annakarin Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Jag orkar inte äta alla måltider, håller på med utmaningen och är proppmätt hela tiden, det brukar stanna vid frukost (alltid varm) och middag och något mellanmål. Hur påverkar det ? Blir allting fel ? Kan jag fortsätta som jag gör , någon som vet ? Tilläggas ska att jag håller mig till recepten och de är verkligen goda . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Nu har ju inte jag kollat utmaningen...men jag gissar att det är tänkt att du dels ska lära dig vilken sorts god mat du ska äta, och dels att du inte ska gå omkring hungrig och sugen, och falla för någon olämplig frestelse... Lchf ska anpassas till en själv, utifrån de ramar som finns. Hur mycket man ska äta, hur ofta, vad man inte tål, vad som inte funkar...det lär man sig med tiden. Håller du dig mätt är det bra. Och det kan variera från dag till dag. Lyssna på kroppen. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Grundregel enligt Diet Doctor: "Ät när du är hungrig: Sluta äta när du inte är hungrig länge. Så enkelt är det. " https://www.dietdoctor.com/se/lchf Lycka till med utmaningen1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 On 2020-11-15 at 16:57, annakarin sade: Jag orkar inte äta alla måltider, håller på med utmaningen och är proppmätt hela tiden, det brukar stanna vid frukost (alltid varm) och middag och något mellanmål. Hur påverkar det ? Blir allting fel ? Kan jag fortsätta som jag gör , någon som vet ? Tilläggas ska att jag håller mig till recepten och de är verkligen goda . Det är en vanlig biverkning av LCHF.. för de flesta även en önskad sådan! Det är som Effie är inne på, man får testa hur man lägger upp matdagen/portionerna själv så orkar jag bara med två måltider per dag och på helgen brukar det bara bli en.. inga mellanmål, bara släta koppar kaffe och te. Eventuellt kan det handla om att du har en fullt fungerande aptitreglering? Dvs om du äter kalorrik mat och har en fungerande aptitreglering så får du antingen äta färre gånger eller mindre portioner. Och det är en mental utmaning att ändra ätbeteende, lättast går det om man är singel, då kan man äta när man är hungrig.. bäst är ändå att åtminstone ha en regelbunden måltidsfrekvens. Till slut hoppade jag frukost, var ju fortfarande mätt vid lunch. Vi är sociala djur, man äter när andra äter, det är en viktig del i familjen/flocken, så jag har lärt mig att anpassa portionerna.. något så när iallafall. Oså har lärt mig en del tecken, dvs det är perfekt att bli hungrig strax före nästa planerade måltid. Till skillnad från början då jag väntade på att bli hungrig, det hände lixom sällan, utan jag fick huvudvärk i stället, dvs hungersignalerna blir svagare så länge man kan leva av kroppsfett, ketoner, glukoneogenes. Hur som helst man bör äta när familjen äter.. om man har sådan, man bör äta när man har lunchrast på jobbet om man har sådant, man får anpassa portionerna. Iallafall så är det vanligt att bara äta två gånger per dag på LCHF, jag rekommenderar att man äter minst en gång per dag, såvida man inte fastar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Det generella rådet: om du inte är hungrig så ät inte. Varför belasta kroppen om den inte vill ha mer? Känn efter och ät när du är hungrig. När man som ett socialt djur tvingas att följa mattiderna som @Zepp var inte på så kan man ju alltid ta ett glass vatten, en kopp te eller kaffe istället och bara sitta med för att få lite socialt samvaro. Jag är med i en grupp på FB som fastar för att gå ner i vikt. Där uppstår alltid frågor som: men vad ska mina barn säga, tycka, tro om jag hoppar över måltiderna. Det bästa svaret som jag läste var: pappa är inte hungrig och han svälter inte, han äter just nu en pizza lagrad sedan 2013. Och så klappade pappan sig på sin stora mage. Man har ju lagt undan en hel del av de gamla måltiderna. Någon gång måste man ju börja ta ut dessa förråd. För vissa räcker det att bara sänka mängden kolhydrater i kosten, öka fett och protein, insulinet går ner och fettvalkarna bara smälter bort. Men insulinet triggas även av fett och protein fast inte i lika stora doser. För dem som är mer insulinresistenta krävs att man under längre perioder slutar tillföra något för att kroppen slutar producera insulin. Då kan man så småningom återfå insulinkänsligheten och kan komma åt fettförråden. Är det för mycket insulin i omlopp i våra kroppar så sitter fettet där den sitter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Jag vet och tackar för råden normalt äter jag kanske två gånger per dag och det blir så nu också , men har ett tag testat andra metoder men det blir så hysteriskt med maten . Det är ju ändå ett bra tag sen jag var inne på LCHF och minns inte att jag var så här proppmätt förra gångerna , så jag slappnar av äter det gottaste och ser tiden an , Tack . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts