Mofflon Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Är det någon som vet om Lchf kan ha någon effekt på purpura, det är en mycket ovanlig sjukdom som ofta angriper njurarna, ger inflammation och ger såsmåningom njursvikt.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Är det någon som vet om Lchf kan ha någon effekt på purpura, det är en mycket ovanlig sjukdom som ofta angriper njurarna, ger inflammation och ger såsmåningom njursvikt.? Det kan ju vara lite antiinflammatoriskt med LCHF, så möjligt att det kan bromsa sjukdomen lite. Men då gissar jag bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Gurkmeja (curcumin) har anti-inflammatoriska egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Är det någon som vet om Lchf kan ha någon effekt på purpura, det är en mycket ovanlig sjukdom som ofta angriper njurarna, ger inflammation och ger såsmåningom njursvikt.?Ja, den är inte vanlig, speciellt inte hos vuxna, jag förmodar att det är den kroniska varianten. jag tycker nog att du i så fall ska diskutera med en läkare som är insatt i både sjukdomen och helst även LCHF-kost. Njurarna är mycket känsliga organ och jag tänker framförallt på proteinfördelningen i maten, att den blir rätt så att man inte belastar njurarna för mycket. Sedan kan jag inte tänka mig att det ska vara till någon nackdel att dra ner rejält på kolhydraterna. Men som sagt håll koll på proteiner, mineraler och kanske vätskeintag, beror på hur sjuka och skadade njurarna är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts