Gå till innehåll

Lchf/fasta/läkemedel

Recommended Posts

Hej!

Hoppas den här tråden lägger sig på rätt ställe nu, har inte skrivit inlägg här på många år.

hur som helst, har en fråga. Äter lchf men vill gå ned i vikt så jag fastar också och kör 16:8. Min kropp mår jättebra av det. 
Men! Har en gammal skada i ryggen och när den gör sig påmind så äter jag Orudis (ketoprofen) som är hård mot magen och ska ätas med mat. Jag märker också att jag får ont i magen då den är tom vilket gör att jag går och småäter för att inte magen ska göra ont. Inte bra för viktnedgång.

Hut skulle ni lösa detta? Vad kan jag äta som skyddar magen under längre tid och som är lchf/keto förenligt?

tack för hjälp!

/Carina 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Carina71 sade:

Hej!

Hoppas den här tråden lägger sig på rätt ställe nu, har inte skrivit inlägg här på många år.

hur som helst, har en fråga. Äter lchf men vill gå ned i vikt så jag fastar också och kör 16:8. Min kropp mår jättebra av det. 
Men! Har en gammal skada i ryggen och när den gör sig påmind så äter jag Orudis (ketoprofen) som är hård mot magen och ska ätas med mat. Jag märker också att jag får ont i magen då den är tom vilket gör att jag går och småäter för att inte magen ska göra ont. Inte bra för viktnedgång.

Hut skulle ni lösa detta? Vad kan jag äta som skyddar magen under längre tid och som är lchf/keto förenligt?

tack för hjälp!

/Carina 

Tänker spontant att om du behöver äta tillsammans med medicinen kanske det är bättre att du inte kör 16:8, utan äter tre mål mat. Bättre det än småäta, tror jag...

• Gilla 2
Länk till inlägg
4 minuter sedan, Carina71 sade:

Några tips på vad som kan vara mättande lääänge i magen som är låg kolhydrat? 

Kött + animalisk fett som talg, ister, smör. Men samtidigt kan vara viktigt att skilja mellan riktig hunger, vanan att äta vid vissa tider eller sug efter speciell mat. Om man har vant sin kropp vid småätande så kan man få påminnelser om att nu är det dags. Men är det hunger eller är det resultat av dålig vana? Sådana mönster försvinner inte över en natt man måste arbeta bort dem och vänja sig av med dem.

Låt mig ta ett exempel som handlar om hunger. Jag har tränat på att fasta och just nu fastar jag 86 timmar i sträck, dvs 3 och en halv dag per vecka. Inte varje vecka men ganska ofta. Första dagen är den mest besvärliga då får jag flest påminnelser från min kropp, typ: "du brukar ju äta vid den eller den tiden, varför äter du inte då, ät nu". Ignorerar man dessa påminnelser och kommer över till dag 2 så lugnar kroppen ner sig. Nu tar den fett från de inre förråden och är nöjd och tyst, magen är helt lugn. För andra kan den andra fastedagen vara lite mer besvärlig men övning ger färdighet och kroppen lär sig att ställa om till den interna fettförbränningen fortare. Vad jag menar är att man kan känna sig mätt utan mat i magen eftersom mättnad regleras av hormoner.

Om du bara fastar 16:8 kanske du ska ta din medicin bara då du äter eftersom du äter ju varje dag.  

• Gilla 2
Länk till inlägg
16 timmar sedan, Carina71 sade:

Hej!

tack för hjälp!

/Carina 

Du har ett dilemma, dels medecineringen vilket egentligen är Ibuprofen som viktig/smärtstillande substans, men har biverkningar.. alla verksamma medeciner har biverkningar!

Riktigt vilka andra komponenter som ingår i Orudis är jag inte lika säker på.

Hur som helst, Ibuprofen är smärtstillande och antiinflamatorisk!

Frågan är om du fortfarande har någon inflamation i ryggen. hur som helst hade du det inte innan så lär du få det i magen, vid användning av medeciner som innehåller Ibuprofen.. främst i magen!

Jag tycker att du skall prata med din läkare, om du inte kan skifta till Paracetamol mot smärtan och eventuellt något annat för resten av innehållet i Orudis?

Paracetamol, (Panodil/Alvedon) är smärtstillande men inte antinflamatoriska.

Vadå antinflamatoriska är väl bra.. mnjaeä, de går in och reglerar Eikosanoidsystemet på litta olika sätt.. det vanligaste är att de dämpar smärtan men även litta andra grejer som prostaglandinera är till för.. tex blödninsförmåga/risk, magtarmslemhinnan, litta andra grejer.

Grejen är att prostaglandinerna är där för att hjälpa oss om vi ligger risigt till, dvs de är en del av imumnförsvaret.. tex om man får en infektion eller patogener i kroppen, sår/skador osv!

Det finns andra NSAID som är ännu stakare, dvs Diklofenac (Voltaren, Eeze), grejen är att de är ännu mer smärtstillande och interagerar ännumera med prostaglandinerna.

Prata med din läkare, vad finns mer i Oridus förutom Ibuprofen som du skulle kunna behöva?

Dvs dina magproblem är typiska för Ibuprofen. 

I bästa fall så har du en bra läkare som lyssnar på dig.. (nämn inte LCHF för säkerhet skull.. eller viktnedgång)!

I nästa fall, fråga hen vad som i övrigt finns i Orudis som du skulle kunna kompletera med i form av mat eller tillskott om du tar Paracetamol i stället!

I värsta fall byt vårdcentral!

Du skall inte behöva ha det så.. iallafall inte i långa tider!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack Katerina för input. Jag tror mig ha rätt bra koll på sug, hunger och den andra känslan som skapas av medicinen på tom mage (huggande känsla). Det längsta jag själv fastat var 4 dygn, vilket jag bara kan göra om jag inte tar medicin.

Tack Zepp för din fördjupning om medicinen. Precis som du beskriver så har den biverkningar som skapar smärta i magen när den är tom. Det blir små inflammationer, det syns på magnetröntgen. Jag har flera andra läkemedel också för ryggen men jag blir trött av dem så jag tar dem bara undantagsvis. Men du har rätt, jag ska ta nya tag med ryggen och läkare inom kort! Så fram tills dess så struntar jag i att fasta de dagar jag tar medicin helt enkelt. Äter extra mycket fett och kött kanske...

sen har jag hittat en annan grej, som inte är läkemedel alls, som jag känner stort hopp till. Håller tummarna för att det funkar! 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

tack för era tankar!

/Carina 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det är ingen vidare kul situation du är i! Om du fortsätter äta NSAID-preparat så kommer du utveckla magsår. Den typen av mediciner hämmar nämligen produktionen av skyddande mag- och tarmslem, vilket gör att tarmväggen kommer i direkt kontakt med den starka frätande magsyran(därför det gör ont) och du får inflammationer och slutligen sår. 

Då kommer din läkare garanterat skriva ut protonpumpshämmare till dig typ Omeprazol, som blockerar produktionen av magsyra, vilket innebär att sår och inflammation kan läka, men istället kommer du får problem med matsmältningen eftersom du saknar tillräcklig mängd magsyra, vilket leder till brister bla B12. 

Det blir en negativ spiral det där, där ett läkemedel med trista biverkningar kommer tvinga dig till ett annat läkemedel med trista biverkningar. Men jag kan absolut förstå om upplever att du inte har något val, om du har så svåra smärtor att du inte kan fungera utan. Svår smärta utan lindring blir ju lite av ett kroppsfängelse, som sabbar ens rörlighet, energi och gör en deppig. Tycker absolut du ska ta kontakt med vården igen angående din rygg.  

Tills dess får du helt enkelt undvika att kombinera Orudis med att fasta, för du kommer få sår av det. Mat som mättar men kanske främst ligger kvar ett tag i magen och skvalpar är t.ex feta köttbitar, fet fisk, grövre rotsaker/grönsaker(gärna råa) och nötter bland annat. 

• Gilla 3
Länk till inlägg