Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej, jag äter hyfsat strikt LCHF men har en enormt stor längtan efter bröd och öl. Jag har testat LCHF tidigare och då tillslut tappat det pga sug efter annat. Nu fuskar jag och äter vad jag vill på lördagar vilket naturligtvis innebär en viss viktuppgång vilket försvinner på ett par dagar igen. Min fråga är om detta påverkar andra saker förutom en långsammare viktnedgång? Tiden blir mindre viktig för mig när jag mår bra. Jag blandar även strikt och medel recept och funderar på om det spelar någon  roll? 

Mycket tacksam för svar och tankar. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag kände som du och gjorde som du en gång i tiden. Min inställning till beroende, av vad det nu må vara, är och var att det vill jag inte vara. När jag hade läst boken Brödberoende av William Davis förstod jag att jag var brödberoende och då slutade jag med allt som görs på vete, råg och korn. Nolltolerans. Inte nog med att jag gick ner ytterligare kilon jag fick också mängder av förbättringar av diverse hälsoproblem som ledvärk, exem, torr hud, ont i magen, koncentrationproblem. Av dessa skäl tycker jag du ska försöka bli fri ditt brödberoende. Suget efter bröd blir i vart fall jag dock inte av med, det är hemskt för härligt doftande bröd finns överallt.

Vad gäller vikten tror jag fusket mest sätter sig som vätska. Dock stannar fettförbränningen av när du fuskar i dig massa blodsockerhöjande kolhydrater med jämna mellanrum.

• Gilla 6
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Du kommer antagligen inte gå ner lika mycket vikt … men om din viktnedgång fortsätter och du mår bra … så är det bättre att äta bra sex dagar i veckan än ingen dag. 😉

En del kan få problem med t ex  huvudvärk eller annan värk, lös mage etc om man äter på det sättet... men som sagt om det fungerar för dig utan problem …. var inte rädd för att gå din egen väg...men var uppmärksam på eventuella symptom.

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-11-19 at 20:51, Chaundy sade:

Hej, jag äter hyfsat strikt LCHF men har en enormt stor längtan efter bröd och öl. Jag har testat LCHF tidigare och då tillslut tappat det pga sug efter annat. Nu fuskar jag och äter vad jag vill på lördagar vilket naturligtvis innebär en viss viktuppgång vilket försvinner på ett par dagar igen. Min fråga är om detta påverkar andra saker förutom en långsammare viktnedgång? Tiden blir mindre viktig för mig när jag mår bra. Jag blandar även strikt och medel recept och funderar på om det spelar någon  roll? 

Mycket tacksam för svar och tankar. 

Du är inte ensam, de flesta av oss fuskar!

Det är främst om du är metabolt sjuk som du behöver vara väldans strikt.

Finns ett utryck, "det är inte så viktigt vad du äter mellan Jul och Nyår, utan vad du äter mellan Nyår och Jul!

Översatt till dig, "det är inte lika viktigt vad du äter på Lördag, utan vad du äter mellan Söndag och Fredag"!

Så länge du är metabolt frisk.. dvs det är på Lördag som man skulle äta bröd/dricka öl.. annat som man har sug på/som frestas med, om alla gjorde så skulle vi minimera de metabola sjukdomarna radikalt, under förutsättning att man äter bra och näringsrik mat resten av veckan.

• Gilla 4
Länk till inlägg