Gå till innehåll

Tappa vikt på bästa sätt?

Recommended Posts

Hej!

jag har för 1 månad sedan börjat med lchf och har hittills inte gått ned något på vågen alls. Jag är 169cm och väger 78kg, 30 år. Har alltid haft lätt för att gå ner i vikt (tyvärr lika lätt för att gå upp med). Jag är helt ny gällande lchf och förstår varken hur man räknar kolhydrater, vissa ”slangord” folk använder i detta forum eller hur man räknar ut vad man ska äta över huvudtaget. 
jag äter ingen frukost, dricker 2 koppar kaffe med lite mjölk i. Till lunch (ca 13:00) låter jag inga kolhydrater i form av potatis, ris eller pasta alls. Utan oftast kött/kyckling (en kycklingfilé i mängd) och sedan lite grönsaker till samt 2 msk fet sås ungefär. Samma till kvällsmat. Äter inget däremellan och dricker rikligt med vatten. Vad är felet? Jag förstår att det kan ta tid för kroppen att börja tappa kg, men jag blir otroligt otaggad när ingenting händer efter att jag gjort en sådan drastisk förändring i min kost. Jag är överviktig enligt mitt BMI så jag tycker att något borde hända snart. 
Finns det någon som enkelt kan förklara hur mycket och vad jag ska äta på en dag, förklarat i former såsom matsked, en näve, en kycklingfilé osv så jag lättare förstår då jag inte hänger med på hur man mäter allt 😅 ska jag dricka mjölk i kaffet? Eller grädde? Eller inget av det? Vilket är bäst/sämst för en överviktig person?

jag vill alltså gå ner i vikt, MYCKET, och tillskillnad från många andra så är jag överviktig från start. Har då förstått att intaget ser annorlunda ut än om man kanske bara vill tighta till sin kropp.. 

hoppas det finns någon vänlig själ därute som vill hjälpa en hopplös person som mig 🙈

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit @Casta!

Jag tror att du äter för lite fett. Kanske äter du för lite överlag? Vad för såser är det du äter om man får fråga? Kan du öka såsmängden? LCHF handlar inte om att svälta sig själv. Prova gärna att byta ut mjölken i kaffet mot grädde. Hur kommer det sig att du bara har kaffe till frukost? Är du inte hungrig? Det är fortfarande bra att du lyckats plocka bort pasta, ris och potatis. Ett annat sätt att öka fetthalten i maten man äter är genom att steka i smör. Kostdoktorn har en bra grönsaksguide.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Hej!

Välkommen hit. :)

Du äter:

2 kycklingfiler om dagen --> ca 400 gram kyckling --> ca 400 kcal
4 msk fet sås --> ca 50 gram fett --> 450 kcal
Övrigt --> ca 100 kcal

Det blir totalt 1000 kalorier om dagen. Det är för de allra flesta alldeles för lite. Antingen missar du att ta med en del mat och/eller så har du en extremt låg metabolism och/eller rör du dig väldigt lite.

Ditt BMR (Basic Matabolic Rate) om du är kvinna borde vara ca 1500 kcal/dag om du inte rör dig alls (ligger i sängen) . Men detta kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer.

Lite svårt att säga vad du ska göra men följande enkla saker finns

1. Byt kyckling mot fläskkotlett

2. Byt mjölk mot smör i kaffet (du kan ta hjälp av en stavmixer för att det ska blanda sig bra)

3. Använd smör med t ex vitlök istället för sås.

4. Se till att gå långa promenader ( minst en timme i sträck)  om du inte redan tränar på annat sätt.

5. Ät lite mer än du gjort tidigare

6. Kolla att grönsakerna du äter är ovanjordsgrönsaker med lågt kolhydratinnehåll (under den förutsättningen kan du äta mycket grönsaker)

Sen finns det massor av saker man kan göra, följ länken nedan men jag skulle börja med ovan.
https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

• Gilla 3
  • Tack! 2
Länk till inlägg

15 timmar sedan, Casta sade:

jag vill alltså gå ner i vikt, MYCKET, och tillskillnad från många andra så är jag överviktig från start.

Hm, du vill gå ner MYCKET. Hur mycket? 169 cm och 78 kg låter inte som nån stor övervikt. Det du äter nu är rena svältkosten. Du äter för lite av fett och grönsaker. 2 msk fet sås. Låter väldigt lite. Och hur fet är såsen? Visst är vi alla olika, men själv är jag ca 170 cm och väger knappt 70 kg. Jag äter frukost och middag. Ett exempel på middag: 200 gr köttfärs, 60 gr smör, 100 gr creme fraiche, en skvätt grädde ( typ 2 msk). Ost av något slag beroende på hur jag tillagar. Sen grönsaker. Frukosten består oftast av en LCHF-fralla med bregott och ost samt tonfiskröra med majonnäs. I kalorier på en dag ligger jag troligen runt 2300. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Viktminskning sker i platåer inte strikt linjärt, så att det inte händer något uppseendeväckande på 4 veckor är helt normalt. Förr eller senare så kommer det rassla till på vågen.

Det är helt omöjligt att inte gå ner i vikt alls om du bara äter(som du angett) kycklingfilé, grönsaker och ngn matsked sås 2ggr per dag. Men är det det bästa sättet att gå ner i vikt? Nej! Det låter som en tuff deff- eller svältregim. Du pressar kroppen att använda reserverna med tvångsmetoder, vilket är extremt stressande. Det du äter är för lite och för näringsfattigt. Inte tillräckligt med energi. Du riskerar att tappa mycket hår, förlora kollagen/fyllighet i ansiktet, nedsatt immunförsvar, hormonell obalans bla när du inte bara svälter dig utan också får i dig för lite mineraler/vitaminer. Förr eller senare kommer kroppen börja parera, du kommer gå galet sug, tappa kontrollen och gå upp i vikt igen. 

Kycklingfilé må vara gott, men innehåller i princip bara rent protein. Byt ut mot kycklinglår, lårfilé eller klubba t.ex som är mer näringstätt. Ät mer fet fisk, ägg och kött. Du kan också äta rikligt av de flesta ovanjordgrönsakerna samt några som växer under jord. Var inte rädd för att använda smör, smetana, oliv- eller avokadoolja eller kallpressad kokosolja för att hålla dig mätt. Varken 10% medelhavsyoghurt eller färdig majonnäs på rapsolja/solrosolja är egentligen optimala såser till maten.  

• Gilla 7
Länk till inlägg
On 2020-11-20 at 07:44, Casta sade:

Hej!

jag har för 1 månad sedan börjat med lchf och har hittills inte gått ned något på vågen alls. Jag är 169cm och väger 78kg, 30 år. Har alltid haft lätt för att gå ner i vikt (tyvärr lika lätt för att gå upp med). Jag är helt ny gällande lchf och förstår varken hur man räknar kolhydrater, vissa ”slangord” folk använder i detta forum eller hur man räknar ut vad man ska äta över huvudtaget. 
jag äter ingen frukost, dricker 2 koppar kaffe med lite mjölk i. Till lunch (ca 13:00) låter jag inga kolhydrater i form av potatis, ris eller pasta alls. Utan oftast kött/kyckling (en kycklingfilé i mängd) och sedan lite grönsaker till samt 2 msk fet sås ungefär. Samma till kvällsmat. Äter inget däremellan och dricker rikligt med vatten. Vad är felet? Jag förstår att det kan ta tid för kroppen att börja tappa kg, men jag blir otroligt otaggad när ingenting händer efter att jag gjort en sådan drastisk förändring i min kost. Jag är överviktig enligt mitt BMI så jag tycker att något borde hända snart. 
Finns det någon som enkelt kan förklara hur mycket och vad jag ska äta på en dag, förklarat i former såsom matsked, en näve, en kycklingfilé osv så jag lättare förstår då jag inte hänger med på hur man mäter allt 😅 ska jag dricka mjölk i kaffet? Eller grädde? Eller inget av det? Vilket är bäst/sämst för en överviktig person?

jag vill alltså gå ner i vikt, MYCKET, och tillskillnad från många andra så är jag överviktig från start. Har då förstått att intaget ser annorlunda ut än om man kanske bara vill tighta till sin kropp.. 

hoppas det finns någon vänlig själ därute som vill hjälpa en hopplös person som mig 🙈

Jag tror du får ta det från början, dvs lite som WW registrera maten du äter, samt få lite nya recept att testa, med mer variation?

För det är som Peter pepåkar något fel.. antingen i bedömningen av maten man äter eller mattematiken (Kcal).. eller i macronutrientfördelningen!

Dvs det jag läser i din egen beskrivning så borde du rasa i vikt.. oavsett LCHF!

Så jag tror du får reda ut det där med lite skitjobbig registrering av matintaget?

Det första jag kommer att tänka på är då Kostdoktorns LCHF-utmaning!

https://www.dietdoctor.com/se/medlem/veckomenyer

Samt Matdagboken. se.

https://www.matdagboken.se/kampanj/kickstart/lchf-matdagbok-landn?gclid=CjwKCAiA2O39BRBjEiwApB2IksSu7Tg0tWHDPkmejqYbkYlNZaZpKRBN_c3WKGFR1WVq1fILYCI1IRoCGxkQAvD_BwE

Bägge är betalsiter, men erbjuder en månads gratis pröva på.

Min disclaimer är att jag inte har någon som helst koppling till dessa, förr fanns det andra på Internet som var gratis, fast utan recept, det finns nog nyare, främst på Engelska, då heter de Low Carb eller Keto.

Mitt råd, testa den ena en månad, kör sen den andra nästa månad, få lite nya recept, få lite ny inspiration, det är njutdieten!

Dvs man får lov att äta god mat som mättar, man måste inte späka sig för att gå ner i vikt.. iallafall inte till ens kropps normalvikt, för sitt kön och ålder!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej, jag har ätit strikt lchf i ett år nu och gått ner drygt 13 kg, mitt tips till dig är att välja dom strikta veckomenyerna på dietdoktor och följa dom till fullo!! Efter några månader så lär man sig hur och vad man ska äta för att nå sitt mål. Och ha tålamod!! Lycka till , hejar på dig 🤗

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej Casta! 

Jag är ny på lchf, men gillar att laga mat och kan väl säja att jag är van. Körde lite själv först tog bort pot. pasta ris o socker nästan helt. Gick ner 3.5kg men sen åt jag pasta 1dag och jag åt mycket... Gick ett tag men sen körde jag Diet doktorns lchf utmaning gick ner 2.3kg det tycker jag är klart godkänt! Jag hoppade på erbj. om 1gratis månad men är inte 100% trogen. Märker när jag inte gör veckomatsedlar går det sämre, gör man dem, finns massor recept!, och följer recept känns det väldigt bra o tryggt för mej! 

• Gilla 3
Länk till inlägg