlar jästsvamparna sockret till etanol (sprit) och om man fortsätter jäsningsprocessen bildas ättiksyra. Ska man tro att vinäger innehåller rester av jästsvampar så att det sockret man äter omvandlas delvis till etanol och leder till minskad blodsockerhöjning? Dock tror jag att precis som med vin tillsätter man väl ett jäststopp vilket dödar jästsvamparna eller gör man kanske inte det för vinäger?

Jag vet också att det är fullt möjligt att tillverka sprit i tarmarna om man har tillräckligt med jästsvampar där och äter kolhydrattung mat som många gör idag. Det har ett namn: Auto-brewery syndrome (ABS). Hur full man blir beror väl på procenten.  😛

• Like 4
  • Haha 1

40 minuter sedan, Cederulla sade:

Den här unga kvinnan gör många experiment på sig själv av hur olika hennes blskr ligger i olika situationer mm.

https://instagram.com/glucosegoddess?igshid=2omruw2tj4yt

Jag är inte med på Instagram så jag har inte en uppfattning om hennes experiment. Däremot tror jag att hur snabbt ens blodsocker går ner efter att man har ätit något sött och kolhydratrikt beror snarare på hur insulinresistent man är. Hon är ung och förhoppningsvis hade inte hennes mor sockerknarkat innan eller i samband med hennes födelse så är hon kanske inte lika insulinresistent som många andra. Dessutom finns det en risk i att tro att man i vinäger har funnit en magisk motgift som får sockret att gå upp i rök. Inget går upp i rök men det kan omvandlas så frågan är vad tar sockret vägen? Om man enbart fokuserar på att mäta glukos i blodet och jublar åt att den går ner så kan man missa någon annan värsting som går upp. 

Har inte heller läst studien.. men äpplecidervinäger känner jag till, det var poppis på 90-talet, botade det mesta, både invärtes och utvärtes, samt att man garanterat gick ner ett kilo per vecka!

Hur som helst så vet jag inte om någon fick pengarna tillbaka?

Men iallafall, det finns en del relevans, främst iomed att det är surt, fördröjer magsäckstömningen, dvs om man använder i sin matlagning, det är litta som medelhavskost.

Dvs det har sitt ursprung kring medelhavet, där man använder en hel del vinäger i sin matlagning, främst i sallader.. sk vinigretter!

Bäst är så klart Balsamico vinäger!

Och allt som kan förknippas med medelhavet är nyttigt samt att man går ner ett kilo i veckan.. kruxet för att det skall fungera är att man måste bo vid Medelhavet!

För ju längre från medelhavet man bor ju sämre fungerar det och man får typ ersätta Balsamico vinäger med Äplecidervinäger, det skilljer inte så mycket på de metabola konsekvenserna utan mest på matlagningen och frånvaron av sol och värme!

Dvs det var på 40-talet som det funkade, numera kan de dricka vinäger i alla dess former även vid medelhavet, de äter inte som då utan de äter en Europeisk normaladiet med en massa junkfood, så nu har de mer metabola problem än vad vi har i Norden!

• Like 3

Den obotlig preppern i mig konstaterar att man kan göra äppelcidervinäger själv!

Om det händelsevis skulle fungera på blodsockret kan det vara bra vid en långvarig kris då man kanske måste trycka i sig otrevligt mycket kolhydrater från matvaror med lång hållbarhet 😎

• Like 1

En annan öppning till att förklara fenomenet med vinäger är att antinutrienters påverkan på våra kroppar mildras om vi fermenterar den växtbaserade maten. Vinäger tillhör också denna kategori och eftersom växter försvarar sig med gifter så som lektiner, oxalater osv så kan det finnas spår av dem kvar i den. Även blottläggning och kokning minskar mängden lektiner, oxalater osv. Dessa lektiner kan även höja blodsocker och ställa till med en hel del rabalder bl a i våra tarmar. Bifogar en intressant föreläsning i ämnet. Men om man fermenterar som i fallet av vinäger minskar deras påverkan. Kanske kan förklara fenomenet med minskad blodsocker.