CH44 Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Hej,Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vad ska jag äta? Bad vårdcentralen om att få komma till en dietist för att diskutera saken, de vägrade och sa att jag kunde prata lite med henne (sköterskan). Hon lyssnade oengagerat och rekommenderade sedan tallriksmodellen, vilken tyvärr inte fungerar för mig.Jag har gallproblem och tål inte för fet mat, får smärtor och fick i höstas en inflammation i gallan efter att ha ätit för mycket av just detta. Och nej, tyvärr spolade inte gallan ren av fettet som jag läst här någonstans, för jag har en cysta på gallgången och där uppstod en irritation/inflammation. Möjligen kan jag äta lite fett i alla fall.Gluten tål jag inte alls, blir uppsvullen och tung i systemet, samt får ont. Glutenfria varor tycker jag smakar rätt illa generellt sett.Laktos har jag också tagit bort, men där finns ju i alla fall fungerade produkter att ersätta med. Grädde får jag omedelbart smärtor av, även laktosfri.Jag antar att min kost får bestå av kött, vissa grönsaker och en liten dos fett då?Jag har ingen att bolla med om detta och vet inte hur jag ska lägga upp en hållbar kost.Har ni några tips för en med känsligt gallsystem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag har gått ner i vikt med blandkost. För mig har bönor och ärter varit räddningsplankan. Har man känslig mage och inte är van vid baljväxter kan man nog behöva börja försiktigt. Jag har också haft svårt med spannmålsprodukter men nu funkar det igen när jag fått ordning på kroppen. Eftersom du har svårt med fettet så tror jag en kost med långsamma kolhydrater vore bra för dig. Vi brukar finriva morötter och blanda i lite rivet äpple. Vi brukar ha i så mycket äpple så det blir saftigt men inte så mycket så det blir sött. Groddade mungbönor är näringsrika och mättande. Groddade baljväxter är lättare att tåla för dom som inte är vana vid baljväxter. Puylinser som ibland kallas andra saker (små mörka linser) som kokas med lite vatten så dom blir fasta och fina är lättare att tåla än stora bönor. Jag har själv inte några problem att tåla några baljväxter men jag har alltid ätit mycket fiberrik mat så min tarmflora är anpassad till det. Man kan grodda alla baljväxter men sojabönor och kikärter måste kokas ändå, annars tar groddningen bort antinutrienterna. Avokado och nötter kanske du kan tåla även om du är känslig för fett. När det gäller fett så är det viktigt att du håller igång fettförbränningen med motion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Vad jag har förstått kan gallstenar bildas av att gallan (vätskan) står still och kristalliseras. Kanske du måste öka fetthalten långsamt för att inte stenar ska börja röra på sig och irritera cystan? Gallblåsan är en mellanlagringsplats, galla produceras även om inte blåsan finns kvar. Jag har inga gallbesvär men min "magkatarr" (svider i magsäckstrakten) blir värre när mängden fett blir för stor. Ingen "Macig Bullet" här inte. Hur fungerar det med andra feta mjölkprodukter än grädde? För att förgylla tillvaron och få variation kanske gräddfil eller turkisk yoghurt funkar? De är ganska feta men inte lika feta som grädde. En klick gräddfil till tacos kanske? Ostchips kan göras på mager ost om du vill. Vill du ha högre kolhydratinnehåll kan du baka bröd på bovete som är glutenfritt. Mina barn gillade inte mammas kulinariska hopkok men själv tyckte jag det smakade bröd. Jag tror jag hittade receptet på nätet. Det finns även Pones, bakade på pofiber. Hur funkar det med banan? Det är ju ganska mättande. Innehåller väl ca 20% kolhydrater men det kan också ge variation. Med en bas på kött/fisk/fågel och grönsaker/rotfrukter och sedan lite fantasi och mycket testa lite i taget så bör du kunna få till en trevlig och hållbar kosthållning även om du hamnar på lite liberalare kolhydratintag och något lägre fettintag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Hej, Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vad ska jag äta? Bad vårdcentralen om att få komma till en dietist för att diskutera saken, de vägrade och sa att jag kunde prata lite med henne (sköterskan). Hon lyssnade oengagerat och rekommenderade sedan tallriksmodellen, vilken tyvärr inte fungerar för mig. Jag har gallproblem och tål inte för fet mat, får smärtor och fick i höstas en inflammation i gallan efter att ha ätit för mycket av just detta. Och nej, tyvärr spolade inte gallan ren av fettet som jag läst här någonstans, för jag har en cysta på gallgången och där uppstod en irritation/inflammation. Möjligen kan jag äta lite fett i alla fall. Gluten tål jag inte alls, blir uppsvullen och tung i systemet, samt får ont. Glutenfria varor tycker jag smakar rätt illa generellt sett. Laktos har jag också tagit bort, men där finns ju i alla fall fungerade produkter att ersätta med. Grädde får jag omedelbart smärtor av, även laktosfri. Jag antar att min kost får bestå av kött, vissa grönsaker och en liten dos fett då? Jag har ingen att bolla med om detta och vet inte hur jag ska lägga upp en hållbar kost. Har ni några tips för en med känsligt gallsystem? Möjligen är paleo med smör din lösning? Prova med att vänja in dig med smör, och öka mängden vartefter. Andra mejeriprodukter kan du mycket väl vara utan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Håller med Lyx-LCHF: när inget annat fungerar så är det "back to basics" som gäller - i alla fall prova några veckor: http://staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html Alternativ till smör skulle vara kokosfett, finns ekologiskt både med och utan kokossmak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Hej, Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vad ska jag äta? Bad vårdcentralen om att få komma till en dietist för att diskutera saken, de vägrade och sa att jag kunde prata lite med henne (sköterskan). Hon lyssnade oengagerat och rekommenderade sedan tallriksmodellen, vilken tyvärr inte fungerar för mig. Jag har gallproblem och tål inte för fet mat, får smärtor och fick i höstas en inflammation i gallan efter att ha ätit för mycket av just detta. Och nej, tyvärr spolade inte gallan ren av fettet som jag läst här någonstans, för jag har en cysta på gallgången och där uppstod en irritation/inflammation. Möjligen kan jag äta lite fett i alla fall. Gluten tål jag inte alls, blir uppsvullen och tung i systemet, samt får ont. Glutenfria varor tycker jag smakar rätt illa generellt sett. Laktos har jag också tagit bort, men där finns ju i alla fall fungerade produkter att ersätta med. Grädde får jag omedelbart smärtor av, även laktosfri. Jag antar att min kost får bestå av kött, vissa grönsaker och en liten dos fett då? Jag har ingen att bolla med om detta och vet inte hur jag ska lägga upp en hållbar kost. Har ni några tips för en med känsligt gallsystem? Känner du snabbt om det du äter är rätt eller fel? Om du gör det så varför inte se det som kostutmaning... ...testa råvara efter råvara...och anteckna vad som verkar fungera...sen när du har en förhoppningsvis hyfsat lång lista med råvaror som du kan tänkas äta...kan du börja fundera på hur kosten ska läggas upp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CH44 Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Hej och tack för svar!Jag tycker att förslaget om en kartläggning känns som en riktigt bra idé, om än något tidsödande. Men vi mår ju som vi äter, så jag har allt att vinna.Turkisk yoghurt har fungerat, så också banan. Måste bygga en lista känner jag, att alltid bära med mig och att alltid ha vissa varor hemma. Jag blev nämligen väldigt sjuk och vill inte dit igen. Paleo med fett, smör el kokos, är intressant också, ska kolla upp det. Har aldrig prövat detta, men min kost rör sig nog i de trakterna redan; kött, grönsaker, lite frukt och fett. Nötter.Ska också ta till mig tipsen om olika baljväxter och börja pröva mig fram bland dessa. De har jag inte ätit mycket av.Tack så mycket för era infallsvinklar, nu känns det som om jag har mer att bita i. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Hej, Jag håller med LYX-Lchf, Paleo tror jag låter som din melodi. Kolla upp det och ät det fett du kan i form av kokosfett. Det borde stötta ditt matintag. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 "Jag har gallproblem och tål inte för fet mat, får smärtor och fick i höstas en inflammation i gallan efter att ha ätit för mycket av just detta" Kokosfett kan fungera för dig i allafall Det innehåller hälften mct-fetter Dessa behöver inte hjälp från gallan för att spjälkas så det är betydligt mildare för den med gallproblem än andra fetter Var ändå försiktig i början eftersom hälften av fettet i kokos är vanligt fett som belastar gallan som alla fetter gör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Det gäller ju att aktivera gallan lite, för annars byggs det bara upp mer. Men du kanske kan trappa upp sakta på fettet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts