Peter B Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Jag har nu ställt en egendiagnos, att jag har IGF (förhöjt fasteblodsocker, pre diabetes), däremot inte Impaired glucose tolerance (IGT). Jag har nu ett BMI=22 och motionerar regelbundet. Nu funderar man ju på vad som är den optimala kosten för detta tillstånd. Det är ju inte helt självklart att strikt LCHF är det optimala? Man kan ju tänka sig att en mer liberal LCHF lite åt GI kunde vara ännu bättre? Någon som känner till om det finns lite fakta runt detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Jag kommer att tänka på Jonas Bergqvists bok "LCHF & träning" där han menar att beroende på hur mycket man tränar kan man tillåta sig fler kh. Glykogendepåerna kan bli lite större med kh i kosten, om man är ute efter sådana. Å andra sidan så kan ju strikt LCHF fungera fint även vid ganska hård träning. Jag springer 5-8 km i snitt varannan dag, ibland efter 20 h P/F, och jag äter 20-30 g kh per dag eller så. Funkar jättebra. Säkert fler här som har synpunkter på detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Den optimala kosten är väl den där du trivs och mår bra och samtidigt kan nå dina mål och kanske även kan stanna kvar på fina BMI 22 som du har idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Kan man inte få förhöjt fasteblodsocker av väldigt lite kolhydrater? Vad jag har förstått så får man förhöjt fasteblodsocker när insulinet inte klarar att hämma leverns glukosproduktion. När man äter blandkost beror det oftast på fett i levern men om man har väldigt låg insulinproduktion på grund av att man äter väldigt lite kolhydrater så kanske det också kan göra att insulinet inte räcker för att hämma levern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Jag har nu ställt en egendiagnos, att jag har IGF (förhöjt fasteblodsocker, pre diabetes), däremot inte Impaired glucose tolerance (IGT). Jag har nu ett BMI=22 och motionerar regelbundet. Nu funderar man ju på vad som är den optimala kosten för detta tillstånd. Det är ju inte helt självklart att strikt LCHF är det optimala? Man kan ju tänka sig att en mer liberal LCHF lite åt GI kunde vara ännu bättre? Någon som känner till om det finns lite fakta runt detta? Min pappa är smal som en sticka men fick också pre-diabetes. Så länge han håller nere på kolhydraterna så slipper han ta mediciner/få diabetes. Han äter inte någon strikt diabetes, utan försöker bara hålla nere kolhydraterna så mycket han kan (han är lite av ett kakmonster!!). Men LCHF är såklart är utmärkt val om man har pre-diabetes! Varför skulle det inte vara bra för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Jag kommer att tänka på Jonas Bergqvists bok "LCHF & träning" där han menar att beroende på hur mycket man tränar kan man tillåta sig fler kh. Glykogendepåerna kan bli lite större med kh i kosten, om man är ute efter sådana. Å andra sidan så kan ju strikt LCHF fungera fint även vid ganska hård träning. Jag springer 5-8 km i snitt varannan dag, ibland efter 20 h P/F, och jag äter 20-30 g kh per dag eller så. Funkar jättebra. Säkert fler här som har synpunkter på detta! Jag tränar nästan varje dag (ganska intensivt) och äter 15-20 gram kolhydrater per dag skulle jag tro (räknar inte exakt). Det fungerar utmärkt och jag känner att jag orkar betydligt mer nu än vad jag gjorde innan jag började med LCHF! Är ännu uthålligare och kan träna mycket längre tid åt gången. (förut blev jag jättehungrig efter en timme och var tvungen att äta något direkt efter träningen- nu kan jag vänta t.o.m. timmar efter träningen utan att behöva äta!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 2 Hours after drinking 75 grams of glucose Indication Less than 140 mg/dL (7.8 mmol/L) Normal glucose tolerance, not diabetic From 140 to 200 mg/dL (7.8 to 11.1 mmol/L) Impaired glucose tolerance (IGT), or Pre-diabetes Over 200 mg/dL (11.1 mmol/L) or higher on more than one occasion Type 2 Diabetes (an OGTT would never be given to a person suspected of having type 1 diabetes) http://www.pre-diabetes.com/medical/oral-glucose-tolerance-test.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Gryningsfenomenet kanske? Det börjar vl bli allmänt känt i LCHF-kretsar att fasteblodsockret kan vara lite högt då man inte äter kolhydrater. Jag brukar tänka som så att kroppens sensorer i allmänhet reagerar mest på förändringar. Jag kan ju inte detta egentligen, men jag inbillar mig att en lämplig analogi skulle kunna vara synens funktion vid hastigt förändrade ljusförhållanden. Efter en längre stund i mörker eller starkt ljus så tar det en bra stund innan ögonen vänjer sig vid ljus eller mörker. Skulle inte gryningsfenomenet kunna vara en effekt av en liknande fördröjning, för BS-regleringen, i att hitta mittpunkten i det nya arbetsområdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Jag kommer att tänka på Jonas Bergqvists bok "LCHF & träning" där han menar att beroende på hur mycket man tränar kan man tillåta sig fler kh. Glykogendepåerna kan bli lite större med kh i kosten, om man är ute efter sådana. Å andra sidan så kan ju strikt LCHF fungera fint även vid ganska hård träning. Jag springer 5-8 km i snitt varannan dag, ibland efter 20 h P/F, och jag äter 20-30 g kh per dag eller så. Funkar jättebra. Säkert fler här som har synpunkter på detta! Jag tycker inte att det har varit några problem med konditionsträning och strikt LCHF, däremot vill jag inte träna mer än jag gör (3-4 gr/vecka), men man kanske skulle byta ut ett konditionspass mot ett styrketräningspass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag tycker inte att det har varit några problem med konditionsträning och strikt LCHF, däremot vill jag inte träna mer än jag gör (3-4 gr/vecka), men man kanske skulle byta ut ett konditionspass mot ett styrketräningspass. Jag kör hårda styrke/core pass 7 dagar i veckan, och äter max 30g kh /dag. Går hur fint som helst, men då kör jag ju inte kondition primärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Den optimala kosten är väl den där du trivs och mår bra och samtidigt kan nå dina mål och kanske även kan stanna kvar på fina BMI 22 som du har idag Tack Mja...den optimala kosten är den som skjuter en eventuell diabetes 2 debut så långt som möjligt på framtiden...jag är övertygad om att det är lågkolhydratkost som gäller men känner mig osäker på hur strikt som är lämpligt...en teori kan ju vara att man håller nere de skadliga kolhydraterna så långt det bara går...en annan teori skulle kunna vara att det är bättre att kolhydrater ändå finns närvarande i kroppen... men med ett relativt lågt intag typ 50-100/g per dag...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Tack Mja...den optimala kosten är den som skjuter en eventuell diabetes 2 debut så långt som möjligt på framtiden...jag är övertygad om att det är lågkolhydratkost som gäller men känner mig osäker på hur strikt som är lämpligt...en teori kan ju vara att man håller nere de skadliga kolhydraterna så långt det bara går...en annan teori skulle kunna vara att det är bättre att kolhydrater ändå finns närvarande i kroppen... men med ett relativt lågt intag typ 50-100/g per dag...? Om man äter både kolhydrater & fett finns ju risken att man går upp i vikt. Om man håller strikt LCHF blir ju kroppen van vid att ta av fett istället för den enkla energikällan kolhydrater som kroppen gärna tar av annars. Så ska man köra LCHF så ska man nog försöka hålla relativt lågt kolhydratintag, jag finner att jag får ut mest av LCHF när jag är i ketos, alltså har ett kolhydratintag på under 50 g/dag (gärna runt 30) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Kan man inte få förhöjt fasteblodsocker av väldigt lite kolhydrater? Vad jag har förstått så får man förhöjt fasteblodsocker när insulinet inte klarar att hämma leverns glukosproduktion. När man äter blandkost beror det oftast på fett i levern men om man har väldigt låg insulinproduktion på grund av att man äter väldigt lite kolhydrater så kanske det också kan göra att insulinet inte räcker för att hämma levern? Det kan vara så, men jag vet inte..dock kan jag konstatera att mitt fastesocker ligger runt 6 när jag äter LCHF...jag har varit "tvungen" att fuska några perioder och då ätit mer kolhydrater...då har fastesockret raskt stigit till ca 7 för att sedan efter några dagar sakta närma sig 6 igen....nivåerna 6-7 är antagligen ingen större fara...så det intressanta är ju vad som på sikt gör att det inte försämras ytterligare...läser man här vad de som verkar vara helt "friska" har...så verkar det vara 4-5 mmol/L...det talar lite emot det du säger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Min pappa är smal som en sticka men fick också pre-diabetes. Så länge han håller nere på kolhydraterna så slipper han ta mediciner/få diabetes. Han äter inte någon strikt diabetes, utan försöker bara hålla nere kolhydraterna så mycket han kan (han är lite av ett kakmonster!!). Men LCHF är såklart är utmärkt val om man har pre-diabetes! Varför skulle det inte vara bra för dig? Jo jag tror också att det är bra...men jag tror att det är skillnad mellan att äta 0 eller 100 gram kolhydrater om dagen...och jag skulle gärna göra det som är bäst...och jag känner inte intuitivt vilket som är bäst.... Jag tränar nästan varje dag (ganska intensivt) och äter 15-20 gram kolhydrater per dag skulle jag tro (räknar inte exakt). Det fungerar utmärkt och jag känner att jag orkar betydligt mer nu än vad jag gjorde innan jag började med LCHF! Är ännu uthålligare och kan träna mycket längre tid åt gången. (förut blev jag jättehungrig efter en timme och var tvungen att äta något direkt efter träningen- nu kan jag vänta t.o.m. timmar efter träningen utan att behöva äta!) Jag har också precis samma erfarenhet som dig och Kjell! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Peter.. Med fastesockret runt 6 kan du vara bara glad och vissla vidare... Vad du ska mer titta på är vilka värden du får med 1 -2 timmar efter dina måltider. Det är där du ser mer om du är prediabetiker eller inte och det är mycket viktigare för dig med vid valet om kostsammanställning. Mvh. En frisk diabetiker typ0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag tror du får göra ytterligare experiment.. testa de ordinarie kostråden mot prediabetes! 60-70E% komplicerade kolhydrater, (stärkelse) från rotfrukter, frukogrönt och mycket fullkornsprodukter, max 10E% fett, inget mättat, bara enkel o fleromättat, inget salt, alkohol, kaffe, te.. och motion minst 45 minuter om dagen 5 dagar i veckan! Fullkornsbröd till varje måltid.. med fem gram becel, 5 måltider om dagen vara två mellanmål. Kör så en månad och gör om glukosbelastningstestet.. vore sjutton om inte kroppen kunde hantera några ynka gram glukos då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag är ju av den åsikten att vill man förebygga diabetes och ligger i riskzon bör man befinna sig i ketos mest hela tiden. Kanske inte nödvändigtvis jättehög. Men något. Då tror jag man förebygger all diabetes, samt inte ha någon övervikt. Såg du vetenskapens värld? Detta är helt klart intressant!http://www.svt.se/vetenskapens-varld/ Så med detta program i mitt bakhuvud bör man definivt ha de bästa förutsättningarna antingen då med fasta, eller strikt LCHF. Ferry klarar ju av att vinna guld på LCHF, så varför skulle man inte kunna träna som folk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 2 Hours after drinking 75 grams of glucose Indication Less than 140 mg/dL (7.8 mmol/L) Normal glucose tolerance, not diabetic From 140 to 200 mg/dL (7.8 to 11.1 mmol/L) Impaired glucose tolerance (IGT), or Pre-diabetes Over 200 mg/dL (11.1 mmol/L) or higher on more than one occasion Type 2 Diabetes (an OGTT would never be given to a person suspected of having type 1 diabetes) http://www.pre-diabetes.com/medical/oral-glucose-tolerance-test.html Peter.. Med fastesockret runt 6 kan du vara bara glad och vissla vidare... Vad du ska mer titta på är vilka värden du får med 1 -2 timmar efter dina måltider. Det är där du ser mer om du är prediabetiker eller inte och det är mycket viktigare för dig med vid valet om kostsammanställning. Mvh. En frisk diabetiker typ0 Zepp och Copeca...ja IGT är absolut inte bra...men IFG verkar ju inte vara så muntert heller. "This pre-diabetic state is associated with insulin resistance and increased risk of cardiovascular pathology, although of lesser risk than impaired glucose tolerance (IGT). IFG can progress to type 2 diabetes mellitus if lifestyle changes are not made. There is a 50% risk over 10 years of progressing to overt diabetes." "Some patients with impaired fasting glucose can also be diagnosed with impaired glucose tolerance, but many have normal responses to a glucose tolerance test." Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Impaired_fasting_glucose (MItt hemmatest av IGT visade på en bra respons) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Gryningsfenomenet kanske? Det börjar vl bli allmänt känt i LCHF-kretsar att fasteblodsockret kan vara lite högt då man inte äter kolhydrater. Jag brukar tänka som så att kroppens sensorer i allmänhet reagerar mest på förändringar. Jag kan ju inte detta egentligen, men jag inbillar mig att en lämplig analogi skulle kunna vara synens funktion vid hastigt förändrade ljusförhållanden. Efter en längre stund i mörker eller starkt ljus så tar det en bra stund innan ögonen vänjer sig vid ljus eller mörker. Skulle inte gryningsfenomenet kunna vara en effekt av en liknande fördröjning, för BS-regleringen, i att hitta mittpunkten i det nya arbetsområdet? Är gryningsfenomenet större hos low carb ätare än kollisätare? Är inte ett förhållandevis högt blodsocker på morgonen ett varningstecken oavsett om man äter kolhydrater eller inte,att det kan vara problem med glukostoleransen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Jag tror du får göra ytterligare experiment.. testa de ordinarie kostråden mot prediabetes! 60-70E% komplicerade kolhydrater, (stärkelse) från rotfrukter, frukogrönt och mycket fullkornsprodukter, max 10E% fett, inget mättat, bara enkel o fleromättat, inget salt, alkohol, kaffe, te.. och motion minst 45 minuter om dagen 5 dagar i veckan! Fullkornsbröd till varje måltid.. med fem gram becel, 5 måltider om dagen vara två mellanmål. Kör så en månad och gör om glukosbelastningstestet.. vore sjutton om inte kroppen kunde hantera några ynka gram glukos då! Du får pröva först! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Jag är ju av den åsikten att vill man förebygga diabetes och ligger i riskzon bör man befinna sig i ketos mest hela tiden. Kanske inte nödvändigtvis jättehög. Men något. Då tror jag man förebygger all diabetes, samt inte ha någon övervikt. Såg du vetenskapens värld? Detta är helt klart intressant! http://www.svt.se/vetenskapens-varld/ Så med detta program i mitt bakhuvud bör man definivt ha de bästa förutsättningarna antingen då med fasta, eller strikt LCHF. Ferry klarar ju av att vinna guld på LCHF, så varför skulle man inte kunna träna som folk? Absolut såg jag programmet...det gjorde väl alla här?! Ja lättketos kanske är det optimala?! Det kanske är 0,3-1,0 som är optimal ketos för hälsa?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Jag kör hårda styrke/core pass 7 dagar i veckan, och äter max 30g kh /dag. Går hur fint som helst, men då kör jag ju inte kondition primärt. Bra jobbat Jag tror också att det är en ren myt att LCHF och träning skulle vara ett problem...jag tror att först måste man definiera vad man vill uppnå med sin träning och därefter fundera på och testa om kollisar kan göra en skillnad...för någon form av skillnad blir det nog...och det kan ju vara saker på både plus och minuskontot.... Om man äter både kolhydrater & fett finns ju risken att man går upp i vikt. Om man håller strikt LCHF blir ju kroppen van vid att ta av fett istället för den enkla energikällan kolhydrater som kroppen gärna tar av annars. Så ska man köra LCHF så ska man nog försöka hålla relativt lågt kolhydratintag, jag finner att jag får ut mest av LCHF när jag är i ketos, alltså har ett kolhydratintag på under 50 g/dag (gärna runt 30) Jag tror att med 7 styrke/core pass i veckan kan du nog äta en del kollisar om du skulle vilja utan att gå upp i vikt . Snarast finns väl risken att du bygger på en del muskler som gör att du ökar i vikt av den orsaken ...om man ser det som ett problem?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Bra jobbat Jag tror också att det är en ren myt att LCHF och träning skulle vara ett problem...jag tror att först måste man definiera vad man vill uppnå med sin träning och därefter fundera på och testa om kollisar kan göra en skillnad...för någon form av skillnad blir det nog...och det kan ju vara saker på både plus och minuskontot.... Jag tror att med 7 styrke/core pass i veckan kan du nog äta en del kollisar om du skulle vilja utan att gå upp i vikt . Snarast finns väl risken att du bygger på en del muskler som gör att du ökar i vikt av den orsaken ...om man ser det som ett problem?! Jo jag är inte direkt rädd för att gå upp i vikt. Men det var mer som svar på att man klarar fint att träna även om man äter lågkolhydrat. Muskler bygger jag mer än gärna, haha Jag vet att när jag hade varit iväg & firat min farmor och därmed kommit ur ketos så var det mycket jobbigare att träna sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Jo jag är inte direkt rädd för att gå upp i vikt. Men det var mer som svar på att man klarar fint att träna även om man äter lågkolhydrat. Muskler bygger jag mer än gärna, haha Jag vet att när jag hade varit iväg & firat min farmor och därmed kommit ur ketos så var det mycket jobbigare att träna sen. Träning ska vara jobbig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Träning ska vara jobbig Visserligen sant, och det är det alltid, men det var liten svimmningsrisk där nästan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts