Melliz

löpning innan frukost?

Recommended Posts

Hej! Har en fråga... ni som löper mkt. Kör ni på fastande mage eller hur gör ni? :) Jag tycker det kan vara jobbigt och äta frukost (med mkt fett) och sen måste jag vänta i cr 2 om inte tre timmar!! i alla fall 2 innan jag kan ta mig ut. Idag testade jag för första gången att endast dricka kaffe innan med pyttelite grädde och sen gav jag mig ut. 8 km blev det men ja det var allt lite jobbigare kan jag ju tala om haha. Fick kämpa den sista km... och torr i munnen som jag vet inte vad. Antagligen för att jag var/är i ketos. MEn hur gör ni? Och vad äter ni efter? kör ni proteinpulver efter? eller lite mer kollisar? (för att återhämtningen ska gå snabbare) KAn inte äta massa fett direkt efter träningen så tänker cashew nötter och en protein shake? Naturell såklart utan sötningsmedel är bra? hm... :) dricker också ett stort glas vatten med 1 msk citron och Himalaya salt nu. Kör ni med me extra salt? oj mycket frågor blev de nu men ja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tänker och känner efter för mycket  :)

Min erfarenhet av LCHF och löpträning (springer några gånger i veckan 5-10 km) är att det går lika bra efter 20 timmars P/F som ett par timmar efter måltid. Jag tror att de olikheter man upplever mellan olika löpturer har med så mycket annat att göra också än vad man ätit och druckit.

Proteinpulver vägrar jag bestämt men däremot kan jag gärna äta ägg i olika former (kokt, stekt, omelett, LCHF-gröt, äggmjölk) efter löpningen, men om det bara är några timmar till middagstiden så väntar jag. Kroppen underhåller muskulaturen i alla fall verkar det som.

Strålande sol i Skåne i dag så snart ska jag ut i spåret och njuta  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du tänker och känner efter för mycket  :)

Min erfarenhet av LCHF och löpträning (springer några gånger i veckan 5-10 km) är att det går lika bra efter 20 timmars P/F som ett par timmar efter måltid. Jag tror att de olikheter man upplever mellan olika löpturer har med så mycket annat att göra också än vad man ätit och druckit.

Proteinpulver vägrar jag bestämt men däremot kan jag gärna äta ägg i olika former (kokt, stekt, omelett, LCHF-gröt, äggmjölk) efter löpningen, men om det bara är några timmar till middagstiden så väntar jag. Kroppen underhåller muskulaturen i alla fall verkar det som.

Strålande sol i Skåne i dag så snart ska jag ut i spåret och njuta  :D

jo du har rätt! Dock är det skönt att ha en riktlinje.... vill ju att kroppen ska orka optimalt. Och sen vill jag ju verkligen inte gå ner i vikt och har väldigt hög förbränning så måste äta efter.. och kan inte gå mer än typ 5 timmar utan mat även på lchf.. börjar skaka och ja vet inte vad..men men.. blev frukost på en smothie med hallon, kokosmjölk, kokosolja och lite osötat proteinpulver plus ett kokt ägg och stekta hallumis hehe (y)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är skönast att köra långpass på fastande mage. En kopp kaffe och ett stort glas vatten, sen är det inga problem orkesmässigt för mig att köra länge. Efter ett sådant pass är jag mest törstig och känner att jag måste se till att få i mig ordentligt med vatten.

Idag tex kör jag en periodisk fasta, åt igår kväll och ska äta nu ikväll igen, var ute och sprang 14km varav 7 i skogen så det var ganska jobbigt även fast det inte var så långt. Häromveckan körde jag samma sak fast då blev det 29km. Ibland äter jag en normal lunch när jag kommer hem.

Jag har aldrig något behov av att äta direkt efter men om jag hade det, som du har, så hade jag nog preparerat något så att jag när jag kommit hem och duschat snabbt kan få i mig något hyfsat lätt. En smoothie låter alldeles utmärkt då tycker jag.

Vad gäller proteinpulver så håller jag med Kjell Granelli, jag pysslar inte heller med sånt. Hellre något äggbaserat då men det handlar väl mer om en principsak för min del, så länge man äter tillräckligt med BRA mat så klarar man sig utmärkt utan proteintillskott. Åtminstone om man är en glad motionär, eventuellt blir det skillnad om man elitsatsar, det vet jag inget om...

Ett grundtips är att ta ett stort glas vatten innan, speciellt om du ska springa på morgonen innan du hunnit få i dig något, det tycker jag är skönt åtminstone. Det är drygt att bli torr i munnen...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag springer mitt morgonpass (springer ofta 2 gånger om dagen) på fastande mage. Dricker te möjligtvis te eller kaffe innan. Efter äter jag ett eller två ägg och dricker lite vatten med salt i. Springer jag under en mil behöver jag endast dricka vatten under löpningen när det är riktigt varm ute, vilket det sällan blir Försöker att hålla det enkelt, är jag inte hungrig när jag har sprungit så äter jag inte - är jag jättehungrig äter jag mer än 2 ägg. Jag försöker att lyssna till kroppen så mycket som möjligt, jag tror inte på att äta "bara för att träningsexperterna säger att man ska göra så". Protein pulver tror jag inte på det minsta, bra naturlig mat är det jag förespråkar, och jag kan inte se något naturligt alls med ett tillskott som är ett överprocesserat restavfall från andra industrier. 

Mina långpass springer jag oftast på kvällen 3-6 timmar efter lunch. Efteråt äter jag kvällsmat.   

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får nog känna efter vad som ger bäst resultat. Både jag och min sambo är blandkostare men han motionerar före frukost och det skulle aldrig funka för mig. Jag orkar inte ens duscha om jag inte får mat först.

Om man klarar att att motionera före frukost så är säkert träningseffekten större men frågan är om det gäller i samma utsträckning när man äter LCHF.

Att bli utsvulten tror jag dock kan vara nedbrytande men jag vet inte säkert. Man märker ju i alla fall efter några gånger vad som funkar och inte och om man får ökad uthållighet vid nästa pass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med MKJ här, är man utsvulten så ska man givetvis äta. Lyssna på kroppen, gör ingenting som känns "värre än normalt" och prova vad som fungerar. Vissa behöver mer kolhydrater vid träning, vissa behöver det inte. Vi är alla unika och reagerar på olika sätt. Samma sak med frukost, vissa kan inte äta frukost - vissa behöver frukost. Vissa kan inte träna på morgonen - vissa behöver träna på morgonen. 

Sen tror jag också att kosten ibland ger oss en placebo effekt, såklart det är tufft att springa en mil om man inte är tränad för det vare sig man äter blandkost eller en ketogen diet. Jag tror att vissa får lite storhetsvansinne när de får höra att uthålligheten ska öka på LCHF och att de då förväntar sig radikala resultat. En balans av kost, timing och faktiskt träning (med emphasis på träning)  gör att man får resultat och så länge man inte svälter sig själv så tror jag risken för att bryta ner kroppen är minimal. Känn efter, är jag hungrig? Ja: då äter jag. Nej: då äter jag inte.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är skönast att köra långpass på fastande mage. En kopp kaffe och ett stort glas vatten, sen är det inga problem orkesmässigt för mig att köra länge. Efter ett sådant pass är jag mest törstig och känner att jag måste se till att få i mig ordentligt med vatten.

Idag tex kör jag en periodisk fasta, åt igår kväll och ska äta nu ikväll igen, var ute och sprang 14km varav 7 i skogen så det var ganska jobbigt även fast det inte var så långt. Häromveckan körde jag samma sak fast då blev det 29km. Ibland äter jag en normal lunch när jag kommer hem.

Jag har aldrig något behov av att äta direkt efter men om jag hade det, som du har, så hade jag nog preparerat något så att jag när jag kommit hem och duschat snabbt kan få i mig något hyfsat lätt. En smoothie låter alldeles utmärkt då tycker jag.

Vad gäller proteinpulver så håller jag med Kjell Granelli, jag pysslar inte heller med sånt. Hellre något äggbaserat då men det handlar väl mer om en principsak för min del, så länge man äter tillräckligt med BRA mat så klarar man sig utmärkt utan proteintillskott. Åtminstone om man är en glad motionär, eventuellt blir det skillnad om man elitsatsar, det vet jag inget om...

Ett grundtips är att ta ett stort glas vatten innan, speciellt om du ska springa på morgonen innan du hunnit få i dig något, det tycker jag är skönt åtminstone. Det är drygt att bli torr i munnen...

Testade ditt tips här! Ett stort glas vatten och bara en halv kopp svart kaffe och gick ut och sprang... blev sjukt torr endå haha! Var också extra segt idag att ta sig runt 8 km... hm......... tycker dock det är gött att köra på fastande mage direkt på morgonen dels för att man slipper håll. Har ALLTID en vana att även om jag har ätit och väntat två timmar så känns det endå som om jag skulle väntat längre eller så är jag hungrig haha. plus att det är en bra start på dagen! men vet inte hur jag ska göra med energin... är kanske för strikt med lchf? När jag har danspass så brukar jag lägga till rotfrukter till lunchen om passet börjar halv 6 och även efter. men nu de senaste två veckorna har jag varit sjukt strikt för vill testa om jag kan prestera på det med.... svårt detta alltså :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får nog känna efter vad som ger bäst resultat. Både jag och min sambo är blandkostare men han motionerar före frukost och det skulle aldrig funka för mig. Jag orkar inte ens duscha om jag inte får mat först.

Om man klarar att att motionera före frukost så är säkert träningseffekten större men frågan är om det gäller i samma utsträckning när man äter LCHF.

Att bli utsvulten tror jag dock kan vara nedbrytande men jag vet inte säkert. Man märker ju i alla fall efter några gånger vad som funkar och inte och om man får ökad uthållighet vid nästa pass.

JA alltså.. för de mesta vaknar jag alltid hungrig.. har hög förbränning och även om jag går på lchf och äter mycket mat så kan jag endå bli hungrig efter 3 timmar.. äter INTE lite fett.. öser på med fett snarare hehe :) annars mår jag bra! men det är de att trycket i musklerna är dåligare på fastande mage... och sen om jag blir för strikt vilket kan hända ibland. inte meningen men är inte så att jag MÅSTE ha rotfrukter utan kan äta rätt strikt. Tycker bara det är sjukt gott och då kanske jag blir mer orkeslös i träningen. Eller att de tar ett tag att ställa om sig. har ju endå bara ätit lchf i cr 4 månader :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade ditt tips här! Ett stort glas vatten och bara en halv kopp svart kaffe och gick ut och sprang... blev sjukt torr endå haha! Var också extra segt idag att ta sig runt 8 km... hm......... tycker dock det är gött att köra på fastande mage direkt på morgonen dels för att man slipper håll. Har ALLTID en vana att även om jag har ätit och väntat två timmar så känns det endå som om jag skulle väntat längre eller så är jag hungrig haha. plus att det är en bra start på dagen! men vet inte hur jag ska göra med energin... är kanske för strikt med lchf? När jag har danspass så brukar jag lägga till rotfrukter till lunchen om passet börjar halv 6 och även efter. men nu de senaste två veckorna har jag varit sjukt strikt för vill testa om jag kan prestera på det med.... svårt detta alltså :)

Kan du inte ta med dig vatten ut i spåret om du brukar bli torr i munnen? Finns ju bälten man kan sätta små vattenflaskor i och en massa andra finurligheter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med MKJ här, är man utsvulten så ska man givetvis äta. Lyssna på kroppen, gör ingenting som känns "värre än normalt" och prova vad som fungerar. Vissa behöver mer kolhydrater vid träning, vissa behöver det inte. Vi är alla unika och reagerar på olika sätt. Samma sak med frukost, vissa kan inte äta frukost - vissa behöver frukost. Vissa kan inte träna på morgonen - vissa behöver träna på morgonen. 

Sen tror jag också att kosten ibland ger oss en placebo effekt, såklart det är tufft att springa en mil om man inte är tränad för det vare sig man äter blandkost eller en ketogen diet. Jag tror att vissa får lite storhetsvansinne när de får höra att uthålligheten ska öka på LCHF och att de då förväntar sig radikala resultat. En balans av kost, timing och faktiskt träning (med emphasis på träning)  gör att man får resultat och så länge man inte svälter sig själv så tror jag risken för att bryta ner kroppen är minimal. Känn efter, är jag hungrig? Ja: då äter jag. Nej: då äter jag inte.     

Jo förstår vad du menar... men som sagt jag är tränad och tränar på ganska hög nivå inom dans... kör en mil utan problem förut men nu har man liksom fått börja lite från början när man gick över på lchf för att få kroppen att ställa om sig och få samma tryck i musklerna som innan.. jag älskar lchf och mår bra på den kosten! För humöret är stabilt och inga humörsvägningar . Heller inga utslag längre samt att jag ser ut att ha lagt på mig muskler eller man ser mer "deffad" ut. Men men. När jag kör intervaller på dansen så känner jag mig inte lika explosiv. Sen vet jag att vissa tränar bättre på mer kolhydrater. Kanske är jag en av dom men de känns som att om jag fyller på med lite kolhydrater på "fel" tid så kommer jag gå in i väggen? Då kanske de är bättre att vara strikt liksom så man kör på fett motorn rent av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte ta med dig vatten ut i spåret om du brukar bli torr i munnen? Finns ju bälten man kan sätta små vattenflaskor i och en massa andra finurligheter...

Jo! Det är nog smart att in förskaffa sig!! :) Tack för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förstår vad du menar... men som sagt jag är tränad och tränar på ganska hög nivå inom dans... kör en mil utan problem förut men nu har man liksom fått börja lite från början när man gick över på lchf för att få kroppen att ställa om sig och få samma tryck i musklerna som innan.. jag älskar lchf och mår bra på den kosten! För humöret är stabilt och inga humörsvägningar . Heller inga utslag längre samt att jag ser ut att ha lagt på mig muskler eller man ser mer "deffad" ut. Men men. När jag kör intervaller på dansen så känner jag mig inte lika explosiv. Sen vet jag att vissa tränar bättre på mer kolhydrater. Kanske är jag en av dom men de känns som att om jag fyller på med lite kolhydrater på "fel" tid så kommer jag gå in i väggen? Då kanske de är bättre att vara strikt liksom så man kör på fett motorn rent av.

Det tar ju tid för musklerna att lära sig använda fett som bränsle. Nackdelen att äta kolhydrater när man känner att man inte är så explosiv som tidigare är att då lär sig aldrig musklerna att använda fett istället.

En god vän till mig beskrev det som att hon kände sig som en traktor den första tiden med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tar ju tid för musklerna att lära sig använda fett som bränsle. Nackdelen att äta kolhydrater när man känner att man inte är så explosiv som tidigare är att då lär sig aldrig musklerna att använda fett istället.

En god vän till mig beskrev det som att hon kände sig som en traktor den första tiden med LCHF.

Det är det jag menar så därför är det kanske bättre att fortsättA som man gör.. dock upplever många som tex tränar på kvällen och lägger till lite kollisar till lunchen bättre prestation. Men fettet ska ju endå dominera så att kroppen inte tror man går på sockerdrift. JA mina två första veckor var inte roliga.. men det blir ju bättre och bättre. !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och min kropp måste ju gå på fett drift nu... annars vore det väldigt konstigt hehe.. men ska ta och köpa ketos stickor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och min kropp måste ju gå på fett drift nu... annars vore det väldigt konstigt hehe.. men ska ta och köpa ketos stickor :)

Det kan ta flera månader innan musklerna ställer om sig till fettdrift. För mig tog det nästan 4 månader innan jag kände att jag började prestera bättre. Hur länge har du ätit LCHF? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det nog så att du bör skaffa dig ett vätskebälte så du kan ha med dig vatten ut i spåret.

Jag håller med om att det är svårt och det gäller väl att hitta det sätt att äta som passar för dig och din träning. Om jag vore du skulle jag nog ge det ett par månader till för att se om det blir bättre och därefter börja testa med lite mer kolhydrater, det kanske räcker att äta lite mer sådant inför just de mest intensiva passen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm har kört nu två dagar i rad innan frukost! igår körde jag med bara kaffe med lite grädde och vatten och blev 8 km och idag körde jag med kaffe och tog lite bcaa innan plus någon nöt. Orkade mkt mer idag... kan bero på att jag fuskade med lite bcaa (a) men men..... vet inte hur jag ska göra....... Göteborgsvarvet närmar sig och vet inte om jag ska springa det i ketos och bara köra det fullt ut eller kolhydrats ladda a la lchf :( rädd att om jag kolhydrats laddar lite extra att jag går in i väggen? åh detta är svårt :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och ska man inte bara lägga till kolhydrater till middagen på kvällen dagen innan? Och sen till frukost kör man lchf rent av och inget extra tilllägg?? eller kör man även extra tillägg till frukost?  Vet dock inte hur min kropp tar en massa kollisar nu när jag har kört lchf ett tag. kanske får ont i magen osv.. förutom att jag är rätt liberal iofs. men inga spannmål . Det har jag inte ätit på 5 månader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och ska man inte bara lägga till kolhydrater till middagen på kvällen dagen innan? Och sen till frukost kör man lchf rent av och inget extra tilllägg?? eller kör man även extra tillägg till frukost?  Vet dock inte hur min kropp tar en massa kollisar nu när jag har kört lchf ett tag. kanske får ont i magen osv.. förutom att jag är rätt liberal iofs. men inga spannmål . Det har jag inte ätit på 5 månader

Prova och se vad som funkar. Problemet är just detta att magen kan må dåligt (även om man väljer bra kolhydrater), jag stegar upp min laddning över 3 dagar för annars vet jag att min mage kraschar. Såhär gör jag och det fungerar för mig:

Dag 1: 50-60 gram kolhydrater huvuddelen delat på 2 måltider (lunch och middag)

Dag 2: 100-120 gram kolhydrater huvuddelen delat på 2 måltider (lunch och middag)

Dag 3: 50-100 g kolhydrater till varje måltid.

Dag 4 (tävlingsdag): Snabbsmälta kolhydrater till frukost, typ druvsocker innan start och sedan druvsocker sista milen om jag känner att det behövs.

De kolhydrater jag äter kommer från frukt, grönsaker, bär och nötter och eventuellt druvsocker, inget spannmål eller annat skit ;)      

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden (då jag åt hälsosamt och nyttigt som-man-ska) så upplevde jag ofta det jag uppfattar MKJ beskriva. Fick jag inte i mig min kastrull med gröt direkt efter jag vaknat på morgonen så mådde jag minst sagt skit. Detsamma gällde mat efter träning. Hade alltid med en liter mjölk till gymet som jag drack på två röda direkt efter etc. Även om jag inbillade mig att det fanns en optimal effekt av det så var det kanske framför allt  ett biologiskt grundat krav.

Allt sådant där vad gäller koppling mellan ätande och prestation är dock ett minne blott numera. Jag kan träna på fastande mage även om jag sällan gör det av rent praktiska skäl. Morgonpromenader och liknande sker ju ex. i regel på fastande mage och i den mån jag upplever någon effekt av det så är det snarare att jag känner mig otroligt taggad efteråt. Har lekt med tanken att lägga styrkepass efter morgonpromenader ibland pga detta.

Det du skriver får mig att fundera på om det kan hänga ihop med diskussionerna vi hade tidigare innan du hoppade på en mer liberal LCHF, dvs att du kanske inte ketoanpassats så väl än och att detta skulle kunna ha något med dina upplevelser nu att göra? Bara en spekulation.

Jag brukar dricka en kopp buljong någon timme innan träning och det tycker jag ibland ger mig en stor kick. Efter träning så äter jag "när det är dags" och det är "vanlig mat" som gäller. Proteinpulver är ju i regel bara koncentrerad mat men jag skulle inte klassa den som så vanlig enligt min definition. Nämner det bara för att du tog upp det och jag själv äter normalt inte pulver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg