Pia grover Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Hej, jag undrar om man ska räkna nettokolhydrater eller kolhydrater. Jag har en app där jag fyller i var jag ätit och den räknar i netto kolhydrater, undrar om det spelar någon roll? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 On 2020-11-10 at 20:35, Pia grover sade: Hej, jag undrar om man ska räkna nettokolhydrater eller kolhydrater. Jag har en app där jag fyller i var jag ätit och den räknar i netto kolhydrater, undrar om det spelar någon roll? Bra fråga och den har vi nog svarat på hundratals gånger. I princip är det nettokohydraterna bara, iallafall om man är Europe! Grejen är att det finns ett stort land väster om oss som räknar kolhydrater lite annorlunda det heter USA! De anger alla kolhydrater även fibrer, medans i Europa så anger man bara digesterbara kolhydrater.. dvs Nettokolhydraterna som tas upp i tunntarmen! Dom är lixom inte helt fel ute där i USA, för de är mer inriktade på Kcal, så fibrer kan omvandlas till SCFA dvs när fibrerna bryts ner i tjocktarmen kan de bilda små korta fettsyror, som vi kan ta upp, väldigt mycket av det går ändå iväg i form av iallaluktande gaser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia grover Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 Okej, då är jag med. Tack för svaret! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts