Jump to content

Recommended Posts

Har nu gått på strikt LCHF i 1 mån och har kört 1 v med periodisk fasta.  Har inte haft någon framgång med vikten de 3 första veckorna. Har haft huvudvärk till och från hela tiden. När slutar det?

Innan jag började med lchf gick jag på en form av fitnessdiet.  Saltade inte maten, utan fick i mig saltet via maten jag åt. Enligt daglig rekommendation.  Undvek oxå socker, fet mat och fett. Använde kokosolja att steka i. Hade aldrig huvudvärk. Tycker jag borde få i mig tillräckligt med salt via maten jag äter nu. Dricker buljong lite då och då. Är ingen saltmänniska, vad ska jag göra?  Varför händer det inget med vikten? 

Hur vet jag att maten är anpassad till mig? Äter mig mätt av den maten enligt olika menyer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-15 at 15:10, jeanette kiskanyadi sade:

Har nu gått på strikt LCHF i 1 mån och har kört 1 v med periodisk fasta.  Har inte haft någon framgång med vikten de 3 första veckorna. Har haft huvudvärk till och från hela tiden. När slutar det?

Innan jag började med lchf gick jag på en form av fitnessdiet.  Saltade inte maten, utan fick i mig saltet via maten jag åt. Enligt daglig rekommendation.  Undvek oxå socker, fet mat och fett. Använde kokosolja att steka i. Hade aldrig huvudvärk. Tycker jag borde få i mig tillräckligt med salt via maten jag äter nu. Dricker buljong lite då och då. Är ingen saltmänniska, vad ska jag göra?  Varför händer det inget med vikten? 

Hur vet jag att maten är anpassad till mig? Äter mig mätt av den maten enligt olika menyer. 

Svårt att säga, men huvudvärken är vanligt vid omställningsbesvär, det brukar relateras till saltbrist/lågt blodtryck.

Iallafall borde det gått över på  1 månad.. om man inte fastar!

Det finns anledning till att fitnessdieter undviker salt och det är att salt binder vatten.. samma gäller alla idrotter som går efter vikt.. kissa ut vatten!

Är man inte elit så behöver man sällan väga in på en viss vikt, utan som regel så finns vattnet där av någon anledning, tex för att reglera blodvolym/blodtryck!

Är man frisk så är det sällan något problem att salta efter smak och tycke.. det finns reglering på det oxå, dvs får man i sig för mycket salt så blir man kissnödig och törstig.

Risken med att äta riktig mat lagade från fräscha råvaror är att de inte innehåller tillräckligt med salt, det löser man lätt med att ha ett saltkar på bordet.

Iallafall, det där med vikten.. ponera att du fått mer muskler och mindre fett, ger lite samma utslag på vågen.

Inte jättevanligt, främst bland unga friska vältränade personer!

Ge det tre månader innan du utvärderar, salta efter smak och tycke.

Oså på det så får jag lite olika vibbar, hur många kilon behöver du gå ner, finns det ett reelt behov?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Jag vill gå ner minst 8 kg och det har inte hänt något. Körde nu 1 vecka periodisk fasta.  Hände inget med vikten. Tränar inte just nu. När jag anstränger mig så känns det som jag har gått ett jäkla pass.  Blir precis slut i musklerna. Äter jag för mycket? Går annars på strikt meny.  Känner mig lagom mätt när jag ätit. Så vad är fel? Vad kan jag göra?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja tydligen vill den inte släppa ett jäkla gram🤣🤣  väger just nu 68.5 och jag är 163 cm. Hmm! Ålder... Är 53 år och jag vet att det är inga problem att gå ner, har varit nere 60kg i början av året, men varför inte nu? Jag håller mig till de strikta veckomenyerna som finns. Lättare att förbereda måltiderna. 

Link to comment
Share on other sites

Nu sa du nåt intressant! Du var nere på 60kg i början av året? Varför blev du inte kvar där?
Jag vet inte vad en "fitnessdiet" är men hoppar du mellan olika metoder? Om så, får du nog ladda tålamodet först så kroppen landar i nån form av hormonell balans. I synnerhet i klimakterieåldern är det viktigt. LCHF är ingen mirakeldiet, det är mer bara mat som ger kroppen förutsättningar att reglera vikten som den ska, dvs hormonellt. Men den måste ju hinna landa mellan ev. olika dieter.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en pt-online. Fick träningsprogram, och matschema på vaf jag skulle äta. Eftet jag hade gått 10 v av denna diet, då jag hade satt mål 10kg, blev det 5 kg ner. Tränade som ett svin 3ggr i veckan. Så lägst låg jag på 57, men hamnade senare runt 60. Inte svårt att gå ner, svårare att hålla det. Åt enligt mitt matschema, men träningen blev mer halt, valde andra aktiviteter under våren o sommaren och gick upp. Har prövat LCHF innan o då gick jag ner 3-4 kilo. Men hoppade på en annan utmaning. Mitt tidigare matschema åt jag under veckorna o lite friare under helgen. Den är helt tvärt emot LCHF, inget grädde eller smör,men kokosolja och nötter,avokado. Vissa mängder av potatis, ris och pasta. Fri mängd av sallad o gurka. Mejeriprodukter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-18 at 19:28, jeanette kiskanyadi sade:

Ja tydligen vill den inte släppa ett jäkla gram🤣🤣  väger just nu 68.5 och jag är 163 cm. Hmm! Ålder... Är 53 år och jag vet att det är inga problem att gå ner, har varit nere 60kg i början av året, men varför inte nu? Jag håller mig till de strikta veckomenyerna som finns. Lättare att förbereda måltiderna. 

Jag vet ju egentligen ingenting, vilket sällan brukar hindra mig från att skriva på det här forumet.

Det lilla jag iallafall lyckats läsa mig till är att all träning sker på energiöverskott, (referens Gunde Svan)!

Bantning sker på energiunderskott! (referens Viktklubb)!

Bägge har rätt.. och nu blir det komplicerat;

Det beror även på var kalorierna kommer i från och Gunde kunde muppa en massa havregrynsgröt, (iallafall i reklamen) för han gjorde av med allt..cirka 5000 Kcal per dag under träning/tävling.

Iallafall som du redan konstaterat, det är jättelätt att gå ner i vikt, den andra grejen är att en siffra på vågen inte säger ett skit om din hälsa.

Så vi tar det från början.. all träning bör ske på energiöverskott, annars bryter man bara ner kroppen, inte bara fettlager utan även muskler!

Vilken vikt man sen hamnar på är beroende av gener, träningsmetoder, protein och kaloriintag.

Hur som helst, med tanke på att du blir helt slut i musklerna av träning.. LCHF gynnar främst aerob träning, dvs uthållighet.. långdistanslöpning, cykling  osv.

Tränar man så är ofta avsikten att man skall bli slut musklerna, men blir fortare trött så är det oftast på grund av att träningen anaerob.. dvs man använder mest glukos, under syreunderskott!

Det går att fixa, risken är bara att vågen inte rör på sig samt att man lägger på sig muskler, blir mer fit samt uthålligare.. det tar dock en tid!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om minskning av fettvikt är ditt mål säger jag drastiskt att då kan du inte "träna" samtidigt. Börja med vikten genom att äta strikt och inte "träna". Gå gärna långa lugna promenader men träna inte. Pulsen kan vara vägledare, håll dig under 180 minus din ålder. 

När du tappat fett du ville tappa kan du börja "träna" men tänk på att "träning" gör det svårt att kontrollera kolhydratintaget. 

Med "träning" menar jag aktiviteter som kroppen upplever som stress, att vi är jagade av lejonet. När vi är jagade av lejonet vill kroppen ha snabb energi snabbt, det blir glukos. Glukos leder till insulinsläpp som stänger fettförbränningen. 

Stress för kroppen är också att leva på svältnivåer, för lite mat. Då kommer kroppen bränna protein, muskler, kollagen före fett, för av protein gör den glukos. Då går man ner i muskelvikt och blir skinn och rynkor i ansiktet.

Gör du både svält och "träning" maxar du stressen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en stor grej nu, det där med en person som säljer kost- och träningprogram i kombination med nåt pulver/tillskott. Det har dykt upp 3-4 st i min omgivning de senaste veckorna bara. Trender kommer och går. :)

Som Erik2 säger är lågintensiv träning bra. Om man har en pulsklocka och utgår från 180-ålder (kallas också MAF, maximum aerobic function), så hjälper man kroppen att bränna fett. Mer högintensiv träning bränner mer glykos och de lagren väger inte mer än typ 500g så de kan få sitta kvar. Men så är det det där med hormoner... Viktregleringen är hormonell och i vår ålder (jag är 51) så påverkar alla möjliga hormoner. Östrogen styr fettinlagringen till typiskt kvinnliga områden som byst, rumpa, lår och underarmar. Stresshormonerna lagrar helst fett runt de inre organen med putmage som följd. När östrogenet minskar ökar testosteron (förhållandevis) med ännu mer inlagring på magen. Med en hormonell balans kan man dels plocka fett på rätt ställe men också styra upp ämnesomsättningen (precis som man kan styra ner den och gå upp i vikt trots få kalorier om man äter fel saker). 
Så, jag tror tålamod och att hitta balans är nyckeln till din uteblivna viktnedgång. 
Hoppas huvudvärken släppt nu! 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...